Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til dere som snakker om blender iforhold til bilfotografering.

Banebilder mener jeg er NØDT til og ha en viss fartsfølelse i seg, derav kommer panoreningen.

Og igjen da, om du ikke skal ta bilder på svarte natta, holder et 5,6 lenge. I fjor sommer, så kjørte jeg som oftes 1/125 og rundt 12-15 i blender, og ble helt fornøyd med disse. Dypbe skarphet og slikt har null og si, da bakgrunden blir uskarp og "strekt" uansett. Men, om du skal bruke det til mer enn bare banebilder, ville jeg anbefalt og kjøpe et med lavt blender tall.

Jeg bare spør, har ikke tatt banebilder på sommern enda, men f12 og 1/125 hørtes da virkelig ut som en "mørk" kombinasjon? Må det være solskinn på slike instillinger eller holder det med overskyet også? Så hørtes 1/125 kanskje litt lite ut? Får du skarpe bilder av biler i breisladd med det? Ville trodd du minimum måtte opp på 200-250 for å ikke få antydning til ghosting (er det det det kalles?) bak bilen?

Så du mener jeg godt kunne kjøpt f/4-5,6 objektiv du da? Å at det er mer enn nok selv i overskyet vær?

Er helt uerfaren altså, bare spør.. Leser meg opp på teori ser du.. Så vil vite litt mer om hvordan kameraet fungerer i sollys og overskyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge fundert på dette med polarisasjonsfilter og effekten av dette.. Har ikke hatt noen blank bil å teste dette på enda, men fant i kveld ut at pcen til dama har blank bakgrunn.. Derfor rotet jeg litt i søplebøtta og kjøleskapet og tok frem litt forskjellige ting for å vise effekten av ett pol-filter..

Dette må jo være en absolutt nødvendighet ved fotografering av biler som står tett inntil hverandre, eventuelt også biler med stort gjenskinn av bakken i seg..

Tok ingen bilder uten polfilteret.. Glemte det.. Men her har dere bilder med forskjellige justeringer på filteret..

DSC_0091.jpg

DSC_0092.jpg

Ser at det er en klar forskjell i hvordan gjenstandene blir reflektert, uten at det ser ut som om det har mye å si for resten av bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som snakker om blender iforhold til bilfotografering.

Banebilder mener jeg er NØDT til og ha en viss fartsfølelse i seg, derav kommer panoreningen.

Og igjen da, om du ikke skal ta bilder på svarte natta, holder et 5,6 lenge. I fjor sommer, så kjørte jeg som oftes 1/125 og rundt 12-15 i blender, og ble helt fornøyd med disse. Dypbe skarphet og slikt har null og si, da bakgrunden blir uskarp og "strekt" uansett. Men, om du skal bruke det til mer enn bare banebilder, ville jeg anbefalt og kjøpe et med lavt blender tall.

Jeg bare spør, har ikke tatt banebilder på sommern enda, men f12 og 1/125 hørtes da virkelig ut som en "mørk" kombinasjon? Må det være solskinn på slike instillinger eller holder det med overskyet også? Så hørtes 1/125 kanskje litt lite ut? Får du skarpe bilder av biler i breisladd med det? Ville trodd du minimum måtte opp på 200-250 for å ikke få antydning til ghosting (er det det det kalles?) bak bilen?

Så du mener jeg godt kunne kjøpt f/4-5,6 objektiv du da? Å at det er mer enn nok selv i overskyet vær?

Er helt uerfaren altså, bare spør.. Leser meg opp på teori ser du.. Så vil vite litt mer om hvordan kameraet fungerer i sollys og overskyet..

1/125 klarer det meste ja, igrunn.

Maks overreddigert bilde men

Marko1.jpg

Om ikke jeg husker helt feil, er dette 1/125 eller 1/200. Farts effekten går under panorering, igrunn.

Du kan mer enn gjerne kjøpe et f/4 objektiv, det er det jeg har. Cano EF 70-200 F/4 L USM. Fungerer mer enn bra nok.

