Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gikk til innkjøp av Nikon D60 m/ AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6G VR sitt speirefleks for et par helger siden, og har prøvd og tatt et par bilder etter det..

Har ikke fått satt meg helt inn i alle funksjonene ennå, men kommer vel forhåpentligvis etterhvert :P

Ser en over her etterlyste vidvinkel linse til D60, og da er det Sigma sin som er veien og gå? Veldig lyst på vidvinkel, men nedprioriteres til jeg får feriepenger å rutte med hvertfall..

Disse er vel dem jeg er mest fornøyd med (av de få jeg har tatt)

bilde1

bilde2

bilde 3

se her ja! :-) godt du fikk kjøpt deg du også...

på bilde 2, ser du alle kornene på døra? det kommer av at du har iso som er for høy i forhold til mørket... jeg skyter somregel kun med iso 100, med mindre det er lyst ute... så det virker som om du bare må få deg et stativ ^^ hehe

bilde 3 var kult, men skulle hatt litt lenger lukkertid, og lavere iso ^^ hehe... men ikke lett uten stativ ^^

Kan vedde en 50lapp på at det er brukt auto instillinger på kameraet her. Derav, han styrer nok ikke iso og slikt selv enda. Men Anders, kjør på manuell, og utforsk forskjellige lukkertider, kombinasjoner med blender og lukkertid. iso bør du prøve og forholde så nærmest mulig 100 som mulig, hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er mye å lære om fotgrafering..

Dog er jeg litt usikker på om det er noen vits å prøve "lær deg selv" metoden.. Skal du først bruke manuell, må du faktisk lære deg hva de forskjelige tingene betyr, og deretter må du gjøre endel tankearbeid med hva du ønsker å få ut av bildet.. Det som ofte blir kalt komposisjon av bildet..

Tenk feks. på:

Ønsker jeg å ha med bakgrunnen skarp, eller skal den være blurry.

Ønsker jeg dybdeskarphet (er det mer enn bare en bil jeg vil ha med feks), eller ønsker jeg å fremheve bare fokusområdet.

Ønsker jeg fart i bildet? Eller er det unødvendig

Kan jeg oppnå ett bra bilde her med lang lukkertid og bruk av stativ eller er det for mange uro-objekter/bevegelse.

Hvor lyst ønsker jeg bildet?

Er det motlys, evt. bør jeg blitse for å fremheve objektets fremside siden det er i motlys?

Etter dette justeres iso.. Dersom iso blir for høy, må du endre komposisjonen på bilde, evt. godta ett bilde med høy ISO. Du kommer ofte opp i situasjoner der du må godta høy ISO, eller drite i bildet. Da er det bedre å leve med høy iso enn å ikke ha noe bilde i det hele tatt.

I tillegg til dette må du tenke på feks:

Bør jeg bruke pol-filter?

Er bakgrunnen pen?

Er det en bedre vinkel dette bildet kunne vært tatt i?

Hvilke plasserings"regler" hadde vært greie å huske på her? (Hvordan du bør plassere objektet i fokus i forhold til omgivelsene)

Så sånn til oppsummering, så syne hvertfall JEG at det er greit å knipse med minst mulig ISO, men at ISO er en ting du skal ha i bakhue som en siste justeringsmulighet i forhold til komposisjonen du ønsker å oppnå.. Som oftest har jeg stil inn kameraet på Auto-iso og velger deretter maks grense for hvor høy iso kamera kan bruke.. Velger jeg Auto ISO og stiller det inn på 250, så går aldri kameraet over 250.. Kjekk funksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg reagerer på er at alle skriker ut om ISO, og joda, iso er skumle saker det som ofte står i veien for det perfekte bildet.. Men komposisjonen av bildet er jo det som avgjør hvilken ISO du kan bruke.. Det skal ikke være ISOen som er første tanke i en sammensetning av komposisjonen :P

Jeg tar ett bilde først slik jeg ønsker å komponere bildet, deretter setter jeg meg ned i noen sekund, ser over bildet og justerer deretter.. Mer/mindre dybdeskarphet (aperture), mer/mindre fart (shutter), og når jeg har justert det jeg kan justere på komposisjonen av bildet for å få mer lys, SÅ må jeg gå på ISO om det ikke er bra nok.. Helt til slutt med andre ord;)

Og det er derfor jeg kjøper Nikon original med VR II (vibrance reduction), for i stillbilder kan jeg gå ned 3-4 knepp på shutter fordi objektivet kompenserer for bevegelser.. Da er det enda ett slingringsmonn før jeg må justere ISO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Location er alltid viktig.. Og det er også alltid det vanskeligste.. en god location blir ødelagt av feil vinkel, og en dårlig location kan bli meget bra med en god vinkel ;)

Så det er jo seff noe du tenker på aller aller først.. Er jo gjerne noe man tenker på før man drar opp kameraet, eventuelt noe man tenker på når man plutselig får ett motiv, og må springe rundt å prøve forskjellige locations ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg reagerer på er at alle skriker ut om ISO, og joda, iso er skumle saker det som ofte står i veien for det perfekte bildet.. Men komposisjonen av bildet er jo det som avgjør hvilken ISO du kan bruke.. Det skal ikke være ISOen som er første tanke i en sammensetning av komposisjonen :P

Jeg tar ett bilde først slik jeg ønsker å komponere bildet, deretter setter jeg meg ned i noen sekund, ser over bildet og justerer deretter.. Mer/mindre dybdeskarphet (aperture), mer/mindre fart (shutter), og når jeg har justert det jeg kan justere på komposisjonen av bildet for å få mer lys, SÅ må jeg gå på ISO om det ikke er bra nok.. Helt til slutt med andre ord;)

Og det er derfor jeg kjøper Nikon original med VR II (vibrance reduction), for i stillbilder kan jeg gå ned 3-4 knepp på shutter fordi objektivet kompenserer for bevegelser.. Da er det enda ett slingringsmonn før jeg må justere ISO..

godt vi har forskjellige måter å ta bilder på... jeg tar 1 eller 2 bilder med forskjellige blendertall gjerne f3-4 og f8-10 i en vinkel, lukkertiden driter jeg i da jeg kun bruker blenderprioritet og heller justerer mørkheten ved å stille litt på hvitbalansen på kameraet...

jeg tenker slik: for jeg ikke 1 bra bilde fra den og den vinkelen, nei vel, da var tydeligvis ikke det et bilde som skulle bli bra på denne shooten... å sitte å se gjennom 8-10 "samme" bilder, er noe jeg ikke gidder... jeg tok kanskje 80 bilder av forden, og det var maks 2 bilder som var like (bortsett fra hdr da)

men jeg tror jeg fra og med denne shooten alltid skal skyte i RAW ^^ genialt å kunne etterbehandle så mye... men på HDR er det kun største modus utenom RAW som gjelder... hvis ikke må man jo behandle alle bildene, for så å lage hdr av de... og det blir styr ^^

nokså fornøyd med det grustaket ja... skal ikek se bortifra at e36en rusler inn på plassen der i fremtiden ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blenderpri er jo greit når man har stativ og ting ikke beveger seg i bildet.. Så er helt enig med deg i den.. Men å justere hvitbalansen? Altså, hvitt er hvitt og å justere den vil gjøre at du får merkelige farger!?

Jeg bruker hvertfall exposure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den som viser om bildet ditt vil bli overgjennomsnittlig lyst, eller overgjennomsnittlig mørk... ;-) WB heter den på mitt kamera...

har enda ikke tatt noen særlig kjørebilder... DER har jeg mye å lære... føler jeg begynner å meste litt blender nå, men det er så mye moro å trykke på ^^ hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bildene ble tatt med auto-innstilling P på Canon, der kameraet justerer lukkertid og blenderen ;)

Husker jeg var bortpå og fikla med ISOen en liten tur :P Da vet jeg at jeg ikke trenger og bry meg så fælt med den da enn så lenge..

Har vel tatt 30 bilder totalt, hittil på auto-innstilling, så har ikke prøvd meg noe på manuelt ennå, og som BreitBau sier, da må jeg sette meg inn i hva alt egentlig betyr, og hva som skjer hvis jeg forandrer på den og den funksjonen..

Får lese gjennom bruksanvisningen et par ganger til tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den som viser om bildet ditt vil bli overgjennomsnittlig lyst, eller overgjennomsnittlig mørk... ;-) WB heter den på mitt kamera...

har enda ikke tatt noen særlig kjørebilder... DER har jeg mye å lære... føler jeg begynner å meste litt blender nå, men det er så mye moro å trykke på ^^ hehe...

:-k

Interessant

Slik jeg har forstått det er WB (white balance), justeringen man bruker for å gi kameraet en mer perfekt pekepinn på lystempraturen (kelvin) som er i omgivelsene.. For eksempel justerer man dette (om ikke kameraet gjør det automatisk), når man ønsker å kompensere for det gule lyset fra feks glødelamper, slik at hvitt blir hvitt og ikke gult..

For å lettere forklare det, går dette på kelvin som i xenon lys.. Dersom du stiller inn kameraet på at hvitt er hvitt etter 6000 kelvin, og går inn der glødelampa lyser 2500 kelvin, vil alt det hvite i bildet ditt bli gult!

Det er altså snakk om hvitbalansen, og hvilken innstilling du må ha for at hvitt skal bli hvitt.. Dersom du går inn i "raw-behandlinga" av photoshop, kan du justere hvitbalansen i ettertid, og da kan du ofte justere blåskjæret i bildet til å bli borte ved å endre hvitbalansen..

Så åssen du får til å bruke hvitbalansen som en exposure, well, I dont know...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du stilelr inn på lang/kort lukkertid, med blender feks 6, så ser du hvor lyst elelr mørkt bildet kan bli... som når du tar hdr bilder... da stiller den seg inn på et lyst bilde, ett mørkt, og et vanlig... sant?

det er den pekeren jeg justerer slik at bildet blir litt mørkere... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...