Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

":1fdm9yvt]Når det gjelder hvitballanse bruker jeg alltid "custom" inne. Tar bildet av taket (om det er hvitt) og bruker dette bildet som utgangspunkt i custominstillingen. Det blir fantastisk mye bedre enn AWB (auto WB) eller glødelampeinstillinga.

Har også et hvitt a4-ark i fotoveska, til samme bruk.

Men å fotografere taket? Er du sikker på det er noen vits? Vil du ikke da fange lyset fra stålamper o.l. som lyser opp taket, i stedet for å fange lyset fra glødelampa i taket? Jeg ville lagt a4 arket på gulvet udner taklampa eller på veggen?

Hva tror du? om du føler det blir bra, så fungerer det jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://mariusakselsen.com/foto-hvordan-produsere-et-hdr-bilde-hdrphotomatix-tutorial/

Han her derimot beskriver hvordan man lager HDR ved hjelp av gaffling..

Edit: Det kan virke som om flere bruker Gaffling funksjonen til HDR, og da hadde jeg rett første gangen..Det er ikke galt å gjøre det slik tydeligvis..

Det er jo ikke så tungvint som å stille på lukkertiden da.. Da kan man bevege kameraet selv på stativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å fotografere taket? Er du sikker på det er noen vits? Vil du ikke da fange lyset fra stålamper o.l. som lyser opp taket, i stedet for å fange lyset fra glødelampa i taket? Jeg ville lagt a4 arket på gulvet udner taklampa eller på veggen?

Hva tror du? om du føler det blir bra, så fungerer det jo!

Jeg har faktisk gode erfaringer med det!

Men du har selvfølgelig et poeng. Vil nok fungere i flest sammenhenger med a4-arket på gulvet / veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var ikke ment som noe "jeg er bedre enn deg" greie.. bare slo meg at lyset i taket kanskje ikke alltid tilsvarer det lyset du fotograferer i, evt at lyset ikke reflekteres i taket i det hele tatt og at du da får en gråere hvit tone som standard hvit, noe som vel gjør at du får hvitere enn hvit på bildene dine?

Uansett, dette er ikke noe jeg har prøvd, men har lest at det er relativt viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltkjelen:

nr1

Camera Model = Canon EOS 400D DIGITAL

Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 15/1 second = 15 second

Lens F-Number/F-Stop = 63/10 = F6.3

ISO Speed Ratings = 100

nr 2

Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 20/1 second = 20 second

Lens F-Number/F-Stop = 63/10 = F6.3

ISO Speed Ratings = 100

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei, tok det ikke som det.

Men ja, tok en del bilder under julemiddagen bl.a. og de ble veldig klare og hvite. Hvitere enn den faktiske stemningen i stua, så du er nok inne på noe.

HDR bilder er noe jeg definitivt skal leke meg med fremover. Prøvde litt på garasjeshooten av bilen min, men jeg klarer ikke få det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekstern blit og sett den 75 grader opp mot taket :-P det blir somregel fint inne på kveldstid ;-)

ang hdr, tar du raw bilder for å lage hdr, må du justere alle sammen før du merger de... så å skyte i jpg på største mulighet er mer en bra nok... alle av forden er det ;-)

har dere ikke innstillinger på kameraet for hdr? det har jeg... det kan jeg velge at kameraet skal ta 3 bilder i forskjellige exponeringer... uten at jeg trenger å gjøre noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ett brukbart resultat bør en ha 7 bilder å jobbe med. Mest vanlig. Braketing har egentlig ingenting med HDR å gjøre. Itilegg til å kun justere lukker på de forskjellige eksponeringene kan man også leke med div filtre. Bare fantasien som setter grenser der men mye blir jo avgjort på pcen i ettertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ett brukbart resultat bør en ha 7 bilder å jobbe med. Mest vanlig. Braketing har egentlig ingenting med HDR å gjøre. Itilegg til å kun justere lukker på de forskjellige eksponeringene kan man også leke med div filtre. Bare fantasien som setter grenser der men mye blir jo avgjort på pcen i ettertid..

man bør ikke, men man kan ;-)

for meg holder det med 3 :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...