Ellingsen B. Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 jeg bor på østlandet og mine beregninger er 4felten på E6.. Altså flatt og rett fram Så du kjører aldri i byer og stopper aldri for rødt lys eller køer ?... Alle kan selvfølgelig gjennomføre deres egne målinger, men hvis målingene i størst mulig grad skal vise hva som er bilens reelle forbruk over lengre tid er det kun et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring som teller. Hvorfor skal jeg det når det er langkjøring jeg snakker om Gjennomsnitt er noe annet og klart noe høyere
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Hvorfor skal jeg det når det er langkjøring jeg snakker om Fordi... det blir som å sammenligne epler og pærer... la oss holde oss til den terminologien man normal bruker... gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring. Ingen kjører enten i byer, enten på landeveier eller enten på motorveier.
Ellingsen B. Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Hvorfor skal jeg det når det er langkjøring jeg snakker om Fordi... det blir som å sammenligne epler og pærer... la oss holde oss til den terminologien man normal bruker... gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring. Ingen kjører enten i byer, enten på landeveier eller enten på motorveier. OK
Dr_S Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 "ingen kjører enten i byer, landeveier eller motorveier" Men man kan vel _måle_ på kun motorvei, landeveg og i by? Han snakka jo om langkjøring, ikke om blandet.
hagenisse Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Men spesielt interessant er det vel ikke? Min bruker f.eks ikke noe bensin ned lierbakken..
Dr_S Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Det er sikkert interessant for avgiftsnissene i landet her, å vite utslipp i by kontra motorvei.
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Men man kan vel _måle_ på kun motorvei, landeveg og i by? Han snakka jo om langkjøring, ikke om blandet. Selvfølgelig kan man det, men det gir ikke et godt bilde av bilens reelle forbruk ifm. alminnelig kjøring for folk flest. Selv under landeveiskjøring i Norge varierer hastighetene nok til at man bør snakke om gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring istedenfor gjennomsnitlig forbruk ved landeveiskjøring. Det er sjeldent at man f.eks kan sette cruisekontrollen på 80 Km/t over lengre strekninger i Norge (spesielt på dagtid)... og så er det f.eks en nisse foran deg som kun kjører 70 Km/t... eller et tettsted med miløsoner på 40 km/t... eller veiarbeider... eller kø... eller...
Bmwray Skrevet August 10, 2008 Forfatter Skrevet August 10, 2008 Skjønner godt hva han mener, det er jo umulig og kun langkjøre i norge så man bør jo egentlig finne ut hva sånn blandet kjøring er, skal man til jobben så ligger man bak en som trasser i 60km i 80 sonen! Så køer det seg før oslo som regel hvis man kjører ditt, alltid et lyskryss og rundkjøringer også.. Er egentlig håpløst og ha bil i norge, ligger bak sinker hver eneste dag og skal man parkere bilen må man parkere langt unna for og unngå at noen drar døren borti og lager bulker og riper. Noen som vet om det er partikkelfilter på alle e90 diesel?
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Og slik er det bare i Norge tror du? Nei... og derfor er det kun gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring som gir mening når man snakker om en bils reelle drivstofforbruk. Noe helt annet er det at det er lettere å holde jevne hastigheter over lengre tid på f.eks relativt tomme franske motorveier enn f.eks norske... og tyske motorveier.
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Noen som vet om det er partikkelfilter på alle e90 diesel? Ja... i dag har alle partikkelfilter, men de aller første E90 320d bilene som kom i 2005 hadde ikke et partikkelfilter. Dette ser man relativt enkelt på eksorrøret som er bøyd nedover på disse bilene. Ingen E46 318d eller 320d hadde forøvrig et partikkelfilter.
hauken Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 forbruk er igrunnen uinterressant,de viktigste er at bilen fungerer,og at alt er iorden,må du inn på et verksted med en bmw koster de fort mange ganger de du har spart på drivstoff i løpet av et år...
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 forbruk er igrunnen uinterressant,de viktigste er at bilen fungerer,og at alt er iorden,må du inn på et verksted med en bmw koster de fort mange ganger de du har spart på drivstoff i løpet av et år... Nja... hvis man kjører relativt mange kilometer pr. år... som f.eks jeg gjør (35-40000 Km) er det ikke helt ubetydelig hvor mye drivstoff bilen bruker. Hvis bilen både bruker mye drivstoff og må inn på verksted blir det fort dyrt og man kan derfor argumentere for at det man sparer i drivstoff evt. kan brukes på verkstedregninger...én krone spart er en krone spart.
ESveen Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Jeg for min del har to forbruksmålere. Den ene nullstillte jeg når jeg kjøpte bilen, den andre nullstiller jeg når jeg er på langtur. Den første ligger på 1,2 og viser forbruket gjennomsnittlig på all kjøring totalt, den andre har jeg fått ned på 0,7 på langkjøring. Nå kjører jeg for det meste i byen, og det er derfor det totale forbruket er så høyt. Jeg bruker alltid å oppgi det første tallet på blandet kjøring. Hadde jeg kjørt mer langkjøring og mindre i by, hadde dette tallet blitt lavere, kanskje ned på 1,0 - 1,1 men slik er det nå ikke. Blandet forbruk er individuelt for bruksmåte og kjørestil, derfor er det vannskelig å oppgi ett tall for alle. Har alltid lurt på folk her i forumet som påstår at de har blandet forbruk som ligger nesten under det jeg selv bruker på langkjøring. Skulle likt å visst hvordan folk finner ut forbrukene sine?
Fredrik Skrevet August 10, 2008 Skrevet August 10, 2008 Har alltid lurt på folk her i forumet som påstår at de har blandet forbruk som ligger nesten under det jeg selv bruker på langkjøring. Skulle likt å visst hvordan folk finner ut forbrukene sine? Det lurer jeg også på og mange ganger tviler jeg på om det folk oppgir her inne vedr. drivstofforbruk er helt korrekt... alternativt om metoden(e) de bruker for å beregne forbruket er pålitelige. Jeg stoler ikke på bilens egen forbruksmåler og mitt forbruk beregnes etter en fast distanse på 940 Km (Oslo-Århus) som jeg kjører 4-6 ganger i måneden. Jeg vet at tanken tar ca. 63 liter og hvor mange liter jeg da kan fylle på når jeg kommer frem forteller meg mitt gjennomsnitlige forbruk ved blandet kjøring over en fast distanse på knapt 1000 Km.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå