Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Diesel partikelfilteret skal vel byttes på interval på bmw ca 200 tusen km etter hva som står på service menyen.

Dette tror jeg er korrekt... de forskjellige bilprodusentene benytter forskjellige patenter vedr. partikkelfiltrene og alle er åpenbart ikke like sofistikerte og holdbare. Det er ikke alltid at en billig bil er billig i lengden... :wink:

Skrevet

Etter hva jeg leser her, så er altså BMW Partikkelfiltrene vedlikeholdsfrie, men må byttes ved 200.000km?

Nettopp kjøpt meg en 05 525D som jeg får snart, så derfor jeg lurer litt :)

Skrevet
Han har forsåvidt rett i at dieselmotorer ikke egner seg for småkjøring iom. at de bruker relativt lang tid på å oppnå normal driftstemperatur. Dette fører til både et øket forbruk og dermed også et øket utslipp av skadelige avgasser... samt mer slitasje på motoren. Tilsoting av partikkelfilteret er imidlertid et alvorlig problem som truer med å underminere de økonomiske fordelene det er å kjøre en moderne dieselmotor. Dagens teknologi er etter min mening ikke ferdig utviklet og kundene må dessverre betale regningen. Et annet poeng er at den økonomiske fordelen ved å kjøre små dieselmotorer (under to liter) fremfor tilsvarende små bensinmotorer er helt marginal. På mange måter har vi nok lagt dieselmotorens storhetstid bak oss med tanke på moderne bensinmoterer som f.eks Volkswagens geniale TSI motorer.

Hmm... Testet litt idag. Dvs, skulle fylle bensin, og valgte en bensinstasjon idag tidlig som lå et stykke unna. Det er ca 6,6km til stasjonen, og bilen ble så og si drifsvarm (motorvarmenålen stod nesten rett opp) på denne turen. Er dette lang tid? Eller tenker du kanskje på vinteren, når det er -20 ute?

Skrevet

På en bensinbil hadde nålen stått rett opp etter halve avstanden.

Webasto og dieselvarmere monteres blandt annet fordi du ikke skal tappe motoren for varme om vinteren.

Skrevet
På en bensinbil hadde nålen stått rett opp etter halve avstanden.

Webasto og dieselvarmere monteres blandt annet fordi du ikke skal tappe motoren for varme om vinteren.

Det er ikke helt riktig!

Jeg har en 04 320dt som er driftsvarm (nåla rett opp) etter 4,5-5km.

Når jeg bruker bil nr 3, altså Volvo V70 2,4 bensin står nåla rett opp på nesten identisk kjørelengd( skiller under 1km i bensin favør).

Det kan jo være den elektriske varmeren i bmw en som gjør det, nåla stiger betydelig etter 2km. Nå vet jo ikke jeg hva oljetempen er på de ulike, men kjølevannet er ganske likt.

Diesel gir jo ifra seg mindre varme generellt da, og må om vinteren ha litt hjelp.

Skrevet
Diesel motor i privatbiler er i de fleste tilfeller helt fullstendig meningsløst...

Spare seg til fant er det også noe som heter :wink:

Her er det nok ganske mye du ikke har fått med deg... selvom mange ikke helt vet den konkrete økonomiske forskjellen på det å kjøre en bensinbil vs. en dieselbil er det ingen tvil om at dieselbiler så langt har vært tildels betydelig mer økonomiske enn tilsvarende bensinbiler (les: så mange som 70% av nybilkjøperne tar neppe feil). Spørsmålet er hva som blir mest økonomisk i fremtiden.

min mening er klinkende klar,selv om det er mye her i verden jeg ikke vet. :lol:

Alt til sitt bruk,og dieselmotoren hadde jammen et skrikende behov for utviklingen den har nytt godt av oppi dette sirkuset.

Skrevet

Alt til sitt bruk,og dieselmotoren hadde jammen et skrikende behov for utviklingen den har nytt godt av oppi dette sirkuset.

Jeg er helt enig i at valget av motortype bør gjenspeile hva man bruker bilen til, men mitt poeng er at folk flest velger motortype etter hva som er mest økonomisk... og biler med dieselmotor har faktisk jevnt over vært mest økonomiske de siste 10 årene.

Skrevet

Det er ikke helt riktig!

Jeg har en 04 320dt som er driftsvarm (nåla rett opp) etter 4,5-5km.

Når jeg bruker bil nr 3, altså Volvo V70 2,4 bensin står nåla rett opp på nesten identisk kjørelengd( skiller under 1km i bensin favør).

Det kan jo være den elektriske varmeren i bmw en som gjør det, nåla stiger betydelig etter 2km. Nå vet jo ikke jeg hva oljetempen er på de ulike, men kjølevannet er ganske likt.

