Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har alltid lurt på hvor fort en BMW 520 e34 går 0-100, og så leste jeg dette:

fra 91 - 1995

: 518i 113hk nm 162. 0-100 12,8

: 520i 150hk nm 190. 0-100 10,6

: 525i 192hk nm 245. 0-100 8,6

: 530i 218hk nm 290. 0-100 7,7

: 540i 286hk nm 400. 0-100 6,8

: M5 340hk nm 400. 0-100 5,9

trodde den gikk på 9,?? og ikke 10,6.?

noen som vet sånn ca?

Skrevet

Vet du bor på Gulset, detfor det svaret :-) Ellers har jeg ikke peiling. Har faktisk ikke testa 0-100...

Skrevet

Det der er vel også manuell. E34 520 er en veldig sen bil, og tallene stemmer nok. 2 literen er godt over 10 sek ja..

Du har glemt 535i som gjør det ganske godt med sine 211hk og 7,7 sek til 100km/h. ;)

Skrevet

Jeg ser at Auto Motor und Sport testet 520i 24v til 10,4 sekunder på 0-100 i 1990. Husk også på at andregiret rekker til 78 km/h, hvilket betyr at man må skifte gir to ganger i løpet av øvelsen. E34 var også en svært sikker bil da den kom - og dermed tilsvarende tung. Så alt i alt, en godkjent tid. :)

Skrevet

Det fantes to versjoner av E34 520i... 520i med M20B20 motor og 129 HK (1988-90) og 520i med M50B20 motor og 150 HK (1990-95). Den eldste varianten med 129 HK gjør 0-100 Km/t på 11,9 sekunder (13,9 sekunder med automatgear)... 150 HK versjonen klarer disiplinen på 10,6 sekunder (12,2 sekunder med automatgear). Dette er ikke spesielt imponerende i dag, men husk at disse modellene nå er opp mot 20 år gamle. En bil blir ikke automatisk hurtig selvom den har en rekkesekser under panseret... :wink:

Skrevet

Riktig - og denne akselerasjonstiden var vel heller ikke direkte imponerende når bilen var ny. Hvis jeg ikke tar helt feil, var vel f.eks. en samtidig Fiat Croma med 2-liters motor raskere fra 0-100.

pqlcdj5pmo7iz5y90dd0.jpg

Den Giugiaro-designede Cromaen var imidlertid en langt spedere og lettere konstruksjon, som hadde langt mindre innebygget sikkerhet den måtte dra rundt på. Da Auto Motor und Sport startet med sine offset-crashtester, der både Fiaten og BMWen var blant de første ut, fikk man for alvor også øynene opp for nytten av alle de kiloene med innebygget sikkerhet i E34. :) Denne testen representerte vel også mer enn begynnelsen på slutten for Fiat som produsent av store mellomklassebiler....

Bottom line: Mange gode grunner for å kjøpe en 520i - akselerasjonstid er ikke den man ser på først. :)

Skrevet
Riktig - og denne akselerasjonstiden var vel heller ikke direkte imponerende når bilen var ny. Hvis jeg ikke tar helt feil, var vel f.eks. en samtidig Fiat Croma med 2-liters motor raskere fra 0-100.

Den Giugiaro-designede Cromaen var imidlertid en langt spedere og lettere konstruksjon, som hadde langt mindre innebygget sikkerhet den måtte dra rundt på. Da Auto Motor und Sport startet med sine offset-crashtester, der både Fiaten og BMWen var blant de første ut, fikk man for alvor også øynene opp for nytten av alle de kiloene med innebygget sikkerhet i E34. :) Denne testen representerte vel også mer enn begynnelsen på slutten for Fiat som produsent av store mellomklassebiler....

Bottom line: Mange gode grunner for å kjøpe en 520i - akselerasjonstid er ikke den man ser på først. :)

Apropos Fiat Croma... "søsteren"... Lancia Thema 8.32 fra 1987 hadde V8 motoren på 2927 cm3 fra Ferrari 308 Quattro Valvole. 215 HK ved 6750 rpm og 285 Nm ved 4500 rpm var nok til 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder og en topphastighet på godt over 240 km/t.

Lancia_Thema_86-88_30.jpg

Skrevet

Med touring kan enn vel plusse på 1sek til eller mere også tenker jeg?

Enn annen greie er vel at når bilen får rulla endel km blir det kansje litt tap der også. Husker hadde en 242dl som hadde med en eier og full service som hadde utrolig fine data i kompresjons test men en Ford Scorpio 2.4 V6 hadde mistet mye gjennom km den hadde rullet. Så har vel kansje litt si med hvordan bilen er kjørt etc.. også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...