jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 Er det påbudt med jekk i bilen? Den veier 2 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselVegard Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 20 KG på dekk er MASSE!!!Visste du at per Kg på dekk (alle 4) så er det som å ha 40KG ekstra i bilen? I ditt tilfelle så er det 40/4*40 = 200Kg! En kamerat av meg er veldig opphengt i dette for å få mest effekt ut av bilen sin. 200Kg tilsvarer jo som å kjøre med 2 voksne karer i baksetet evt 3,5 fjortissjenter Regnestykket ditt er feil, men svaret er riktig.. Jeg tror ikke på at effekten av ekstra hjulvekt er så enkel som teorien din, men at det utgjør en del er det liten tvil om. Jeg har 10-15kg tyngre hjul i alle fire hjørne på sommeren, som i følge den teorien skal tilsi at jeg kjører med 400-600kg ekstra i bilen. Den samme massen blir jo dessuten masse i bevegelse. Der jeg merker det godt er at reaksjonen ikke er like bra med 20" som 16", men når den først tråkker i gang så går det greit. Ser at jeg har skrevet feil... det skulle vært 20/4*40 = 200 I ditt tilfelle dersom vi sier 15kg på hver ekstra på hvert gjørne (noe jeg syns var veeeldig mye)... 60/4*40 = 600Kg. Mener å huske at dette var ca formel. Men skal se om jeg finner den igjen. Det er avhengig av giring, rullediameter og en haug med andre ting. Effects of lightening rotating engine components: (0.5 x n2 x r2 + R2) / R2 n = total gear ratio (gear ratio x diff ratio) r = radius of gyration R = Radius of wheel/tyre This formula gives what accelerative weight the engine sees of the car per lb. Radius of gyration of a transverse engine's flywheel is approx. 3.75" So to determine "weight loss" for a flywheel weight of say 18 lb to 10 lb, the engine would see an overall weight loss of the car to accelerate in first gear of: 3.33 = 1st gear of 4 synchro 'S' box 3.44 = diff ratio (0.5 x (3.33 x 3.34)2 x 3.752 + 9.52) / 9.52 = (0.5 x 131.2 x 14.06 + 90.25) / 90.25 = 1012.59 / 90.25 = 11.22 lbs So for every 1 lb removed from the flywheel, the engine sees 11.22 lbs less to accelerate off of the total car. Therefore by lightening the flywheel by 8 lb, the engine sees a total reduction of the cars accelerative weight of 89.68 lb." R vet jeg ikke hva er på en BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 takk:) Bare varseltrekant, dekkskum og refleksvest jeg trenger på kontrollen altså? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Du har sikker tømt nesten alt som heter væske i bilen til det absolutte minimum? lurer på om det er noen krav med tanke på kollisjon med fotgjenger og panser/bagasjelokk. Mulig du kan ta de av Hvis du kjenner noen som har billige kina angeleyeslykter eller noe så kan du spare på litt vekt i forhold til de originale som er i glass. Demontere varmeskjold på eksosanlegg? Finne en gammel kat og ribbe den for all innmat og bytte? Bytte ut grenrør med kinarør? Ta ut cdspilleren/høyttalere og nakkestøttene bak (hvis det er lov)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 takk for gode ideer:) Bak er det ikke nakkestøtter. Men kan jeg ta av nakkestøttene foran? Er det lov? Har tømt spylevæske, men ikke kjølevæske. Vet ikke hvor mye jeg tør å tømme ut der.. Men skal henge opp bensinflottøren nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 har hengt opp bensinflottørene nå, så den viser 59 liter mens det er 20 liter på tanken. Men er litt skeptisk til dette, lurer på om jeg skal montere det tilbake igjen, for det er så jævli kjipt hvis de finner det ut. Noen som har erfaring med hva som skjer da? De er jo ikke dumme på BT, har sikkert veid noen sånne biler oppgjennom tiden... ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Du kan også begynne å hullborre paneler. Vindusheisene veier også endel (hvis du har el.). Røske ut alt av plater og isolasjon under dashbordet og bak midtkonsoll etc. Varmeapparatmotoren veier litt, ta ut airbagger, gulvteppe veier endel, asfaltmatter, egentlig alt av isolassjon veier. Dørtrekk, servopumpe. Husk at det ikke skal være ledninger som henger og slenger inni bilen, da er det smekk. Så kan du prøve å fylle helium i dekka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 jeg kan vel ikke ta ut gulvteppe? Da blir det vel smekk da og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Hvorfor skal du ha den så lett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Hvorfor skal du ha den så lett? Så han får den godkjent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Jeg tror ikke det er påbudt med gulvteppe. Du kan jo ta en anonym telefon til biltilsynet i morgen og spørre om det er påbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Godkjent med/for hva da? Høres jo ut som om bilen skal lettes flere hundre kilo? Hvis det er motorbytte så må vel den vel ikke lettes SÅ mye, eller er det noe jeg har gått glipp av her...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ceylon Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Bagasjelokk og panser i glasfiber. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet September 4, 2008 Share Skrevet September 4, 2008 Jeg godkjente nettop min bil med større motor. Der fikk de opp en forakselvekt som var 40kg høyere enn oppgitt i vognkortet. (Selv om den hadde samme vekt før ombygging også) De sa at det var så lite at det ikke hadde noe å bety. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå