///FredriK.S Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 har alltid lurt på hvor fort en BMW 520 e34 går 0-100, og så leste jeg dette: fra 91 - 1995 : 518i 113hk nm 162. 0-100 12,8 : 520i 150hk nm 190. 0-100 10,6 : 525i 192hk nm 245. 0-100 8,6 : 530i 218hk nm 290. 0-100 7,7 : 540i 286hk nm 400. 0-100 6,8 : M5 340hk nm 400. 0-100 5,9 trodde den gikk på 9,?? og ikke 10,6.? noen som vet sånn ca?
fish Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Vel, fra Gulset går det på 9,0 men mot Gulset ca 19,0.
fish Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Vet du bor på Gulset, detfor det svaret Ellers har jeg ikke peiling. Har faktisk ikke testa 0-100...
ingard Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Det der er vel også manuell. E34 520 er en veldig sen bil, og tallene stemmer nok. 2 literen er godt over 10 sek ja.. Du har glemt 535i som gjør det ganske godt med sine 211hk og 7,7 sek til 100km/h.
Der Barockengel Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Jeg ser at Auto Motor und Sport testet 520i 24v til 10,4 sekunder på 0-100 i 1990. Husk også på at andregiret rekker til 78 km/h, hvilket betyr at man må skifte gir to ganger i løpet av øvelsen. E34 var også en svært sikker bil da den kom - og dermed tilsvarende tung. Så alt i alt, en godkjent tid.
Hyggmaister Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Førstebil du er ute etter? Prisklasse du leter i?
Fredrik Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Det fantes to versjoner av E34 520i... 520i med M20B20 motor og 129 HK (1988-90) og 520i med M50B20 motor og 150 HK (1990-95). Den eldste varianten med 129 HK gjør 0-100 Km/t på 11,9 sekunder (13,9 sekunder med automatgear)... 150 HK versjonen klarer disiplinen på 10,6 sekunder (12,2 sekunder med automatgear). Dette er ikke spesielt imponerende i dag, men husk at disse modellene nå er opp mot 20 år gamle. En bil blir ikke automatisk hurtig selvom den har en rekkesekser under panseret...
Der Barockengel Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Riktig - og denne akselerasjonstiden var vel heller ikke direkte imponerende når bilen var ny. Hvis jeg ikke tar helt feil, var vel f.eks. en samtidig Fiat Croma med 2-liters motor raskere fra 0-100. Den Giugiaro-designede Cromaen var imidlertid en langt spedere og lettere konstruksjon, som hadde langt mindre innebygget sikkerhet den måtte dra rundt på. Da Auto Motor und Sport startet med sine offset-crashtester, der både Fiaten og BMWen var blant de første ut, fikk man for alvor også øynene opp for nytten av alle de kiloene med innebygget sikkerhet i E34. Denne testen representerte vel også mer enn begynnelsen på slutten for Fiat som produsent av store mellomklassebiler.... Bottom line: Mange gode grunner for å kjøpe en 520i - akselerasjonstid er ikke den man ser på først.
Hyggmaister Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 vekt +sikkerhet +komfort =tregt 900kg bil med alt over 90 hk=kjappere, men dødelig
Fredrik Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Riktig - og denne akselerasjonstiden var vel heller ikke direkte imponerende når bilen var ny. Hvis jeg ikke tar helt feil, var vel f.eks. en samtidig Fiat Croma med 2-liters motor raskere fra 0-100. Den Giugiaro-designede Cromaen var imidlertid en langt spedere og lettere konstruksjon, som hadde langt mindre innebygget sikkerhet den måtte dra rundt på. Da Auto Motor und Sport startet med sine offset-crashtester, der både Fiaten og BMWen var blant de første ut, fikk man for alvor også øynene opp for nytten av alle de kiloene med innebygget sikkerhet i E34. Denne testen representerte vel også mer enn begynnelsen på slutten for Fiat som produsent av store mellomklassebiler.... Bottom line: Mange gode grunner for å kjøpe en 520i - akselerasjonstid er ikke den man ser på først. Apropos Fiat Croma... "søsteren"... Lancia Thema 8.32 fra 1987 hadde V8 motoren på 2927 cm3 fra Ferrari 308 Quattro Valvole. 215 HK ved 6750 rpm og 285 Nm ved 4500 rpm var nok til 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder og en topphastighet på godt over 240 km/t.
Glenno Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Med touring kan enn vel plusse på 1sek til eller mere også tenker jeg? Enn annen greie er vel at når bilen får rulla endel km blir det kansje litt tap der også. Husker hadde en 242dl som hadde med en eier og full service som hadde utrolig fine data i kompresjons test men en Ford Scorpio 2.4 V6 hadde mistet mye gjennom km den hadde rullet. Så har vel kansje litt si med hvordan bilen er kjørt etc.. også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå