Gå til innhold

Biltema sportsskiver?  

7 stemmer

1. 1. Biltema sportsskiver?

• Ja
      2
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kunne tenke meg litt bedre bremser på bilen min. Tenkte da å sette på større skiver foran. Kikket litt på realoem.com, koed.no, gsbildeler.no for å sammenligne litt. Ser at min bil har 22x286 bremseskiver(tykkelse x diameter). 320d som kom i 2001(tror jeg det var - ihvertfall den med 150HK) har 22x300, kalipperene er like på begge modellene, og klossene er vel litt større vil jeg tro(hvis ikke hadde det ikke gitt noe mening å ha større skive)

Tror/vet noen om jeg rett og slett bare kan ta å bytte ut mine 286-skiver til de med 300- fra 150HK-bilen(og bytte klosser selvfølgelig) - Plug and play? Er det noen som har gjort dette? Har det noe virkning? Skiven er jo bare 14mm større i diameter...

Nå skal jeg banne i kjærka også(selv om det ikke er søndag :D ) : Ser at BILTEMA selger sportsbremskskiver til BMW, er det noen som har prøvd disse? Er de bra? Er det noen som har betenkligheter med å kjøpe disse :wink: ?

Håper det er noen som har noe fornuftig å bidra med her.

Er det andre bremser jeg heller burde velge? Det er jo ikke snakk om noen racerbil dette her, men det er på tide å bytte deler, så jeg tenkte å prøve og få litt bedre bremser i samme slengen - uten at det skal koste skjorta for det.

Skrevet

skulle vel tro at han prøvde å oppnå bedre bremsekraft....

Så du om dem hadde større bremser til M3 CSL og?

Biltema du tenker på?

Skrevet

Det jeg regnet med, men større skiver gir ikke bedre bremsekraft. Jeg har skiver foran nå fra E46 M3, og bilen min stopper dårligere enn naboens MR2 - som har orginale bremser som går under 14" felger..

Skal den ikke brukes på bane - kjør orginalt.

Skrevet

Det er først og fremst en høyere topphastighet som var årsaken til at E46 320d med 150 HK fikk større bremseskiver foran (207 Km/t vs 216 Km/t). Ulempen med de større bremseskivene (alt ettersom man ser det) er at 150 HK varianten ikke kan påmonteres 15" felger.

Skrevet
Det er først og fremst en høyere topphastighet som var årsaken til at E46 320d med 150 HK fikk større bremseskiver foran (207 Km/t vs 216 Km/t). Ulempen med de større bremseskivene (alt ettersom man ser det) er at 150 HK varianten ikke kan påmonteres 15" felger.

OK!

Tusen takk for et usedvanlig bra svar. Har 15 tommers felger, så da vil jeg ikke bytte til større skiver om jeg ikke får de på. Nyttig svar.

Skrevet
Det jeg regnet med, men større skiver gir ikke bedre bremsekraft. Jeg har skiver foran nå fra E46 M3, og bilen min stopper dårligere enn naboens MR2 - som har orginale bremser som går under 14" felger..

Skal den ikke brukes på bane - kjør orginalt.

Hva var det du prøvde å oppnå ved å sette på større skiver?

Hva er det som gir bedre bremsekraft, om det ikke er større skiver?(og klosser selvfølgelig)

Skjønner selvfølgelig at ved større kalippere(stempel i kalipperene) og større hovedsylinder vil gi bedre bremsekraft.

Og nå er jo en MR2 en kjempetung bil da :wink:

Skrevet
Hei!

Kunne tenke meg litt bedre bremser på bilen min. Tenkte da å sette på større skiver foran. Kikket litt på realoem.com, koed.no, gsbildeler.no for å sammenligne litt. Ser at min bil har 22x286 bremseskiver(tykkelse x diameter). 320d som kom i 2001(tror jeg det var - ihvertfall den med 150HK) har 22x300, kalipperene er like på begge modellene, og klossene er vel litt større vil jeg tro(hvis ikke hadde det ikke gitt noe mening å ha større skive)

Tror/vet noen om jeg rett og slett bare kan ta å bytte ut mine 286-skiver til de med 300- fra 150HK-bilen(og bytte klosser selvfølgelig) - Plug and play? Er det noen som har gjort dette? Har det noe virkning? Skiven er jo bare 14mm større i diameter...

Tviler på at du kan sette på 14mm større bremseskiver uten videre. Selv om det er samme kalippere på 150hk-utgaven, så sitter de sikkert plassert lenger ut fra senter, ergo gir de plass for større skiver. Sjekk om delenummeret på innfestingen også er lik.

Har ikke du uoriginale K-sport bremser?

Men uansett, større skiver (og evt. klosser) gir større anleggsflate og/eller lenger arm, og om resten av bremsesystemet fortsatt klarer å levere samme bremsekraft (trykk per kvadrat), så skal bremsekraften økes. Men så er jo spørsmålet da hva originalt system klarer.

Skrevet
Hva var det du prøvde å oppnå ved å sette på større skiver?

Kjøling på bane. Bilen min greide fint aktivere abs orginalt, så eneste måten å få den til å stoppe fortere på ville vært letting eller bedre dekk. Hvis du bare setter på større foran som ikke er tilpasset bakbremsene vil bilen trolig stoppe dårligere enn orginalt.

Gunnar, ikke k-sport, men uorginalt (uuc/wilwood) ja.

Skrevet

Tviler på at du kan sette på 14mm større bremseskiver uten videre. Selv om det er samme kalippere på 150hk-utgaven, så sitter de sikkert plassert lenger ut fra senter, ergo gir de plass for større skiver. Sjekk om delenummeret på innfestingen også er lik.

Du har helt rett! Det er forskjellige delenummer på bremseklaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...