"Ville trodd du minimum måtte opp på 200-250 for å ikke få antydning til ghosting " Skal si at jeg ikke skjønte dette spørsmålet helt, mener du at du ikke vil ha denne panne effekten? Jeg syntes personlig at et banebilde blir utrolig kjedelig da.. Da ser det jo ut som bilen står stille, og krenger til en side..

Slenger ved et bilde til, av våres alle glade hulk.

YngveM3.jpg

Bare fyr løs om det er fler spørsmål du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør, har ikke tatt banebilder på sommern enda, men f12 og 1/125 hørtes da virkelig ut som en "mørk" kombinasjon? Må det være solskinn på slike instillinger eller holder det med overskyet også? Så hørtes 1/125 kanskje litt lite ut? Får du skarpe bilder av biler i breisladd med det? Ville trodd du minimum måtte opp på 200-250 for å ikke få antydning til ghosting (er det det det kalles?) bak bilen?

Så du mener jeg godt kunne kjøpt f/4-5,6 objektiv du da? Å at det er mer enn nok selv i overskyet vær?

Er helt uerfaren altså, bare spør.. Leser meg opp på teori ser du.. Så vil vite litt mer om hvordan kameraet fungerer i sollys og overskyet..

Høres greit ut det i solskinn eller veldig lett overskyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei med ghosting mente jeg at du ikke får lukkerhastighet som er rask nok til å motvirke at du ser bakenden på bilen svakt (lite opacity) bak der bilen egentlig er.. Altså at bilen beveger seg for fort så du ikke får ett skarpt bilde av bilen..

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør, har ikke tatt banebilder på sommern enda, men f12 og 1/125 hørtes da virkelig ut som en "mørk" kombinasjon? Må det være solskinn på slike instillinger eller holder det med overskyet også? Så hørtes 1/125 kanskje litt lite ut? Får du skarpe bilder av biler i breisladd med det? Ville trodd du minimum måtte opp på 200-250 for å ikke få antydning til ghosting (er det det det kalles?) bak bilen?

Så du mener jeg godt kunne kjøpt f/4-5,6 objektiv du da? Å at det er mer enn nok selv i overskyet vær?

Er helt uerfaren altså, bare spør.. Leser meg opp på teori ser du.. Så vil vite litt mer om hvordan kameraet fungerer i sollys og overskyet..

Høres greit ut det i solskinn eller veldig lett overskyet.

Oki, så med andre ord, når trenger jeg egentlig f/2,8? Er virkelig forvirret her nå? Hvis ett f/4-5,6 er bra nok til banebilder, er jeg litt usikker på når jeg skal bruke lavere blender egentlig?

Som det blir fortalt ovenfor her blir det brukt blender på 12-15 og lukkerhastighet på rundt 1/200 ved vanlig solskinn.. Men om det da er overskyet kan man jo åpne blendern litt, så man ligger på rundt 5,6-8? Jeg skal jo ikke ta bilder i regn, så når vil jeg da ha bruk for f/2,8 ved vanlig banekjøring? Hmmm :-k

Spesielt dette her.. Er snakk om å kjøpe ett f2,8 objektiv til 6000 kroner, mens ett f/4-5,6 objektiv er nede i under halve prisen av det.. Opptil 1/3 av prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei med ghosting mente jeg at du ikke får lukkerhastighet som er rask nok til å motvirke at du ser bakenden på bilen svakt (lite opacity) bak der bilen egentlig er.. Altså at bilen beveger seg for fort så du ikke får ett skarpt bilde av bilen..

Skjønner?

Ahh, ja, selfølgelig.

Her kommer ordtaket panning inn i bilde. Jeg har sett folk fått blod skarpe bilder helt ned til 1/25, med en sinnsyk farts effekt.

Det man gjør da, er at man følger bilen, med søkeren, og prøver og holde bilen i midten av søkeren, mens man tar bilder. Da vil du ha fokus på bilen, og få bakgrunden uskarp. Man følger rett og slett bilen med kameraet, med den rette lukkertiden, og nok trening får man et bilde av en skarp bil, med fartseffekt i bakgrunden.

