Gå til innhold

NM vs HK i akselerasjon update V2.0

Anbefalte innlegg

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det virker på meg som om denne tråden ble laget mest for å provosere, ikke for å lære bort noe... Har vanskeligheter for å tro at det ikke finnes lignende tråder fra før?

Skrevet

Formel 1 ja :)

vet du at det kreves veldig mye effekt for å kunne få en motor til å gå opp i mot 22 000 rpm. en sånn motor vil ha en tomgang på ca 6000 rpm.. dreiemomentkurven viser spennvidden men jeg har ikke funnet en dyno på en F1 motor enda.. tror spennvidden er fra 12 000 rpm og opp mot 20 000 og så har den mange gir som gjør det mulig for sjåføren å hele tiden holde seg på topp dreiemoment

Skrevet

Geniet... Hadde du vært halvparten så smart som du forsøker å gi inntrykk av hadde du forklart på en lettfattelig måte hva det er du vil frem til, f.eks ved å bevise med matematikk av type som jeg linket til.

Nå fremstår du bare som et umodent, usympatisk, kranglete og uhøflig forumtroll av simpleste sort.

Skrevet

Odd-M:

aha så da e æ vel d da ;) av simpleste sort ;P

for en ting e æ itj å d e en forbanna nerd som kommer med formler ingen gidder å lese og teite forklaringer med fremmedord å greier.. sorry hvis æ itj har fått frem d æ mejn, men d vart no vært et forsøk læll...

Skrevet
Hvorfor kreves det da en giring mer?

det skjønner du vel?

når du girer ned ved hjelp av M5 diff så øker man momentet på bahjulet drastisk, dette fører til at en 850iA har drag som et beist fra 1500 rpm og opp til maks turtall fremfor en M5 som er avhengig av atskillig høyere turtall!!

momentet er j det som bestemmer alt, ikke hk ! antall hk sier deg bare om hvor mye nm du kan få tut av motoren når motoren har et turtall der drivstoffblandingen har best utnyttelsesfaktor (høyest nytteverdi)..

Max moment ligger jo på ett visst turtall :? Utvekslingen bestemmer vel ikke det?

Skrevet

Tror og han er ute etter å skape litt blest rundt han igjen, litt morsomt er at jeg satt senest i dag å tenkte på knuppen her og den andre tråden om dette temaet ;) Lurte litt på hvor det ble av han, men nå er jo svaret her :)

Skrevet

D.C.V:

altså dette var vel vanskelig å forstå? ! ok skjønner..

utvekslingen på diffen øker dreiemomentet med 3 ganger f.eks.. skjønner? dette er en fast momentøkning så kurven på dreiemomentet ut fra motoren vil forandre seg likt på hjulene som ut fra motoren men bare med minst 3 ganger mere dreiemoment, for vi må ikke glemme at girkassa også øker momentet med ulike utvekslinger pr gir.. !

Skrevet

en perfekt girkassa må være en girkasse som holder turtallet der hvor dreiemomentstoppen er hele veien fra 0 km.t og opp til toppfart .. slike kasser finnes det nok av men de funker ikke helt optimalt enda.. husker ikke navnet på dem men vet det kalles for noe

Skrevet

Det der skjønte jeg ingenting av :? Svar ja eller nei.. Max moment flytter seg vel ikke på rpm kurven med en annen utveksling? :?

Vi kan jo også for morro skyld teste hvilken av våre biler som er raskest 0-100? :) Hvis du kan komme til Troms da ;)

Skrevet

Hva om jeg sår tvil til teoretikerne her inne?

Jeg bytta diff ifra en 2.93 til en 3.93 på en E36 med M3 3.2L motor tidligere i år..

Den var jææævla langbeint før, å ble vel mer eller mindre perfekt, kanskje litt kortbeint etterpå..

0-201m ble redusert med knapt 2 tideler, å økt slutthastighet med 2-3km/t...

m.a.o. kan det like gjerne være medvind som forandret tiden, å ikke diffen.. For det er jo ikke forskjell å snakke om...

Hva sier så teoretikerne om det?

Skrevet

Med kortere gir holder man seg innenfor området med høyest effekt hele tiden, og aksellerasjonen kan dermed øke, avhengig av at det ikke blir så mye giring at girskiftene gjør at vinningen går opp i spinningen.

Jeg har en mistanke om at bilkuppet bare er ute etter å holde helvete (nok en gang), og er fristet til å stenge denne tråden hvis ikke noen skjerper seg.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...