wicky124 Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Jeg hadde kjøpt ny brukt kasse iallefall. som regel smartere å overhale:)
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Ser for meg at en overhaling vertfall kan gjøre bilen hakket mer omsettelig. En brukt kasse vil jo kunne fungere fint, men da ha samme utgiftsbomben liggende latent i bilen. En overhalt kasse bør jo vertfall være relativt solid riiiimelig lenge.
wicky124 Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 ta lærdom av meg..etter å ha bytta til brukt kasse 5 ganger så ble jeg lei og overhalte istedet...
sveinis Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Ser for meg at en overhaling vertfall kan gjøre bilen hakket mer omsettelig. Hæ? Omsettelig? Vurderer du virkelig å selge denne skuddsikre kjerra? *humor på andres bekostning*
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Ser for meg at en overhaling vertfall kan gjøre bilen hakket mer omsettelig. Hæ? Omsettelig? Vurderer du virkelig å selge denne skuddsikre kjerra? *humor på andres bekostning* Ja, selv om jeg jo har lært å sette driftsstabilitet og lave vedlikeholdsutgifter høyt er jeg unektelig innom tanken på å bytte til noe med høyere utgifter og mindre pålitelighet. Som f.eks en 2008 modell golf eller noe sånt. Selv om det jo vil koste meg mye mer i året, mange flere telefoner til NAF og ikke minst en bil som vil være helt umulig å selge dersom man skal bytte bil senere. ...... Nei men altså, som jeg sitter her og snakker med kollegaene mine om akkurat nå; innen jeg er ferdig med å ha bilen tilbake på veien vil jo faenskapet være i komisk bra stand og egentlig ikke ha noe mer igjen som rent teknisk kan feile (hovedsaklig fordi alt er overhalt eller byttet...). "Feilen" da er jo å selge bilen med effekten av at en eller annen vilkårlig luring kjøper bilen og har et hodepinefritt bilhold i årevis på min regning. Men problemet mitt er bare at jeg sliter litt med å se at jeg kan ha full tillit til bilen noen sinne igjen; ikke fordi jeg vet om flere ting som kan feile men bare fordi det er sånn det er. Og da er det plutselig ikke like morsomt å ha en grom bil..
sveinis Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Forstår deg utrolig godt! Det er et skikkelig dilemma. Jeg hadde en gang en Golf som aldri gikk som den skulle. Jeg skifta derfor alt av tenning, drivstofftilførsel og diverse, og til slutt gikk den som ei kule. Da hadde jeg vel skrudd noen hundre timer på dritten (ja, DRITTEN!) og solgte den så fort som overhodet mulig. Neste eier kjørte vel i fem år uten å løsne en skrue på den bilen... For all del, i det tilfellet var det ikke store summer det var snakk om, men følelsen var vel noe av det samme.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Haha ja, blir jo samme opplegget egentlig.. både timer og penger har en verdi
Kjennern Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Ai, Mr Uheldig...... Ser definitivt poengene dine ang pålitelighet. Var der i fjor.. Med samme motor bare 5er. På en annen side så er det et godt tips jeg har. Sett bort bilen å få det gjort skikkelig. Ikke ta noen snarveier. Tanh på Jessheim er en kløpper på BMW så kan anbefale deg å høre med han.
Richie85 Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Æsj da!! Dette var synd! Håper du finner en bra løsning
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Biltreff As ( http://WWW.Biltreff.no ) er bmw forhandler og verksted, så riktig olje og filter er nok brukt. Er forresten ein kompis av meg som hadde denne bilen før Jepp, biltreff er bmwforhandler, men aner ikke om olje og filter ble byttet der siden det ser ut som jeg bare sitter med verkstedsutskriften og ikke original kopi av kvittering. Ah, jaja, du får hilse han og si han hadde en fin bil som dessverre har tatt noen uheldige "turns to the worse" . Ai, Mr Uheldig......Ser definitivt poengene dine ang pålitelighet. Var der i fjor.. Med samme motor bare 5er. På en annen side så er det et godt tips jeg har. Sett bort bilen å få det gjort skikkelig. Ikke ta noen snarveier. Tanh på Jessheim er en kløpper på BMW så kan anbefale deg å høre med han. Nei snarveier blir det ikke, da kvitter jeg meg heller med bilen slik den står. Vil ikke ødelegge en e38 . Skal ringe litt rundt til folk i morgen og høre, men magefølelsen min sier at f.eks RATS som er ZF verksted sikkert kan gjøre en god jobb her. Æsj da!! Dette var synd! Håper du finner en bra løsning Jo takk, håper det selv gitt.. Ugh.