Dette kreves MYE trening, og jeg har fortsatt kanskje en ratio på bilder som blir brae, på 3/300 tenker jeg.. Vært 3bilde av 300 blir "bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger nok ikke f/2.8 til banekjøringsbilder da du ikke trenger kjapp lukkertid til det. Du kan du også øke iso'en his det blir for mørkt med f/4-5.6 og iso100

Her er ett panning bilde av min tatt som viser litt av den "ghosting" effekten. Tatt om kvelden når det egentlig var blitt for mørkt (ca. kl. 22 i slutten av juli), så lukkertiden ble så lav som 1/25 sek, f/4, iso800.

482e7qfdxfsu7ymeu33t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er lite banekjøring etter klokka 18.00 vanligvis..

Det blir jo forholdsvis mørkere etter klokka 18.00.. Og jeg vil vel si at det er mørkere klokka 22.00 en vanlig julikveld enn det er på en overskyet dag frem til klokka 16.00 hvertfall..

Det er klart at du har jo mye å spille med da med ett f/2,8 objektiv... Utrolig mye.. Selv banebilder klokka 17.00 på septembertreffet en overskyet dag vil jo ikke være noe problem..

Uff, trodde jeg hadde bestemt meg nå, men det er klart at det er ingen vits å kjøpe ett objektiv som er overkvalifisert.. det er bare å kaste ut penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det skal ikke mer enn litt halvskumring til før det er greit med F4. Tok dette på isbanekjøring sist lørdag:

IMG_4621-01.jpg

F4, ISO 200 og lukker 1/60. Jeg liker å bruke så lav iso som mulig, så der var blenderen nødvendig for å ha den lukkertiden jeg hadde. Dessuten liker jeg effekten man får med stor blender i kombinasjon med lukkertiden 1/60 på slike bilder.

Dette er bare ment som et reellt eksempel på at man ikke nødvendigvis trenger å stå ute om natten for å ha bruk for F4 på slike bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Mega forvirret her nå. Hadde bestemt meg for Sigma sitt 70-200 f/2,8 men ingen vits om jeg ikke trenger det til det har tenkt å bruke kameraet til.. Dessuten oppdaget jeg gjennom flere anmeldelser på nettet, at disse linsene hadde veldig stor andel "produksjonsfeil".. Da er det ikke aktuelt å bestille linsen på nettet til 6000 kroner, for om jeg da må levere det tilbake igjen er det masse styr osv.. Da er det bedre å ha en butikk å forholde seg til, å vips der var prisen oppe i 8000 kr.. Da er det uaktuelt.. Måtte svelge en stor kamel for å skulle kjøpe objektivet til 6000 kr, så 8000 er uaktuelt..

Da var jeg tilbake på Nikon sitt 70-300 med Vr som nevnt for noen sider siden.. Dette virker som ett bra objektiv, problemet med dette, er at konspirasjonsteoretikerne, (og overraskende mange av fotokyndige folk) mener dette er ett objektiv som er produsert av Tamron, med nikon stempel omtrent.. Synlige forskjeller er det jo, men selve optikken er svært svært likt Tamron sitt 70-300.. Prisforskjellene på disse tilsier at Tamron 70-300 er ett bedre objektiv prismessig.. Allikevel scorer ikke disse særlig høyt på reviewene, og dermed kommer et nytt objektiv inn i bilde..

Nå er jeg nede på hobby-prisklassen igjen.. Og ett bra objektiv i denne klassen skal være Nikkor 55-200mm f4-5,6 VR.. Da er jeg helt nede i 2000 kroner igjen og spranget er enormt fra 6000,- som f/2,8 objektivet til sigma kostet (internett pris)..

Noen som har noen erfaringer med dette? Blir omtalt som en "no-brainer" og ett absolutt bra kjøp om man har 18-55 VR linsen som kit-objektiv... Scorer faktisk også høyere på reviewene enn Tamron og Nikon sine 70-300mm som blir vel "soft" ut mot 300mm..

Vel, noen formeninger? Noen som har prøvd det? Er dette ett ok objektiv til bruk på banebilder?

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/246-nikkor-af-s-55-200mm-f4-56g-if-ed-dx-vr-review--test-report

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...