Gå til innhold

Kan det virkelig bli så ille på vinteren?

MariusW
 Share

Anbefalte innlegg

er jo bare is, ser ikke spor etter dekka engang. Er det underkjølt så hjelper det ikke med piggdekk engang..

Det er ikke rett.

Jo, underkjølt regn på asfalt, så hjelper ikke pigger i det hele tatt, sklir faktisk mer...

er vel faktisk KUN piggdekk som kan nytte på is da... er jo det eneste piggene er gode for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare is, ser ikke spor etter dekka engang. Er det underkjølt så hjelper det ikke med piggdekk engang..

Det er ikke rett.

Jo, underkjølt regn på asfalt, så hjelper ikke pigger i det hele tatt, sklir faktisk mer...

er vel faktisk KUN piggdekk som kan nytte på is da... er jo det eneste piggene er gode for...

På is ja, men jeg snakker om underkjølt regn.... Dvs. 0.5mm tynn ishinne på asfalt, da er det ikke mye hjelp/grep for piggene..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i USA. Her har du forklaringen på hvordan det går an:

1. Amerikanere kan ikke kjøre bil

2. Is + tung bil

3. Amerikanere kan ikke kjøre bil

4. Hvem vet, kanskje amerikaneren fort utgjorde en 15% vektøkning på bilen ;)

280 millioner amerikanere, fra landet som oppfant bilen, kan ikke kjøre bil nei.. selvfølgelig ikke, og nordmenn er verdensmestere. Vi har jo til og med funnet opp de fantastiske bilmerkene Troll og Think.. :roll:

Husker for et par år siden en bil på sommerdekk som stod på tvers av bybroa i Stavanger, og sperra begge retninger midt i rushet.

Jeg tror nok at hovedproblemet er at med mindre man bor i særdeles vinterharde strøk i USA/Canada, så går bilene på "helårsdekk" hele året, dvs. sommerdekk med M+S merking. Det er fullt lovlig også i Norge, så vi skal ikke si stort der.

Dessverre er det en vanlig oppfatning der borte at vinterhjul er tull. Det er ikke noe fokus på det. Et par (norske) kollegaer som jobber ved avdelingen vår i Maine gjorde en test i fjor vinter. Begge fikk bilene sine levert med M+S dekk, og forhandlerene sa at det bare var tull å kjøpe vinterdekk utenom. Dette var en Dodge Aspen Hemi og en Volvo XC90 V8. Han med Dodgen fikk satt på vinterdekk, og så gjorde de bremsetest utenfor jobben, på snø. Volvoen stoppa to telefonstolper tregere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tør seg ut på snø (nå snakker jeg ikke om underkjølt regn) uten vinterdekk. Kom meg ikke opp oppkjørselen i vinter på ca 1% helning med sommerdekk..

Men så er jo bykjøring litt anderledes enn på landet hvor jeg er nå. I trondheim trenger jeg egentlig ikke vinterdekk de fleste dager.. Men på de 600 km hjem nordover er det kjekt med vinterdekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tør seg ut på snø (nå snakker jeg ikke om underkjølt regn) uten vinterdekk. Kom meg ikke opp oppkjørselen i vinter på ca 1% helning med sommerdekk..

Men så er jo bykjøring litt anderledes enn på landet hvor jeg er nå. I trondheim trenger jeg egentlig ikke vinterdekk de fleste dager.. Men på de 600 km hjem nordover er det kjekt med vinterdekk :)

Hadde en tur på starten av sommeren i gjor med sommerdekk, det var ikke morsomt.. Lå likssom på 5 gir i 40 og det spant konstant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var jo tidvis glatt her i vinter da! selv med vinter dekk så lå jeg i 30 i 5gir og antispinnen blinket!

men nå er vel ikke abs standard i det landet der, og da med godt brukte sommerdekk som de bilene der borte somregel har blir det jo glatt!

og ja, den veien var det visst helling i. skulle likt å sett hvordan det gikk med brannbilen ned der :P

e60 har full kontroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trondheim trenger jeg egentlig ikke vinterdekk de fleste dager.. Men på de 600 km hjem nordover er det kjekt med vinterdekk :)

Det dumme er - og det har jeg merket selv - at man da sliter vinterdekkene med å kjøre mesteparten av vintersesongen på tilnærmet sommerføre, slik at man har dårligere feste den dagen man virkelig trenger det på snøføre.

Enda verre med amerikanske forhold, der man bruker M+S merkede dekk som "helårsdekk", hvilket vil si at når man får et snøfall, kjører man i praksis på slitte sommerdekk. :roll:

Ellers er fortsatt Q-merkede vinterdekk (altså godkjent opp til 160km/h) mest vanlig i Norge, i motsetning til i USA. Jeg har prøvd å kjøre med dekk om vinteren som er godkjent til 210 km/h, men tror ikke det er noe jeg vil gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel stygge opplevelser med vogntog,også på underkjølt regn. Kompressorhornet var da til stor hjelp for å få bilene og folka som stod ved ulykka lenger nedi bakken til å "lage en åpning",for stoppe var ikkje så lett ;) Etter 2 timer kom saltbilen,men den skled rett i bergingsbilen.....har mangen rare historier om glatt føre ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...