Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser etter felger til min E36 sedan. Den er ikke senket, ogfikk da høre at jeg burde ha 18". Tenkte fra før på 17" for å ha igjen litt dekk siden det er endel dårlige veier jeg kjører på. Noen som har erfaringer med 18" kontra 17"?

Skrevet

Ja i masse vis... 17" er best på dårlige veier, men alt avhenger jo av kjørestilen din..... kjører du fort å det er humper å forskjellige ødeleggelser i veien, så ryker 18" mye lettere....

Men 18" er jo penere da...

Skrevet

Kommer helt an på hvilke felger du kjøper... Har du senket bilen bra og får på noen skikkelig fete hjul med grom kant og aggressivt innpress, så synes jeg 17" er vel så fint som 18" på e36..

Skrevet
Kommer helt an på hvilke felger du kjøper... Har du senket bilen bra og får på noen skikkelig fete hjul med grom kant og aggressivt innpress, så synes jeg 17" er vel så fint som 18" på e36..

Helt enig, vurderer å gå fra 18" til 17" selv.

Senk er et must uansett, ellers blir bilen stående på stylter, slik min gjør nå :oops:

Skrevet

uten senk,ville eg kjøpt 18 med 45 profil,det hadde en kompis,det ble veldig fint bygget mye bedre en 18 med 40 profil,ikkje altid så mye som skal til :D med 17 får du nokk temli my klaring mello hjull og hjullbuen uten senk

men 18 med 45 profil og ikkje bredere en 225 dekk så sporte det ikkje serlig mer en normalt på 17 følte eg vertfall :D

kjør du på humpe til veg kjøp deg et dekk som har lit bred kant som dekker kanten på felgen lit,stor fordel,og faren for kantsår er redusert mye da

Skrevet
Jeg ville også gått for 17" framfor 18"

Har skrevet så mye om det i det siste, orker ikke å repetere.. Men det er bare MYE bedre å kjøre med :)

Et relativt godt argument for å velge 17" felger fremfor 18" felger på E36 er at både E36 M3 3,2 og Alpina E36 B8 hadde 17" felger som standard. E36 ble konstruert mange år før latterlige store felger kom på moten... og den får ikke bedre kjøreegenskaper av å ha store felger... tvert imot.

Skrevet
Jeg ville også gått for 17" framfor 18"

Har skrevet så mye om det i det siste, orker ikke å repetere.. Men det er bare MYE bedre å kjøre med :)

Et relativt godt argument for å velge 17" felger fremfor 18" felger på E36 er at både E36 M3 3,2 og Alpina E36 B8 hadde 17" felger som standard. E36 ble konstruert mange år før latterlige store felger kom på moten... og den får ikke bedre kjøreegenskaper av å ha store felger... tvert imot.

men så er alt som heter m orginalt av e-36 senket 20 mm og da,så det kan du ikkje sammenligne med,det mein vertfall eg.ser helt anleis ut utsene mesig da,min var ikkje droligere p kjøre med a8 elelr med 17(gamle bilen min)det har fint lite og betyr,det som betyr mest er profilen på dekke og et på felg og brede.ska du kjøre som en m bil ska du ha det riginale et på og 17 felg med 235 40 dekk.vertfall det gt har som roginal dim,har eg blit fortalt

Skrevet
Fredrik: Er bare å kompensere med lavere profil ;)

Er det ikke normalt det man gjør da når man velger større felger enn bilen er typegodkjent med ?... +/- 5% på rulleomkretsen er lovlig variasjon i Norge. Mitt poeng er nettopp at en vesentlig lavere profil ikke gavner kjøreegenskapene på alminnelige veier når det gjelder E36.

Skrevet

kordan profil ville du hat i 17 da? om du kjøre 225 45 18 eller 225 24 17,går ut på det samme,og det utger minimalt med km forskjel på spedo,fikk vertfall min bil eu ok med 225 45 18 uten et spm angående dette,uten noe i vonkort

det eg meiner er at så lenge du ikkje øker breden på dekke og har samme profil går det ut på det samme,men tukler du med et slenger på bredere en 8 toms felger osv blir det noe ant

slik som 8,5 18 felg med 225 40 18 foran og 9 eller 10 felg bak med 255 35 18 bak,så er eg eni med deg.men her er det jo ikkje snakk om å gå serlig utover det vanlige.

og skal du holde deg på + - 5 % regelen,må han gå ut fra hva som står i hans vonkort,da står det mest sansynlig 195 65 15 da er ikkje 17 med 225 45 17 dekk lovlig da er det vell mer 205 maks 215????

Skrevet
Fredrik: Er bare å kompensere med lavere profil ;)

Er det ikke normalt det man gjør da når man velger større felger enn bilen er typegodkjent med ?... +/- 5% på rulleomkretsen er lovlig variasjon i Norge. Mitt poeng er nettopp at en vesentlig lavere profil ikke gavner kjøreegenskapene på alminnelige veier når det gjelder E36.

Tror ikke kjøregenskapene blir værre med 215/35-18 på 8"/8.5", enn ballongdekk med 65 i profil.

Føler meg tryggere i knappe svinger med lavprofil, enn ballongdekk, da det ikke føles ut som om hele bilen skal tippe over..

Tror det er mer utseende det er snakk om her. Og en helt standard e36 ser helt latterlig ut på noe større enn 15".

Edit: Bakdelen er jo såklart kantkjøring, noe jeg er kjent med. Så man må være forsiktig.

Skrevet

dem eg har hat og dem eg har kjørt spore og står i når du går opp i brede og ned i profil,dette komasere seg jo lit,men bilen blir anleis uten tvil å kjøre,men 18 med 45 profil var ikkej verst på naoebn sin 325 tds vertfall syntes eg

Skrevet

Tror ikke kjøregenskapene blir værre med 215/35-18 på 8"/8.5", enn ballongdekk med 65 i profil.

Føler meg tryggere i knappe svinger med lavprofil, enn ballongdekk, da det ikke føles ut som om hele bilen skal tippe over..

Tror det er mer utseende det er snakk om her. Og en helt standard e36 ser helt latterlig ut på noe større enn 15".

Edit: Bakdelen er jo såklart kantkjøring, noe jeg er kjent med. Så man må være forsiktig.

Hvem snakker om 65 profil ?... på E36 tilsvarer det 15" dekk med en bredde på 195 mm. Jeg snakker om 17" felger... og det tilsvarer f.eks 40 profil med 245 mm brede dekk på E36 (bak). Poenget er å ikke skjære av seg hodet når man barberer seg (les: overdrive)... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...