viplash Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Det er kjipt og høre at det er girkassen, som vi fryktet, som har tatt kvelden. Og skjønner det at du ikke tar og lar BMW merkeverksted gjøre jobben. Men RATS kan jo være en god plass og forespørre seg. Det koster jo ingenting og spørre dem. Annet enn noen tellerskritt. De er jo tross alt eneste verkstedet i Norge som er godkjent av ZF selv. Kan jeg spørre om hvor mye Bilia skulle ha for for en ny kasse? Qv ren nysgjerrighet
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Det er kjipt og høre at det er girkassen, som vi fryktet, som har tatt kvelden. Og skjønner det at du ikke tar og lar BMW merkeverksted gjøre jobben. Men RATS kan jo være en god plass og forespørre seg. Det koster jo ingenting og spørre dem. Annet enn noen tellerskritt. De er jo tross alt eneste verkstedet i Norge som er godkjent av ZF selv. Nei det jeg også tenker.. kan like gjerne få gjort faenskapet skikkelig. Kan jeg spørre om hvor mye Bilia skulle ha for for en ny kasse? Qv ren nysgjerrighet Du har PM
Fredrik Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Det er en heller kjedelig sak dette, men problemet du drøfter vedr. hvorvidt du nå skal satse videre på bilen eller ikke er relativt velkjent. Utfordringen er at du ikke kjenner de fremtidige kostnadene ved å ha bilen og det kan du først danne deg et relativt bilde av ved å få den vurdert av en uavhengig sakkyndig (f.eks NAF), men først må du få den kjørende... alternativt selge den som den står. Det siste bør du kun gjøre i et nødstilfelle... f.eks hvis du ikke har råd til å ta kostnadene som de kommer for å få den kjørende. Og det koster alltid mer enn man på forhånd tror. Spørsmålet er om du virkelig har lyst til å eie en eldre luxuslimousine som kanskje koster mer enn den smaker... og dette er absolut en subjektiv vurdering. Dette må du gjøre opp med deg selv før du evt. koster mer på bilen enn å bare få den kjørende. Livet er utvilsomt enklere med en nyere og billigere bil, men knapt så morsomt kanskje. Det å ha en eldre bil innebærer alltid mange ukjente faktorer... ting går istykker og det er dessverre ofte dyre ting som går istykker på en eldre bil... spesielt en eldre bil som E38 eller f.eks en eldre Porsche. Det siste har jeg selv opplevd og jeg måtte overhale både motor og gearkasse. Bilen ble etter mye tid og kostnader OK, men jeg gjentar ikke den prøvelsen det var både økonomisk og følelsesmessig.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Å selge som den står er som du sier ekstremt ugunstig økonomisk og strengt tatt noe jeg ikke trenger å gjøre, så vil jo selvfølgelig unngå det. Skulle derimot noen komme med et bud jeg kunne ha levd med slik den står hadde jeg vertfall vurdert saken, men det er jo lite sannsynlig . Anno august 2008 var jeg veldig klar for det, men nå etter at alt som teknisk sett kan feile har feilet begynner jeg jo selvfølgelig å stille spørsmålstegn ved den avgjørelsen. Og selvsagt er ikke en 2008 golf i nærheten av å være like morsom eller gi samme smilet når man ser bilen i garasjen hver morgen. Der har vertfall 7ern levert. Lekte faktisk litt med ideen på en eldre Porsche selv pluss en billig "bruksbil" når jeg så på bil sist, synes ikke litt breakdowns er så ille når det er snakk om bil nummer 2. Skru-siden min er kanskje ikke så godt ekspondert her på forumet, men har nå skrudd litt vertfall . Men var ikke så skremmende keen på å skru på en relativt dyr bil som dette så alt har blitt satt bort fra dag 1. Trodde og håpte kanskje jeg kunne slippe det også, siden dette jo er eneste bilen jeg har nå. Som noen så fint sa på jobb i dag.. "dyr bil, dyr reparasjon.. eldre bil, flere reparasjoner" . Nei får se hva som skjer. Tror jeg er litt farget av 45.000 i verkstedskostnader på mandag og fullt havari på onsdag nå. Bilen er jo egentlig sinnsvakt god, bra kjøreøkonomi, nok kraft, god å kjøre (vertfall på sommeren..), fin å se på og jeg trives veldig godt i førerposisjonen. Så får se. Er heldigvis ikke i den situasjonen at jeg ikke kan får reparert dette her, men jeg skal ærlig medgi at det begynner å koste vesentlig mer enn jeg hadde forventninger om fra en av BMW's toppmodeller. Selvfølgelig bare uflaks, men litt skuffende og se at en nyere 7er (dvs min) har vesentlig flere ting som feiler på rekke og rad enn den gamle, og eldre, A4'en min som også hadde gått lenger . Men igjen.. selvfølgelig uflaks innvolvert her. Og litt dårlig research ved kjøp. Bruktbil uten naftest igjen? Skepisk...
viplash Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Hadde det vært min bil, så hadde jeg vært så lei av og betal for dyre og tidkrevende reparasjoner. Men jeg er uten tvil om at om jeg hadde kostet på så mye som du har nå, og fått fikset så mye som du har, og vært i en økonomisk ok situasjon, så hadde jeg fikset og beholdt. Det som kan gå galt nå etter dette er fikset, det er heller lite...vil jeg tro. Hadde det vært meg hadde ejg som sagt, fikset, og beholdt. Det og selge nå gjør at du går i tap uansett. Og ved og beholde bilen lenger nå, så gjør det jo med tiden det økonomiske tapet mindre. Og du får kanskje igjen litt av gleden du haddehåpet og ha når du kjøpte bilen. jeg skjønner det at du har lite tillit til bilen slik det er nå, og den tilliten vil det jeg jo selvfølgelig ta tid før du begynner og få tilbake. men jeg er uten tvil om at når ting nå blir fikset, så er dette en tillit du vil få tilbake. Men selvfølgelig, det er en vurdering du må ta selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå