Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
da går det mot vinter, og dama sin første vinter med lappen. Jeg jobber på sjøen, så da bruker jo hun bilen til og fra jobb og skole på smale landeveier. Jeg håper jo selvfølgelig at det ikke blir bulking, men huff og huff. Sjansen er vel til stede... Har selvføgelig investert i sprell nye Nokian Hakkapellitta piggdekk. Men med 192 hester og bakhjulstrekk så kan vel det meste skje::: ...

her ser eg ikkje det store problemet! Enda en gang kommer det opp at dere synes vi er noe bedritne sjåfører og dere er så forbanna mye bedre! Skjerp dere! Da eg tok lappen bodde eg på sør på ei forlatt øy som heter Bømlo (plassen gud glemte) Den øya hadde Mesta strøket ut av kartboka skulle en trudd for de veiene der e ikkje mye å skryte over, så lenge du ikkje har 4 bein og kalles geit! Me budde i ein skråning me 150 meters bakke! Og x'n reiste te sjøs og som fremkomstmiddel hadde me kun ein e28 520. Eg pendla med den bilen fra bømlo til Karmøy nesten hver helg den vinteren, og ellers så måtte eg manøvrere meg på den møkkaøya. Og ikkje EN gang kræsja eg! Og det trur eg ikkje dama di kommer til å gjøre heller. Det største problemet hennes er vel at hu veit at du peser henne i nakken og e så livredd for bilen din at du gjør henne nervøs! Hvis du tar det me ro og slapper av så gjør hu og det. Herregud, håper ikkje hu ser denne tråden nå. Hadde det vært meg hadde eg blitt rasende!

Vil tro at temaet i denne saken for trådstarter er uerfaren sjåfør og ikke udugelig kvinnfolk bak rattet (hadde han skrevet kjæreste i stedet for dama kunne han vært homofil og saken en helt annen for alt vi hadde visst). Mitt tips gir jeg ihvertfall til alle som er usikker fordi de ikke har særlig erfarning på glatt føre, fordi det er viktig å være forberedt på hva som skjer i kritiske situasjoner. Lærte av begge mine foreldre at dette er viktig! At det er en kvinnelig kjæreste som er temaet nå er vel ikke akkurat unaturlig når kjønnsfordelig på dette forumet mildt sagt er noe skeiv.

Håper og tror at de fleste her er enig med meg i at kvinner og menn har akkurat like gode forutsetninger for å bli en god sjåfør så lenge interessen er der.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Damer greier fint å kjøre med 192 hester de.. Kjører som regel finere enn gutter til vanlig så slik sett er det lite problemer..

Ho må bare få feelingen og skjønne at her spinner det LETT...

Derimot, den dagen det er superglatt og ho skal opp en bratt bakke, evt. den dagen det er slafseføre og kaldt, så bør kanskje valget av bil bli anderledes..

Men jeg må si at 325i med gode dekk, og gjerne 25 kilo mørtel i bagasjen ikke er noe problem på vinterføre..

Så på internett for lenge siden at kvinner er flinkere til å holde seg på veien en det gutter er :P

Kanskje fordi vi syntes det er feet og gir bånn pinne ??

Skrevet

Håper og tror at de fleste her er enig med meg i at kvinner og menn har akkurat like gode forutsetninger for å bli en god sjåfør så lenge interessen er der.

Forutsettningen er der,interessen er det værre med.

Som oftest så ser ikke jenter vitsen med å sladde og leke seg,noe som også er mangel på interesse.

Skrevet
da går det mot vinter, og dama sin første vinter med lappen. Jeg jobber på sjøen, så da bruker jo hun bilen til og fra jobb og skole på smale landeveier. Jeg håper jo selvfølgelig at det ikke blir bulking, men huff og huff. Sjansen er vel til stede... Har selvføgelig investert i sprell nye Nokian Hakkapellitta piggdekk. Men med 192 hester og bakhjulstrekk så kan vel det meste skje::: ...

her ser eg ikkje det store problemet! Enda en gang kommer det opp at dere synes vi er noe bedritne sjåfører og dere er så forbanna mye bedre! Skjerp dere! Da eg tok lappen bodde eg på sør på ei forlatt øy som heter Bømlo (plassen gud glemte) Den øya hadde Mesta strøket ut av kartboka skulle en trudd for de veiene der e ikkje mye å skryte over, så lenge du ikkje har 4 bein og kalles geit! Me budde i ein skråning me 150 meters bakke! Og x'n reiste te sjøs og som fremkomstmiddel hadde me kun ein e28 520. Eg pendla med den bilen fra bømlo til Karmøy nesten hver helg den vinteren, og ellers så måtte eg manøvrere meg på den møkkaøya. Og ikkje EN gang kræsja eg! Og det trur eg ikkje dama di kommer til å gjøre heller. Det største problemet hennes er vel at hu veit at du peser henne i nakken og e så livredd for bilen din at du gjør henne nervøs! Hvis du tar det me ro og slapper av så gjør hu og det. Herregud, håper ikkje hu ser denne tråden nå. Hadde det vært meg hadde eg blitt rasende!

Nå er no ikke akkurat Bømlo no vinterplass heller da. Er jo sjelden snø der om vinteren, og når det først kommer et lite lag er det borte iløpet av et par dager.

Skrevet

Vil tro at temaet i denne saken for trådstarter er uerfaren sjåfør og ikke udugelig kvinnfolk bak rattet (hadde han skrevet kjæreste i stedet for dama kunne han vært homofil og saken en helt annen for alt vi hadde visst).

Nettopp - det å skulle tilbringe sin første vinter bak rattet, er en opplevelse som er veldig uavhengig av kjønn. Hadde ordene "dama sin" vært borte fra overskriften, slik at den lød "Første vinter med lappen, tips:D", hadde prinsippet vært akkurat det samme: Engstelig trådstarter er mye borte på arbeid, lurer på hvordan ting går hjemme. Det å være redd for bulking, trenger ikke bare være en uro for materielle skader. Legg forøvrig merke til at det er en :D i overskriften.

Fruen kjører min 520 på vinteren, en av de bedre vinterbilene mener hun,

Og der tenker jeg at det er en stor mengde forståsegpåere rundt omkring i Norge som vil være uenige med henne - mange av dem har ikke engang kjørt BMW selv. Men, hun har et poeng: En bil som din 520i formidler veldig godt informasjon fra underlaget til føreren, og bilen sier tidlig fra når det begynner å bli glatt, slik at man er forberedt og kan tilpasse kjørestilen. Mange såkalte gode vinterbiler gir liten slik informasjon, og når det først slipper, er det sent for selv en dyktig fører å rette opp bilen.

Dessverre ser vi altfor ofte at folk definerer "god vinterbil" ut fra kun ett kriterium; den bilen som er best å ta seg rett opp snødekte bakker. Hvis dét var tilfellet, kunne vi vel kjørt biler med innsjaltbart firehjulstrekk, og bakaksel uten differensial alle sammen - slik som denne Toyota Tercelen: :lol:

Gammel Toyota Tercel 4wd stasjonsvogn på finn.no

Skrevet

Nå er no ikke akkurat Bømlo no vinterplass heller da. Er jo sjelden snø der om vinteren, og når det først kommer et lite lag er det borte iløpet av et par dager.

Det va nå godt me snø når eg budde der. Og glatt å jævlig fra buavåg te karmøy. Å eg va kje noe erfaren sjåfør da eg nettopp hadde tatt lappen, men hadde lite aen mulighet enn å bruka den bilen.

Å jo, noen jenter interesserer seg faktisk for å legge bilen bredt og leke seg... Slutt å tru at mannfolka er best til alt og interesserer seg mest for de såkalte "gutteting" Vi er i 2008, dere er ikkje enestående lengre!

Skrevet

Å jo, noen jenter interesserer seg faktisk for å legge bilen bredt og leke seg... Slutt å tru at mannfolka er best til alt og interesserer seg mest for de såkalte "gutteting" Vi er i 2008, dere er ikkje enestående lengre!

Der har du et veldig godt poeng og det er jo litt merkelig at det er en av de eldste her inne som først begynte å irritere seg over tonen flere her inne har overfor kvinner generelt og kvinners bilkjøring spesielt. Jeg sitter med en følelse av at utviklingen dessverre har gått litt tilbake på dette området... :x

Skrevet

Du har ett veldig godt poeng Astri.. Alt for mange drar alle over en kam..

Når det derimot kommer til jenter og gutter, så ser vi, til tross for at vi er i 2008, at gutter fortsatt interesserer seg mer for bil enn det jenter gjør. Selvfølgelig finnes det unntak, og slik har det ALLTID vært, men se feks innenfor mekanikerfaget, hvor stor forskjell det er på antall mannfolk som fullfører utdanninga kontra damer. Så kan vi også kanskje se på hvor mange gutter som fortsatt steller hester når de er 16 år, kontra jenter som steller hester når de er 16 år.. Jenter og gutter har forskjellige interesser, og selv om vi er i 2008 så går det IKKE an å stikke under en stol at jenter og gutter er gode på forskjellige plan.

Dette betyr IKKE at jenter er dårligere sjåfører enn gutter. Men generelt sett kan jeg på basis av de oppfatningene jeg har om sjåfører i mitt lokale distrikt, slå fast at bil for jenter, generelt sett hovedsaklig er ett fremkomstmiddel. Mens for gutta så er det selve symbolet på den gode gamle "trehytta".. Det er vårt andre hjem.. Det kan heller ikke feies under ett teppe at den gjennomsnittelige halling-gutten faktisk kjører adskillig mye mer og tilbringer ufattelig mange flere timer i bilen enn halling-jenta.. Jeg velger også å tro at de som sitter mye i bil. har en brattere læringskurve enn de som nesten aldri kjører bil, og kan dermed konkludere med at den gjennomsnittelige Halling-gutt ofte har lært mer om bilkjøring i praksis enn den gjennomsnittelige halling-jente ved ett gitt tidspunkt.. Etterhvert flater jo denne kurven ut og det blir mer likt på begge kjønn... At gutter ofte er mer "uheldige" i bilkjøringen sin kommer vel ofte av at bilkjøring og selve kjøringen, ofte er ett statusbelagt tema i guttegjengen. I jentegjengen derimot, så er det mer fokus på å være en trygg sjåfør, samt at jenter ofte bare følger de enklere retningslinjer i trafikken som fungerer. Gutta utfordrer og vil finne grensene, og ofte går dette kun bra pga flaks..

Alt er selvfølgelig relativt også i denne sammenheng.. Jenter som kjører mye har også selvfølgelig bratt læringskurve, lik som gutter som kjører mye..

Astri: Du beskriver en situasjon der det er glatt og du ikke hadde noen annen mulighet enn å bruke den bilen.. Jeg synes på generelt grunnlag at de sjåførene som er redde i trafikken, ofte er de dårligste.. Dette henviser seg til ferske sjåfører, og eldre sjåfører som er utdaterte, samt også bygdefolk i bytrafikk.. Om man er redd for å kjøre så bør man la være eller finne andre løsninger.. Om du er i tvil, så er du egentlig ikke i tvil! Da lar du være..

Når det kommer til kvinnekampen er det uten tvil blitt bedre. Man har per i dag en almenn forståelse for at begge kjønn bør likestilles. Kvinner bør krangle seg til bedre posisjoner i arbeidslivet, og de bør kjempe for lik lønn og like vilkår..

Det jeg derimot IKKE liker, er når alle som angivelig er FOR kjønnsnøytralitet, ikke ønsker at kvinner skal ha verneplikt i forsvaret. Forsvaret trenger jenter og det finnes INGEN begrunnelse for at jenter ikke skulle kunne klare å gjennomføre en førstegangstjeneste på ett eller annet plan.. Verneplikt er en kjønnsdiskriminering andre veien.. Det er en gammel utdatert regel som tilsier at kun menn kan kjempe for folk og fedreland.. Her må jeg også minne om at vi er i 2008...

Tilbake til diskusjonen.. Når det kommer til hvem som er best i trafikken, må jeg nok si at den gjennomsnittelige gutt ofte er mer erfaren i trafikkbildet, og derfor også en bedre sjåfør.. Men det er på INGEN måte meningen å være i nærheten av å antyde at ALLE gutter er bedre enn ALLE jenter.. Her fins det unntak og jenter viser seg jo på alle statistikker å være den gruppen som best unngår alvorlige situasjoner.. En annen diskusjon er derimot hvordan tallene er om man hadde tatt med småbulking i slike statistikker.. her vil jeg anta det er temmelig likt?

Jeg kan ikke si annet enn at jeg også kunne stilt spørsmålet på samme måte, i beste mening.. For jeg er veldig redd for jenta mi, og ønsker hun alt vel på vinterstid.. Ønsker bare å tilrettelegge for henne, slik jeg kunne ønske andre tilrettela for meg første vinteren.. Det betyr ikke at jeg syns hun er en dårlig sjåfør, men at jeg ønsker å gi henne de hjelpemiddel hun fortjener, for å få en lettere opplevelse av første vinteren.. Kan ikke se det er noe galt i det? Med andre ord trenger ikke et slikt spørsmål bety at hun er en sabla dårlig sjåfør, men at jeg rett og slett ønsker å tilrettelegge for henne på best mulig måte.. Det kalles rett og slett for å bry seg?

Skrevet

Ingen av mine 2 koner har krasjet noen bil de 22 årene jeg har vært gift (med en av gangen selvsagt...) så damer er flinke de, som regel mer forsiktige. Det var forresten en som ble spurt om kona hans hadde lappen, han svarte: Nei, bilen så slik ut da jeg kjøpte den :lol::lol:

Skrevet

Det va nå godt me snø når eg budde der. Og glatt å jævlig fra buavåg te karmøy. Å eg va kje noe erfaren sjåfør da eg nettopp hadde tatt lappen, men hadde lite aen mulighet enn å bruka den bilen.

Mulig det var godt med snø for en Vestlending, men jeg som er oppvokst i Trondheim synes ikke vinteren på bømlo er noe å skryte over. Men er veldig enig i det du sier om at kvinner kan være like gode sjåfører som menn. Og dama mi(som kommer fra bømlo;)) får kjøre bilen min året rundt så mye hun vil uten at jeg sitter med hjertet i halsen. Erfaring er viktigst ;)

Skrevet

Fokus her bør vel kanskje ligge på "noen jenter" ? :roll:

Beklager men å dra denne diskusjonen over på kjønn er meningsløst.

Jeg vil gjette på at 90%+ av registrerte brukere her er menn. Samme prosentandel som kjører bil på div. banetreff rundt om i landet og samme prosentandel av registrerte kunder på koed, samme prosentandel på de som besøker landets bilopphuggere osv osv osv.

Kult med damer som tør å ha de interessene de faktisk vil ha og ikke de som samfunnet på en eller annen måte trekker ned over hodene til verdens kvinner, men det betyr ikke at vi trenger å fullstendig ignorere fakta og danse rundt på en "vi er alle like og det er 2008" rosa sky.

Å kjøre dårlig første vinteren er da fullstendig kjønnsuavhengig, sier seg da strengt tatt selv.

Den eneste i diskusjonen som har hengt seg opp i kjønn her er vel deg? :wink:

Skrevet

Litt av problemet i enkelte tilfeller der jenter låner bilen til typen er jo nettopp det at de ofte ikke forstår hvor glade vi er i bilene våre.

Eksempel: Jeg kjører dama på jobben og datteren min til dagmamma på hver morgen, til tross for at jeg kommer hjem fra jobb klokka 6.00-6.30 og da må vente 2 timer før jeg kan gå og legge meg. (Dama har ikke lappen enda)

Småen vil ha sjokomelk, og dama finner ut at den kan ho jo få i bilen. Jeg vil helst ikke at ei jente på 2 år skal sitte og drikke meieriprodukter i baksetet mitt, og ser heller ikke nødvendigheten av dette på en 10 minutters kjøretur. Men når jeg gir uttrykk for dette blir dama sur og "grinete".

Konklusjon: Hun utviser ikke samme grad av forsiktighet som meg fordi hun ikke deler min lidenskap for bil.

Jeg vet at jeg sansynligvis har støre sjanse for å kondemnere bilen fordi jeg liker å piske den litt, så jeg sier ikke at det er sjåfør-evnene det står på ;)

Når det gjelder bakhjulstrekk, feilhjulstrekk og formangehjulstrekk så syntes jeg bakhjulsdrevene biler er lettest å kontrolere på glatta.

Skrevet

Dette er derfor mange bilentusiaster kjøper seg stv av "ikke-entusiast" merke når dem blir foreldre, slik at dem slippper å gå gjennom lidelsen å ha bilen tilgrisa allskens barnesøl og alt det ekstrautstyr det fører med seg ;) Ikke noe stygt ment, bare en konklusjon av hva jeg har merket meg i lokalmiljøet.

Forøvrig er det mye bra poenger i de innleggene Teddysen og Christian Nyegaard skrev :)

Å ha et svart/hvitt syn på noe er ofte sjelden bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...