bmwmaxi Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Ja, det er de som er heater sensor, det skal bare være og dra de rett ut. Mulig du må vri litt på de, eller ta i med en skrutrekker. Den lange tynne plastikken har en tendens til og brekke, fører til brud eller kortslutning. Bilde: http://www.carpartsteam.com/BM_740il_Cl ... _019.html# Kan limes/forsterkes og loddes. Du finner litt her. http://www.meeknet.co.uk/E38/Index.htm Hvis utetempføleren din ikke virker om den skal, står på max minusgrader virker den heller ikke. Blåser kun varme. Det at du fikk andre feilmeldinger når du byttet om, er sikkert at den likker dårligere og få den kortsluttete på førersiden. Du har vel omhet dem. Før 9/97 Nr.5 x 2stk. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=64&fg=40 Etter 10/97 Er samme del. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=64&fg=40
Gunnar Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Takker gutter, da blir det makt når jeg bare får våknet skikkelig og kommet meg ut.. Tror jeg har nevnt det før men trykksensor på røret ved tørkeflaske er en kjent feilkilde uten riktige verdier fra denne starter ikke ac kompressor.(anlegget må da tømmes ved reprasjon) Jo, men enn så lenge at bilen selv sier "Heat sensor, right", så er det ingen grunn til at den skal være problemet. Det hender at feilene på Carsoft er litt merkelige, men jeg har enda aldri opplevd at det er helt på tur..
Gunnar Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Fikk opp begge sensorene, og de ohmer begge til 12.5k eller noe nå i 16-17 graders utetemp, så de ser OK ut - eller så er begge defekt. Men brudd virker det ihvertfall ikke å være. Sjekket også at ledningene har kontakt helt til klimaenheten. Satte inn connectorene med Dow Corning sin dielektriske pasta, og plugga alt på plass igjen, og nå er det igjen den samme feilen jeg har hatt en gang før som dukker opp: "6 Engine speed", eller på tysk "6 Drehzahl". Jeg tenker som så at Drehzahl betyr turtall, så jeg mistenker at den engelske oversetteren har vært litt kjapp med å legge inn "Engine speed" i stedet for "RPM". Men HVA er det den vil vite turtallet på? Snakker vi AC kompressor, motoren, aux-vifta eller noe helt annet? Ser ikke noe sted at klimaen skal ha motorturtall inn: http://e38.org/BMW_95E_38_wiring_diagrams_full_set.pdf (side 4 og 5) Skal aux-vifta gå hele tiden mens kompressoren går? Slik at kompressoren ikke vil starte uten den?
bmwmaxi Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Både motortemp. og rpm spiller inn. Se side 2 her. http://www.bmwclub.lv/files/E46_SolarSensor.pdf Du har ikke satt noe foran solar sensor?.
Gunnar Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Byttet klimaenhet, og nå fungerer faktisk ACen igjen. Dessverre er klimaenheten jeg nå har satt inn av gamletypen, med uleselige display. Så nå er spørsmålet om klimaenheten (fra en '99 740) jeg har hatt i i et halvt år har vært defekt på AC-siden, eller om det rett og slett ikke går å bruke en nye typen klimaenhet. Kanskje det må kodes noe? Merkelig syns jeg, siden alt annet fungerer prikkfritt. Den justerer temperatur helt fint så lenge det er kjølig ute (sånn at den slipper AC), autoviftehastighet etc. fungerer også helt fint. Noen som vet noe om dette? Kan jo ikke gå tilbake til gamletypen for godt - de er jo ubrukelige pixelwise.
TheBirg Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Bruker du ikke mye tid og krefter på noe et BMW verksted kan fikse da ? Jeg vet hvordan det er, vil fikse selv Er en del av hobbyen det... Men denne karen er en du burde ringe og få en time hos : Lie Alf Motor Prof Birkelands v 27, 1081 Oslo 22 32 22 05 Ekte BMW røver dette. (og ikke i nærheten av Orgonalverkstedpriser)
Gunnar Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Vel... BMW her klarte ikke kode kjørelys for en stund siden, de måtte ha noe greier fra BMW i Tyskland som de ikke klarte å få tak i den dagen, så jeg måtte komme igjen senere, og det ville koste 1095,-. Det samme fikset elektrodiesel på no time, som en "bijobb" til ACen. Tok vel 600-700,-. Så jeg er ikke så sikker på at det er noe bedre å sette BMW til slike elektronikkproblemer, men det kommer an på hva som er alternativene, og hvem man treffer hos BMW. BMW i Stavanger løste et problem for meg som ingen andre klarte (på over et år), så det er opp og ned. Ellers fungerer som sagt alt helt 100% nå. Dessverre med en klimaenhet hvor displayene er døde, så jeg må bare finne ut hva som må til for å få den nye utgaven til å fungere. Antar kanskje at det må kodes, så det blir BMW eller Elektrodiesel, alt etter hvem som svarer "riktig" når jeg spør..
Ørjan_S Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Det er et skille fra og med '99 modellene for hvordan klimaenheten og motorstyringen (DME) kommuniserer sammen. Før '99 er det 3 kommunikasjonslinjer mellom disse. 1. for å gi DME beskjed om at ac har tenkt å starte (øke tomgangsturtall) 2. for å spørre DME "om lov" til å starte 3. for DME å gi klimaenehet lov til å engasjere kompressoren. F.o.m '99 foregår forespørsel på en egen bus, mens tilbakemelding til klimaenhet går på en egen linje. Så for å ta en høyst teoretisk mulig forklaring på hva som skjer: 1.Den nye klimaenheten din forsøker å gi beskjed til DME om den vil ha på AC (engasjere kompressor) og sender data om dette på bus'n. 2.Denne bus'n eksisterer ikke i bilen din (?) og dermed får ikke DME denne beskjeden. 3.Når DME ikke mottar forespørsel, kan den heller ikke sende "OK" signal tilbake klimaenheten 4.Klimaenheten mottar intet "OK" signal og vil da heller ikke engasjere kompressoren. Når det gjelder koding må alle slike enheter kodes opp til hvilken bil de sitter i da det kan være små forkskjeller på hvordan de elektriske signalene skal tolkes fra modell til modell.
Gunnar Skrevet August 17, 2008 Forfatter Skrevet August 17, 2008 Lar det seg da gjøre å kode nye typen opp mot min bil?
Gunnar Skrevet September 24, 2008 Forfatter Skrevet September 24, 2008 Ja. Hadde den inne for AC-service hvor anlegget ble tømt, gassen veid (ca. 800g), og anlegget fyllt opp til 1200g som det skal ha. Fortsatt fungerte det ikke, men nå skulle det i alle tilfeller være nok gass, så jeg prøvde den gamle klimaenheten min igjen (har gjort det før også), som displayene er gått på, og da fungerte plutselig alt igjen. Det viser seg at alt fungerer med nye typen klimaenhet, med unntak av at AC-en ikke klarer å aktivere kompressoren. Den snakker visst nok med en bus som ikke eksisterer på min bil. Håper det lar seg gjøre å kode det om...
Raymond Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 lurer på om jeg må sjekke det samme i min 750.. om kom. slår inn eller ikke.. har it fått sjekka opp det siden august? vell, er vell ikke ac man stresser mest med i dissa temperatur tider
Ron Jeremy Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Grr, nå har jeg også problemer med min klima. Den har bare kuttet ut, tror ikke det er tomt for gass, da skal man vel høre noe i forkant? skal ha den inn til mandag for å bytte noen stag, håper de får skikk på klima'n også. I disse dager med dugg og faenskap er klima uvurderlig
Hansh Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 lurer på om jeg må sjekke det samme i min 750.. om kom. slår inn eller ikke.. har it fått sjekka opp det siden august? vell, er vell ikke ac man stresser mest med i dissa temperatur tider Nei, av egen erfaring så gjør man det først når det begynner å bli ulevelig varmt i bilen (Skiftet lekk kondenser i sommer), men anbefaler å få det klart før det problemet dukker opp! - Og så er det så greit mot dugg på kalde våte dager! (Kan ikke skade med litt motivering her!)
ChrZZ Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 *Fun fact* Siste innlegget ditt, Gunnar, var innlegg nr 16 000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå