Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde jeg vært deg hadde jeg ringt autozentrum og bedt om å prate med en på verkstedet som har vært litt borti slike biler, kanskje det er noen der som kan fortelle deg hva som er akseptabelt av olje forbruk...

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Han som eier M5'en nå, sa at den brukte 1,5 liter olje på 3000km. Mente att dette ikke var særlig ille da disse motorene bruker litt.. Meininger om dette?

Haster litt, da jeg kanskje skal stikke å se i morgen! :D

Dette er helt normalt.

Skrevet

Det er IKKE normalt at en bil bruker 1,5 liter olje på 300 mil. Sånn er det med den saken.

Da er det like normalt at den bruker 2 lite rolje på 300 mil. Kan ikke forstå at dere sier at dette er normalt.

Hvor mye lekker den , og hvor mye bruker den. Om den lekker en liter , og bruker 0,5 så er jo det en helt annen sak. Men da må jo den lekkasjen fikses.

Om den lekker 0,5 og bruker 1 liter så er jeg ikke sikker på at dette er helt bra heller.

Finn en som ikke bruker olje. De finnes , men koster litt mer fordi de er godt ivaretatt.

Ikke se deg blind kun på pris. Det kan koste deg dyrt.

Skrevet

Tror det er særdeles viktig å være edruelig mht M modeller og pris, aldri kjøp den billigste, eller den første årsmodellen, det gjelder uansett.

Sats heller på 01 eller nyere, jeg vet det er dyrere, men i det lange løp, garantert mest fornuftig på lang sikt.

M biler som trengs stell blir dyrt, så ta deg god tid, og ikke kjøp den første og "beste"...

:roll:

Skrevet
Det er IKKE normalt at en bil bruker 1,5 liter olje på 300 mil. Sånn er det med den saken.

Da er det like normalt at den bruker 2 lite rolje på 300 mil. Kan ikke forstå at dere sier at dette er normalt.

Hvor mye lekker den , og hvor mye bruker den. Om den lekker en liter , og bruker 0,5 så er jo det en helt annen sak. Men da må jo den lekkasjen fikses.

Om den lekker 0,5 og bruker 1 liter så er jeg ikke sikker på at dette er helt bra heller.

Finn en som ikke bruker olje. De finnes , men koster litt mer fordi de er godt ivaretatt.

Ikke se deg blind kun på pris. Det kan koste deg dyrt.

Jada.

Poenget mitt var at dette er normalt på biler før 2001.

Skrevet

Litt oljeforbruk er vel bedre enn ikke noe forbruk. Og hvis det er da er "dokumentert" at en slik motor kan bruke så mye olje uten at det er noe i veien med motoren så burde jo ikke det vært et stort problem, annet enn at det er litt irriterende gjerne..

Skrevet
hvis den bruker mye olje så vil jo kat. bli tett etterhvert, og på M5 så er det vel 2 stk, og det er ikke akkurat billig hvis du skal bytte ut...

hehe...for ikke å snakke om hele motoren :P

Men er nok lurt som du sa og forhøre seg med noen som har kjennskap til de motorne og ikke bare har lest at man må styre unna her inne..hehe

Skrevet

litt oljeforbruk er bedre enn ikke noe oljeforbruk

Hehe.

Dette var en av en av de bedre jeg har hørt på lenge.

Hva legger du i dette da SuperBeetle. Kan du forklare hva du egentlig mener?

Synes du synd på oljetilvirkerne ? Driver du bensinstasjon ? Det er nå vel kun disse som er fornøyd med at bilene bruker litt olje.

Vi som eier bilene bør vel ikke være så fornøyd med det.

Jeg blir litt "rar" jeg nå.

Her er det altså sagt at det er normalt med 1,5 liters forbruk på 300 mil.

Det er også sagt at det er bedre med litt oljeforbruk , enn med intet oljeforbruk.

Hva er det jeg har gått glipp av og ikke fått med meg vedr. bilmotorer ?

:D:):shock::?

Skrevet

Jeg har en 2000 mod. M5. Den bruker ca 1 liter olje på 150 mil. Dette er helt normalt på modellene før Mars 2000. Kjøre jeg pent med bilen bruker den mye mindre, er jeg hissig på gassen kan den gjerne bruke mer.

Det er ingen blårøyk, ulyder eller defekter ved motoren - og den moser en E46 M3 LETT.

Så lenge bilen min fungerer slik fyller jeg gjerne olje:)

OBS; har papirer fra BMW Norge på at dette er normalt oljeforbruk på de modellene.

Skrevet

Min gamle 2000 M5, produsert mars 2000 (akkurat der de oppgraderte motoren), som hadde gått 266.000km da jeg solgte den, brukte 0,5l olje på 5000km. Så dette syntes jeg hørte mye ut når bilen har gått så lite. Ville nok heller ha gått for en 2000 modell produsert etter mars.

Skrevet

Kan si det så mange ganger dere vil . 1,5 liter på 300 mil er IKKE normalt!

Har dere som synes det er normalt med så høyt oljeforbruk , noen gang lurt på hva som gjør at den bruker olje når du gir "litt" ekstra gass ?

Tror dere disse bilene også gjorde det når de var nye ?

Når dere kommenterer at feks. en e34 eller en e39 bruker mye olje , da sier de fleste at da må det skiftes , og det må skiftes og du må huske den også , hvis ikke så er det bortkastet.

Men en M5 , da er alt normalt.

Jeg har en e34(jr har) og to e39'er. Den eldste e39'en som er en -97 modell bruker nesten ikke olje. Fyller 3 dl. mellom skiftene. E34'en har akkurat samme tilstand. Men den nyeste e39'en bruker olje og jeg vet hva som gjør det , og det må fikses !

At du ruller fra en M3 var vel ikke helt relevant i forhold til oljeforbruk , men du fikk nå sagt det.

Skrevet
litt oljeforbruk er bedre enn ikke noe oljeforbruk

Hehe.

Dette var en av en av de bedre jeg har hørt på lenge.

Hva legger du i dette da SuperBeetle. Kan du forklare hva du egentlig mener?

Synes du synd på oljetilvirkerne ? Driver du bensinstasjon ? Det er nå vel kun disse som er fornøyd med at bilene bruker litt olje.

Vi som eier bilene bør vel ikke være så fornøyd med det.

Jeg blir litt "rar" jeg nå.

Her er det altså sagt at det er normalt med 1,5 liters forbruk på 300 mil.

Det er også sagt at det er bedre med litt oljeforbruk , enn med intet oljeforbruk.

Hva er det jeg har gått glipp av og ikke fått med meg vedr. bilmotorer ?

:D:):shock::?

Må ikke du trekke så raske konklusjoner :wink:

Er jo helt normalt med litt oljeforbruk("litt" blir et uklart begrep i denne sammenhengen dog). Selv ville jeg nok reagert på 1.5l på 3000km, men hvis Bmw kan dokumentere at denne motoren bruker så mye uten at det er unormalt så ser jeg ikke noe problem med det, annet enn at det er litt irriterende gjerne. Nå har jeg ikke noe kjennskap til disse motorene annet enn det jeg hører gjennom andre.

Ang det jeg skrev med at litt oljeforbruk var bedre enn ikke noe forbruk, så mente jeg at det er helt normalt at en forbrenningsmotor bruker litt olje. og at hvis man kjører f.eks 15000km uten at nivået på oljen har sunket så kan det være en indikasjon på noe annet gale. En liten kjølevæskelekkasje f.eks.

Har holdt litt på med veteranbiler og eldre biler. Da er vel "regelen" at 1l olje per 1000km regnes som normalt forbruk på en motor i god stand. Dette har jo litt med at klaringene i sylindre etc er større, at det ikke var ventiltetninger slik som på nyere motorer og gjerne ikke toppakninger som tettet så godt.

Nå regner jeg med at M5 er litt mer moderne enn en veteranbil, så det er jo egentlig dårlig at de skal bruke så mye olje. Men står fortsatt på at hvis en motor er i god stand, så er ikke oljeforbruk nødvendigvis en indikasjon på noe gale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...