Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ble et helt annent kamera en forventet.

Ble et Sony A300.

Kjøpte den på Elkjøp.

Selgeren anbefalte meg å kjøpe denne så lenge denne har innebygget IS.

Har jo 30 dagers angrerett så vi får se. :)

Er ikke A300 en gammel modell. Ser på nettbutikker at de bare har A350.

Dessuten har jo kit-objektivet til Canon 450D også IS.

Var selv innom Lefdal, og der var også selgeren veldig hypp på å selge Sony kamera og snakket lite positivt om Canon for å si det slik.

Hadde personlig aldri kjøpt noe annet enn Canon eller Nikon.

Begynner jeg å se en sammenheng her? Elkjøp/Lefdal folk foretrekker Sony fremfor Canon?

Sånt noe sier meg EN ting! Selgeren kunne jobbet både i trevare, maling, blomster, kles eller elektrobutikk for personen er totalt ute av stand til å sette seg inn i hva slags varer han bør anbefale.. Dersom de gjør grundig research så burde det ikke være noe problem å anbefale Eos450D for Sony DSLRA serien.. Problemet er vel heller det at de taper litt på selge Eos450D så billig som de gjør nå. Folk i butikker som juger til meg er det værste jeg veit. For det DE veit, er at så lenge JEG ikke har ett kamera å sammenligne med, kommer jeg til å være storfornøyd med det kameraet jeg har kjøpt, basert på de fordelene selger forteller meg ved anskaffelse..Dette gjelder jo forsåvidt alt i elektrobransjen.. De styrer meg i den retningen de vil.. Neste kunde kan de styre i en annen retning.. Har de ikke en TV på lager, nei da er plutselig en annen Tv "den beste" osv..

Derfor.. Gjør ALLTID litt research før du kjøper.. Sier seg jo selv, en Audi forhandler hadde aldri sagt til deg: "psst. Stikk over gata til Bavaria. De selger myyye bedre biler til samme pris"...

• Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Må bare slenge meg på her.

Fikk noen bilder av bilen min i går fra forhandleren jeg kjøpte den av.

Bildene er tatt av en proff fotograf og får frem alle detaljer. De viser bilen akkurat sånn som jeg ser den i virkeligheten.

Skrevet

Som jeg sier, i gitte prisklasse så ER Eos450D det kameraet flest ser ut til å foretrekke.. Flere av testene gir Canon høy score..

Så er spørsmålet, hvilket kamera er bra "nok" for deg? Hva skal du bruke det til og hva slags funksjoner er ønskelig?

For meg er svaret enkelt. Jeg vil ha ett funksjonelt kamera, som gir meg få begrensninger på bruk ifm hobbyforotgrafering. Jeg ønsker å kunne lese meg opp på hobbyfotografering, og finne igjen de forskjellige funksjonene på kameraet mitt, uten å stadig vekk få følelsen av at "dette kan ikke du gjøre"...

Jeg er sikker på at Sony sin DSLR-A serie ikke er noen dårlige kameraer, men jeg som vanlig lønnsmottager med alminnelig lønn ønsker å få mest mulig ut av pengene mine, nå når jeg skal bruke penger på noe annet enn Bmwen som er min egentlige hobby. I denne sammenhengen veier tester veldig tungt for meg, og dermed blir det gjennomsnittelige testvinner, naturlig nok mitt kamera av ønske. Derimot, dersom det er noe ved kameraet jeg IKKE liker, setter jeg strek over det og går til neste kamera. Per i dag er Eos450D kameraet jeg foretrekker. Det jeg er spent på er hvordan kameraet føles i hånden, og blir den korte stubben av ett grep for lite for mine hender, så blir det jo selvfølgelig til at kameraet "vrakes". Ønsker jo ikke å få krampe i hånda mens jeg fotograferer fordi jeg tviholder siden grepet er dårlig.

///FredriK.S: Jeg sier ikke at A300 er ett rævva kamera, for det er jo plassert i en fin prisklasse for hobbyfotografen. Var nett innom elkjøp og så på det, og må si det er ett flott kamera som kanskje ser litt dyrere ut en Eos450D. Som tidligere nevt er det dette med tester som står sterkt hos meg, så jeg foretrekker canon pga funksjonalitet og ikke pga utseende.

http://www.cameralabs.com er en grei side. Her viser de bilder som er tatt med kameraet og viser de mot andre kameraer evt. objektiver. Her scorer Eos450D 88% og bla bildekvalitet er 19/20. Ser vi på A300 så scorer det 87%, men her er bildekvaliteten 17/20. Det er forsåvidt også det eneste disse har rangert som "vesentlig" forskjell.

Bare så det også er sagt, så lå faktisk A300 og 450D til samme pris på min lokale elkjøp?

Skrevet

Jøss.. KJapp du..

Når det er sagt er det ingenting i verden som er værre enn å investere i noe, og ikke føøøøle at det er riktig...

Så nå satser jeg på at eos450d får deg til å føøøle det riktig.. ;) og gi meg en tilbakemelding på åssen det funker :D

Skrevet
Jøss.. KJapp du..

Når det er sagt er det ingenting i verden som er værre enn å investere i noe, og ikke føøøøle at det er riktig...

Så nå satser jeg på at eos450d får deg til å føøøle det riktig.. ;) og gi meg en tilbakemelding på åssen det funker :D

I Will :D

Skrevet
Brukte han Sony?

Sony, Canon, Nikon, spiller ingen rolle. Du kan få like bra bilder med hvilket som helst kamera med lik standar.

Tusen takk for påminnelsen, SteffenM2 - bra sagt.:)

Det er et litt for ofte oversett faktum at kvaliteten på et bilde ikke bare avhenger av utstyret: Hvis fotografen ikke har et velutviklet øye for en god komposisjon, kan ikke noe annet redde bildet fra å bli mislykket.

Veldig ofte ender debatter om amatørfotografering opp med å bli en kjedelig debatt om et merke vs. et annet.

Denne tråden har vært et godt unntak - der man uavhengig av om man eier en Hewlett-Packard eller en Hasselblad, har kunnet dele inntrykk av hvordan man skal bruke kameraet til å kunne ta best mulig bilder .

Når så ///FredriK.S har feiret fødselsdagen med å kjøpe seg speilreflekskamera, skulle man tro at gratulasjoner var på sin plass, etterfulgt av gode råd om hvordan han skulle lære seg å ta best mulig bilder.

Men nei, i stedet innlegg etter innlegg som antyder (og mer enn antyder :roll: ) at han burde valgt et annet kamera. Vi får håpe ///FredriK.S føler seg ennå mer velakseptert på formuet nå som han har en kameramodell som kan aksepteres her inne.

Vel, jeg er glad jeg ikke møtte slike holdninger når jeg var 15 år. :x

Siden vi lever i et land med frie mennesker som i stor grad kan gjøre som vi vil, ønsker jeg dem som ønsker å bruke tråden videre til å fortelle andre at akkurat deres favoritt er den beste, lykke til.

På samme måte bruker jeg min frihet til å velge å ikke mer bidra til denne tråden. Bye, bye.

Tilslutt ønsker jeg ///FredriK.S vel overstått fødselsdag, og lykke til med fotograferingen.:)

Skrevet

Bursdag? Wooot :D Får ha gratulere på etterskudd da.. :D

Det innlegget du skrev ovenfor Mister "engel" er kanskje det innlegget i "historien" du kunne spart deg for..

Enda viktigere blir det for meg dermed å understreke viktigheten av "research before buying", dersom det er slik at godeste Fredrik ønsket å bruke de sårt oppsparede bursdagspengene sine på det BESTE kameraet de pengene kan gi han. Jeg føler det blir feil, og MER enn feil om ikke den sanne fulle sannheten skal komme frem om hvordan kameraet selger anbefaler han ligger an i forhold til kameraer i nøyaktig samme priskategori (ref. til at elkjøp selger disse to kameraene til samme pris). Det er jo ett kjent faktum, at å gå direkte til forhandler, i enkelte tilfeller kan gi en skjev oppfatning av hvordan ett produkt i virkeligheten er, da det er selger som styrer salgssamtalen i den retning han/henne ønsker. Å holde styr på alle apparatene, og lese tilhørende tester til alle produkter som finnes i en Elkjøp butikk, forså å stille de opp mot hverandre avhengig av forskjellige kriterier, sier seg jo selv blir for vanskelig for en vanlig selger å huske. Jeg finner meg ofte i den situasjonen der JEG har gjort mer research enn selger tydeligvis har, slik at jeg kan komme med spørsmål om funksjoner selger aldri har hørt om. I såfall ender ofte argumentene til selger ut i: "ja hvis du syns det så," "ja, forsåvidt" eller "joda, men som sagt så er det jo ett supert produkt, kjøp det du ønsker du".. Enkelte ganger har det også endt med: "virker som om du har god peiling på dette, jeg overlater deg litt i tenkeboksen jeg også kommer jeg tilbake igjen om en liten stund".. Som forbruker, og også kjøper, er dette kjempeirriterende da man i stor grad blir overlatt til seg selv, med ett inntrykk av at selger har en syrlig holdning til deg fordi du "kan" mer enn han..

Jeg har gjort research på dette området også jeg, som jeg nevner i mine innlegg før dette. I alle testene jeg har funnet, kommer Eos450D rimelig bra ut av det. Jeg har venner som fotograferer og i den grad de har vært borti canon snakker de varmt om det merket. Har fått flere anbefalninger at jeg bør gå for Eos450D dersom det er canon eller Sony jeg bør gå for i gitte prisklasse. Skal jeg lavere å si dette? Det VAR jo dette kameraet Fredrik i utgangspunktet kunne tenkt seg, og når han da kommer hjem med ett annet kamera, som ikke "scorer" like høyt på tester, kan det jo være en fordel å begrunne nettopp hvorfor det andre kameraet er bedre. I dette tilfellet sier de testene jeg har vært ute for, at Eos450D ER nettopp det, og det er med bakgrunn i disse testene jeg har skrevet mine innlegg..

Fredriks situasjon

Legg merke til at jeg uthever selger ovenfor, da det så til de grader viser seg at selger i denne situasjonen ikke har informert etter min mening tilstrekkelig, om hvor disse kameraene står i forhold til hverandre med tanke på de forbrukertester som er gjort. Selv om forskjellene er små, kan jeg ikke la være å nevne de, så kan fredrik selv gjøre opp en mening om hvorvidt han føler han ble informert tilstrekkelig om de ulike kameramodellene som ligger i denne prisklassen. Da ny informasjon kom på banen, om EOS450D sterke posisjon på flere tester, ser det jo ut til at Fredrik revurderte kjøpet. Om dette skyldes mangelfull informasjon fra selger er det kun Fredrik som vet, men etter hva jeg kan skjønne kan han ikke ha nevnt noe om disse "produkttestene". I såfall er det ett bevis på at ett forum virker. Mennesker KAN dele erfaringer/info med andre mennesker, og av og til kan man få vinklinger og synspunkter som ikke har blitt fortalt deg før..

Jeg har hvertfall saklig gått frem og begrunnet mine innlegg om kameraene, og så lenge jeg gjør det kan jeg ikke se at det skulle være noe "Kjøp detta kameraet ellers gidder jeg ikke snakke mer med deg"-tone over innleggene mine..

Desverre vil Der Barockenengel her fremheve at et forum IKKE er for å dele erfaringer/meninger/info om produkter. Vel da ønsker jeg å vite nettopp hva Der Barockenengel ønsker å bruke forumet til? Jeg kan jo ikke annet enn å legge merke til de utallige tråder forfattet av Barockenengel som ligger i "Tulletråden".. For all del, er hyggelig med litt pjatring av og til, men kaffeslabbedask tar jeg med de aktuelle på MSN eller IRL..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...