Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant.. Da har jeg fått med meg noe på alle sidene jeg har lest likevel:D

Uansett er det bedre å ha litt informasjon enn ingen informasjon.. områder med Ingen informasjon vil bare variere i flere nyanser av grått i PS.. Derimot med litt informasjon har du endel mer å spille på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med speilrefleks kan du over-/undereksponere. Jeg pleier undereksponere med 1/3 for å ha litt å gå på, og for å unngå de utbrente områdene.

Mysild: Tror ikke jeg er den du skal prøve å lære av. Så å si bare selvlært hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er jo bare å ta masse masse bilder, og så se hva som er bra og ikke like bra. Bilder jeg synes var sinnsykt bra for et par år siden er jeg jo ikke like fornøyd med nå lengre. Det viser jo at man har litt forbedring hvertfall :D

Men merker at jeg burde ta mye mer bilder for å faktisk ha noen forbedring. Blir desverre litt kjedelig å bare ta bilder av samme bilene synes jeg, så skulle kanskje begynt å ta bilder for folk hehe

Uansett, ikke feil å lære litt teori. Noe som er veldig effektfullt, men også litt vanskelig å lære seg er å bruke blits skikkelig. Da mener jeg ikke bare blitsen på kamera, men å ha ekstern blits som man plasserer rundt om for å få den effekten man vil. Har bra med muligheter med dette, og kan jo lege veldig mye effekter dersom du er flink på dette punktet. Har desverre ikke kommet meg der enda, men håper å lære litt om det i løpet av sommeren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. de sier jo det at å blitse i motlys gjør at fremkanten på bildene kommer bedre frem...

Altså dersom det er dagslys er det ikke dumt å blitse den mørke bilen så ikke himmelen blir overeksponert og bilen så å si undereksponert..

Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer jo på en måte, på samme måten som at om man tar bilder av folk i motlys bruker du blits for å få frem ansiktene deres i stedet for at de blir helt mørke og himmelen er helt lys. Men tenkte litt mer avansert lyssetting. Kommer nok likevel langt med en ekstern blits og en softbox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er jo bare å ta masse masse bilder, og så se hva som er bra og ikke like bra. Bilder jeg synes var sinnsykt bra for et par år siden er jeg jo ikke like fornøyd med nå lengre. Det viser jo at man har litt forbedring hvertfall :D

Veldig bra tips, og føler det på samme måte ang gamle bilder. :)

Her et bilde jeg var ganske fornøyd med i 2003:

nattbilde.jpg

Hadde det vært et jeg tok nå, så hadde det nok blitt delete-knappen, ja. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint å få med seg her ja, ser ut som det er en del å lære av dere gutta her :D... Jeg likte veldgi godt bildet som du tok av den hvite evoen "andysix".

Vet ikke hvor jeg skulle lært noe sånt med å få fram den "ghost" effekten i fossen.. samtidig som resten er perfekt.

Fortsett å kom med eksempler på bilder som er helt grei så vel som gode med forklaringer på hvilke innstillinger som er gjort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg skulle lært noe sånt med å få fram den "ghost" effekten i fossen.. samtidig som resten er perfekt.

lengre lukkertid enn bare 1/200 sekund ;-)

Ser at lukkertiden på det bildet var 0,6 sek og F22. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg skulle lært noe sånt med å få fram den "ghost" effekten i fossen.. samtidig som resten er perfekt.

lengre lukkertid enn bare 1/200 sekund ;-)

Ser at lukkertiden på det bildet var 0,6 sek og F22. :wink:

ja, som jeg sa, lengre lukkertid :-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at lukkertiden på det bildet var 0,6 sek og F22. :wink:

Skulle gjerne brukt lenger lukkertid, men midt på dagen var det ikke mulig. :)

Nye kamera mitt har iso50, så der er det enda et lite hakk å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...