Diesel gir jo ifra seg mindre varme generellt da, og må om vinteren ha litt hjelp.

Hvis du tenker på termometeret i instrumentpanelet er dette ikke et nøyaktig instrument... det gir kun en indikasjon på hvor varmt kjølevannet er. Et termometer som viser motoroljens temperatur gir derimot en rimelig nøyaktig visning av motorens driftstemperatur. Poenget i denne sammenhengen er derimot motorens termiske temperatur i og rundt bevegelige deler. Det er her slitasjen og et øket drivstofforbruk (relativt) oppstår pga. treghetsmomentet på bevegelige deler når motoren er kald. En dieselmotor har bl.a en betydelig høyere kompresjon enn en bensinmotor og derfor er den også mer utsatt for slitasje når den er kald. Årsaken til at en dieselmotor bruker lengre tid på å bli varm skyldes at den er mer effektiv enn en bensinmotor (les: lavere forbruk). Dieselolje inneholder ca. 15% mer energi pr. volummeter enn bensin og det medfører at en mindre andel av energien forsvinner i form av varme og avgasser.

Skrevet

Jeg er helt enig i at valget av motortype bør gjenspeile hva man bruker bilen til, men mitt poeng er at folk flest velger motortype etter hva som er mest økonomisk... og biler med dieselmotor har faktisk jevnt over vært mest økonomiske de siste 10 årene.

diesel er helt klart mer økonomisk.hvertfall før bilindustrien begynte å spille på dette.men,når 70% handler nye dieselbiler og motorene blir dyrere og mer avanserte for hver uke,da trenger man ikke tenke særlig lenger enn nesetippen for å skjønne at man blir ikke lenge i paradis :lol:

Staten skal ha sitt uansett,man lurer aldri staten,og hvertfall ikke de som har lagd disse motorene.de vet hva det koster,og det er slutt på sponsingen etter garantitid :wink:

Diesel var økonomisk forsvarlig da motorene var enkle,skuddsikre og dieselen billig.

nå er de plutselig blitt avanserte,dyre å vedlikeholde,dyre å kjøpe på bruktmarkedet og dieselen knalldyr.noe som har lagt i kortene siden dag en...

men like forbanna har de fortsatt en motorlyd og karateristikk som jeg ikke kan fordra i en personbil.

men, det som provoserer meg mest er når jeg hører 18-19åringer som skal ha seg dieselbil fordi de går så fælt.da vil jeg påstå det er mye man ikke vet,men sånn er det altså blitt.

Noe som sikkert tydelig går frem her er at jeg personlig ikke kan fordra dieselbiler av mange forskjellige grunner,men det betyr ikke at jeg ikke ser fordelen og nytten i det.jeg bare liker "gode gamle sportsbiler". :D

og syns dieselbilene har fått alt for mye ufortjent fokus og skryt siste tiden.

Skrevet

diesel er helt klart mer økonomisk.hvertfall før bilindustrien begynte å spille på dette.men,når 70% handler nye dieselbiler og motorene blir dyrere og mer avanserte for hver uke,da trenger man ikke tenke særlig lenger enn nesetippen for å skjønne at man blir ikke lenge i paradis :lol:

Staten skal ha sitt uansett,man lurer aldri staten,og hvertfall ikke de som har lagd disse motorene.de vet hva det koster,og det er slutt på sponsingen etter garantitid :wink:

Diesel var økonomisk forsvarlig da motorene var enkle,skuddsikre og dieselen billig.

nå er de plutselig blitt avanserte,dyre å vedlikeholde,dyre å kjøpe på bruktmarkedet og dieselen knalldyr.noe som har lagt i kortene siden dag en...

men like forbanna har de fortsatt en motorlyd og karateristikk som jeg ikke kan fordra i en personbil.

men, det som provoserer meg mest er når jeg hører 18-19åringer som skal ha seg dieselbil fordi de går så fælt.da vil jeg påstå det er mye man ikke vet,men sånn er det altså blitt.

Noe som sikkert tydelig går frem her er at jeg personlig ikke kan fordra dieselbiler av mange forskjellige grunner,men det betyr ikke at jeg ikke ser fordelen og nytten i det.jeg bare liker "gode gamle sportsbiler". :D

og syns dieselbilene har fått alt for mye ufortjent fokus og skryt siste tiden.

Du har ikke helt rett i alt du sier. Dieselbiler er ikke så veldig mye dyrere enn bensinbiler med samme motorstørrelse. En 05 E60 525D og 525i Bensin kan sammenlignes. Dieselen koster vel 10-20.000kr mer, men bruker 0,4 mindre på blandet kjøring. Det er ikke noe mer vedlikehold på en 525D enn en 525i. Partikkelfilter byttes på rundt 200.000km, og da har du spart inn endel på drivstoffutgifter som dekker dette med mye mer. Sånn som turbo kan jo ryke, men denne bør holde minst 200.000km også. Men så har du jo vanosen som kan ryke på 525i og ryker den, blir det fort veldig dyrt der.

Så har vi jo verditapet. 525i taper seg mye fortere i verdi enn en 525D (har fulgt med endel på nettet, og dette er faktisk veldig sant).

Motorlyden på 525D er veldig pen. Fin sekserlyd. Hører ikke at det er diesel når du kjører. Dette er kun på tomgang, og det kan de fleste leve med.

Dieselprisen har faktisk gått ned igjen, så rundt her jeg bor, ligger dieselen 10-40 øre under bensinprisen. Ligger på mellom 10,50-13,50, helt avhengig av dag.

Hvis vi regner dieselprisen til 12kr, mens bensinprisen til 12,20kr, og at dieselbilen bruker 0,7 på mila, mens bensinbilen bruker 1,1 på mila. Kjører du da 12.000km i året med blandet kjøring, sparer du så mye på å kjøre dieselbil: 6024kr.

Helt klart at forskjellen her blir mindre hvis du kjøper en bensinbil med liten motor og en dieselbil med liten motor. Men kjøper du sekser diesel og sekser bensin, er det endel å spare...

Skrevet

joda,diesel er billigere i drift,det hersker det jo ingen tvil om.

men snu litt på dette da,og si at du skal gå inn på bruktmarkedet å handle en bil.så må strekke deg litt ekstra for å få dieselbilen,så går det en stund og du må skifte partikkelfilter og dieselpumpa eller turbo ryker feks.

skal jammen kjøre en stund før du dekker inn dette på forbruket.

dette er ingen ukjent problemstilling for mangen.mye dyre deler og dilldall på en moderne dieselmotor.

klarer forbruket å kompensere for dette på sikt?

jeg er jo ikke i tvil om at jeg ville valgt bensinmotoren selv om den kanskje ville blitt noe dyrere.disse småpengene er jeg villig å betale for å slippe å kjøre diesel :lol: dessuten syns jeg du var noe streng mot bensinbilen i det regnestykket ditt :wink:

Skrevet

Etter å ha kjørt dobbelt så langt med dieselsekser fra BMW som jeg har kjørt med bensinsekser, så har jeg brukt langt over dobbelt så mye penger på bensineren. Ergo drar jeg slutningen om at bensineren er minst 4 ganger så dyr å holde i drift. I tillegg kommer besparelsen på drivstoff.

Selvsagt satt helt på spissen, men like fullt kunne det vært fakta.

Etter snart 40.000 km med 530d har jeg ikke påkostet motoren en eneste krone ut over service. Bilen ruller fremdeles etter 195.000 km på original turbo, originale dyser, originale dieselpumper og original motorstyring. 530d bruker i henhold til modellguiden 0.25 liter mindre pr kjørte mil enn 528i som har tilsvarende effekt. Min egen erfaring tilsier derimot at forskjellen er enda større...

Litt matematikk med kjørelengde 200000 km på min 99 530dat VS 99 528iat:

På 20.000 mil utgjør 0.85 oppgitt snittforbruk: 17.000 liter diesel. Med en gjennomsnittlig dieselpris på 10 kr de siste 9 årene utgjør det 170.000,- kr.

Tilsvarende for 528: 20.000x1.1 = 22.000 liter bensin. Gjennomsnittlig pris 11 kr = 242.000,-

En gang selvsagt være uenig i snittprisen jeg har brukt, men jeg tror ikke det er så alt for langt fra sannheten. Det er altså teoretisk sett spart 72.000,- kr på drivstoff etter 200.000 km. Hvor mye arbeid får man gjort for den summen? Er bensineren helt vedlikeholdsfri?

EDIT: kom på at jeg måtte skifte veivhusventilasjonen på min diesel som er så eksepsjonelt dyr å holde på veien. Kostnad ca 250-300 kr.

Skrevet

jajaja....regnestykket ditt her er alle klar over.det er til og med nevnt rett over her.samme regnestykket selv om du blåser det opp i større tall :wink:

må si jeg forstår veldig godt at du kjører diesel med tanke på at du bare har fylt drivstoff de siste 10årene og spart penger.bra det.

Skrevet

Jeg har ikke gjort det nei. Kjøpte bilen i fjor og har kjørt snart 40000 km. Kun en tidligere eier og jeg har full oversikt over historikken. Håper det holder seg like problemfritt fremover, men er klar over at statistikken jobber i mot meg... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...