morteym Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Noen som har lyst til å skrive et foredrag? Jeg vet sånn omtrentlig hva mellomgassing vil si. Er det kun for å minske slitasje på girkassa? Hva vil det si å dobbeltclutche? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 http://www.bmwccn.no/rogaland/gireteknikk.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Interessant artikkel! Mellomgass praktiseres hyppig, men aldri visst helt hva dobbelclutching gikk ut på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Dobbeltclutching bruker jeg en gang i blandt for å spare synkronringene, men dette med mellomgassing er noe jeg har tenkt på en stund men ikke kommet meg til å teste. Skal helt klart begynne å eksperimentere med dette Om det kommer oppslag om at en mx5 har gått rett fram i en rundkjøring så vet dere hvem det er.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Skal det være noe vits med dobbelclutching så må du jo mellomgasse, men du trenger ikke dobbeltclutche for å mellomgasse. Forøvrig er heel'n'toe skikkelig herk med M52. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Det er jo helt klart en vits i å dobbeltclutche når man feks skal gire og vet at synkronringene er dårlige. Husker på camryen(gammel-gammelbilen) så sleit jeg til tider med å få den opp/ned i !/2/3 gir, dersom man dobbeltclutchet var det ikke noe problem. Da var det ikke "vits" i performance synspkt riktignok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MpA Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 snodig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Jeg bruker mellomgass f,eks jeg skal ned fra 3-4 giret og ned i 2 gir. Da låser ikke bakhjula seg så lett. Men dette er en m50b20 så tror at med nyere motorer er ikke dette så viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Husker på camryen(gammel-gammelbilen) så sleit jeg til tider med å få den opp/ned i !/2/3 gir, dersom man dobbeltclutchet var det ikke noe problem. Hva gjorde du? Clutch inn - ut i fri - clutch ut - clutch inn - inn i gir - clutch ut? Jeg skjønner ikke helt hva det skal hjelpe..? Mellomgassing har like mye for seg i nyere biler, men stabilitetskontrollen vil vel redde det hvis man har det på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Er girkassa frisk,så skal ikke dette være nødvenndig på annet enn 1. og 2. gir,og siden man skjelden girer ned til 1.,ihvertfall ved banekjøring,så er dette mest for showet sin del. Men morro er det da. Kom forresten på at med min e30 med kompressor,så låste man bakhjula hvis man ikke mellomgasset ned til 2.,og dette også i lave hastigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Husker på camryen(gammel-gammelbilen) så sleit jeg til tider med å få den opp/ned i !/2/3 gir, dersom man dobbeltclutchet var det ikke noe problem. Hva gjorde du? Clutch inn - ut i fri - clutch ut - clutch inn - inn i gir - clutch ut? Jeg skjønner ikke helt hva det skal hjelpe..? Mellomgassing har like mye for seg i nyere biler, men stabilitetskontrollen vil vel redde det hvis man har det på. Var det jeg gjorde ja. Fikk beskjed om at det skulle spare synkronringene. Om det stemmer eller ikke tør jeg ikke gå inn på noe diskusjon på, da jeg absolutt ikke har insikt i hvordan det faktisk fungerer.. At det faktisk hjalp på er det ingen tvil om, om årsaken til det var at det tok litt lengre tid å få den i gir kan godt være.. Problemet var at det skrapet i gearkassen når man skulle gire ned til 2. gir (slik tror jeg det var, er noen år siden), dersom man gjorde overnevnte var det aldri noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Blir jo uansett en hastighetsforskjell hvis du ikke gir gass, så da må jo synkringene jobbe litt. Kanskje den bare likte at du girte sakte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Ikke sant, mye mulig det faktum også var medvirkende:) Men det kan vel sammenlignes med å kjøre (gammel)traktor, der må man dobbeltclutche på den måten når man girer (opp eller ned, husker ikke) for i det hele tatt å få til å gire, pga det ikke er synkronringer i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Jeg har begynt å mellomgasse nesten hver gang jeg kjører nå Med shortshiften som jeg har på bilen, merkes det veldig godt om girkassen har riktig turtall... Interessant artikkel, dobbelclutching har jeg ikke helt skjønt, ser for meg at det er veldig tidkrevende. Men skal testes ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trek2 Skrevet Juli 22, 2008 Share Skrevet Juli 22, 2008 Dette skulle være til stor hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå