hmyraune Skrevet August 24, 2008 Skrevet August 24, 2008 Hei, Skal ta service på min E36. Fant ut at det var på tide å bytte bremsevæska. Så leste jeg litt i haynes boka mi. Der fåreslo de at jeg skulle tømme tanken først, og fylle på ny veske og pumpe til den nye kom ut gjennom dreneringa. Dette høres forsåvidt greit ut, men har noen et godt forslag for hvordan jeg skal tømme beholderen for bremsevæska? Og en liten ting til. Det er ikke tilfeldigvis noen som vet hvor mye bremsevæske det går på bilen? Tanken er ikke så stor, men det er tross alt noen meter med rør også. Så jeg slipper å gå tom for bremsevæske mens jeg er midt i utskiftinga... Sto ingenting om volum i haynes boka...
Haug530D Skrevet August 24, 2008 Skrevet August 24, 2008 Er ikke så mye bremse væske i systemet, det du gjør er å åpne en å en luftenippel, begynner med den som er lengst unna bremse væske beholderen, altså bak på høyre side, åpne nippelen å bare la det renne en stund, til det ser ut som om det er ny bremse væske som kommer ut, så stenger du den nippelen og åpner neste, altså på venstre side bak, så tar du høyre side foran og til slutt venstre side foran. NB!! ikke la det gå tomt i bremsevæske beholderen, etterfyll hele tiden mens du holder på. Er sikkert noen som kommer til å si at du skal pumpe å sånn men det trenger du ikke, bremsevæsken renner fint ut selv. Dette har jeg gjort mange ganger selv, ikke noe problem.
turn-in Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Beholderen tømmes enkelt med en sugepumpe til 99,- som fåes hos en bilrekvisitaforhandler.
hmyraune Skrevet August 25, 2008 Forfatter Skrevet August 25, 2008 Er ikke så mye bremse væske i systemet, det du gjør er å åpne en å en luftenippel, begynner med den som er lengst unna bremse væske beholderen, altså bak på høyre side, åpne nippelen å bare la det renne en stund, til det ser ut som om det er ny bremse væske som kommer ut, så stenger du den nippelen og åpner neste, altså på venstre side bak, så tar du høyre side foran og til slutt venstre side foran.NB!! ikke la det gå tomt i bremsevæske beholderen, etterfyll hele tiden mens du holder på. Er sikkert noen som kommer til å si at du skal pumpe å sånn men det trenger du ikke, bremsevæsken renner fint ut selv. Dette har jeg gjort mange ganger selv, ikke noe problem. Fyller du bare etter når det minker i beholderen da? Vil ikke gammel og ny væske blande seg? Og en ting til, vet noen hvor mye væske det er snakk om i systemet?
turn-in Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Det er derfor du skal tømme beholderen først og fylle den med ny væske. Det er mellom 2,5 og 3 dl væske totalt i systemet.
hmyraune Skrevet August 26, 2008 Forfatter Skrevet August 26, 2008 liter mener du vel?? Ja, men man bør ikke tømme tanken under min merket mens man tapper gjennom rørene, da kommer det for mye luft inn. Derfor jeg lurte på om noen hadde gode tips til tømming av tanken...
Odd-M Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 PS: vær obs på at bremsevæske virker etsende på lakken. Ikke søl!
hylle Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 liter mener du vel??quote] Nei! skal ikke så mye bremsevæske til!
Fliid Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Er ikke så mye bremse væske i systemet, det du gjør er å åpne en å en luftenippel, begynner med den som er lengst unna bremse væske beholderen, altså bak på høyre side, åpne nippelen å bare la det renne en stund, til det ser ut som om det er ny bremse væske som kommer ut, så stenger du den nippelen og åpner neste, altså på venstre side bak, så tar du høyre side foran og til slutt venstre side foran.NB!! ikke la det gå tomt i bremsevæske beholderen, etterfyll hele tiden mens du holder på. Er sikkert noen som kommer til å si at du skal pumpe å sånn men det trenger du ikke, bremsevæsken renner fint ut selv. Dette har jeg gjort mange ganger selv, ikke noe problem. Men går da ann og legge til en sak? ; ) Kan hende du trenger og pumpe, om det ikke renner av seg selv, er ikke vær gang det skjer ; ) (egenerfaring)
StianA Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 bruker denne tråden her til et annet spørsmål som er realitert til dette. skal bytte bremse skiver og klosser i dag. er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med tanke på bremse væska. jeg skal bytte klosser og skiver forran på en toyota avensis. skal jeg tappe bilen for bremsevæske og så sette på bremsene og klossene og fylle opp med bremse veske da jeg er ferdig. ellerskal jeg etterfylle som nevnt over her? og hvordan lufter man egentlig bremse systemet? har en haynes bok men er for svak i engelsk og det står ganske invikla der :/ håper dere skjønner hva jeg mener da takker for svar
Fliid Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Skal du kun bytte skiver og klosser så bør du ikke gjøre noenting med væsken. (løsner ikke bremseslange og trenger ikke og lufte) Presser tilbake stempel (da stiger nivå i tanken). Det er det nærmeste du kommer til at du skal fikle med væsken.. Skjekk at nivå er riktig etterpå : )
hmyraune Skrevet August 26, 2008 Forfatter Skrevet August 26, 2008 Så hvis jeg har 2 liter bremsevæske, er det nok til å bytte hele systemet?
hagenisse Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 To liter er nok til å både bytte alt og massevis av lufting. En halvliter holder som regel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå