Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Og her ser vi i artikkelen at taktikken med å sette landsdelene opp mot hverandre ser ut til å virke:

Han mener pengene blir sløst bort i utkantstrøk i stedet for å bli investert der de trengs mest

Neeeei! Folk som sier dette burde vært straffet med å kjøre bil fram og tilbake mellom Olden og Innvik en hel dag - bak rattet i en Suzuki Baleno - med campingvogn bak. :lol:

Hvis vi ser bort fra den rent ideologiske siden av saken (dvs. spørsmålet om hvor riktig det er at offentlige organer skal stå som utbyggere for større byggeprosjekter som det finnes bedre fagkompetanse for andre steder), så er ikke hovedproblemet at veimidler blir sløst bort - verken det ene eller det andre stedet.

Så her er et newsflash for dem som trodde dette: Problemet er at det rett og slett ikke har blitt satset nok på bygging av bedre kommunikasjoner i Norge.

Ja... litt av poenget er at artikkelen i Aftenposten er et svar på Navarsgeita´s hodeløse uttalelse. Så hvis bare Navargeita hadde holdt kjeft... så ville denne diskusjonen kanskje ha hatt en mer sivilisert og fornuftig form... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja... litt av poenget er at artikkelen i Aftenposten er et svar på Navarsgeita´s hodeløse uttalelse. Så hvis bare Navargeita hadde holdt kjeft... så ville denne diskusjonen kanskje ha hatt en mer sivilisert og fornuftig form... :roll:

Ja, det er kjekt å se at lokalpressen i osloområdet engasjerer seg for å presentere den siden av saken minsteren ser bort fra.

Nå kan man innvende at ministeren bare presenterer en direkte motargumentering til hva mange i hovedstadsområdet mener (dvs. pengene blir sløst bort der ingen bor).

Det er slik sett noe overraskende å se en såpass forenklet, populistisk argumentering fra hva skulle være en ansvarlig statsråd. Men det politiske landskapet i Norge er i endring - den tidligere Sp-lederen ble innvalgt fra hjemfylket sitt med et nødskrik ved hjelp av et utjevningsmandat, og KrF-lederen våger ikke stille opp til valg fra det samme fylket. Det kan derfor se ut som om dette er stillinger KrF og særlig Sp har gitt opp å forsvare.

Men, med en ny Sp-leder fra et såpass sikkert Sp-fylke som Sogn og Fjordane - der mange må antas å tenke at Sogn og Fjordane=Distriktsnorge=Senterpartiet=Bra - er det mer enn litt overraskende med så liten selvtillit hos Sp, at man frir til velgerne med på denne måten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjekt å se at lokalpressen i osloområdet engasjerer seg for å presentere den siden av saken minsteren ser bort fra.

Nå kan man innvende at ministeren bare presenterer en direkte motargumentering til hva mange i hovedstadsområdet mener (dvs. pengene blir sløst bort der ingen bor).

Det er slik sett noe overraskende å se en såpass forenklet, populistisk argumentering fra hva skulle være en ansvarlig statsråd. Men det politiske landskapet i Norge er i endring - den tidligere Sp-lederen ble innvalgt fra hjemfylket sitt med et nødskrik ved hjelp av et utjevningsmandat, og KrF-lederen våger ikke stille opp til valg fra det samme fylket. Det kan derfor se ut som om dette er stillinger KrF og særlig Sp har gitt opp å forsvare.

Men, med en ny Sp-leder fra et såpass sikkert Sp-fylke som Sogn og Fjordane - der mange må antas å tenke at Sogn og Fjordane=Distriktsnorge=Senterpartiet=Bra - er det mer enn litt overraskende med så liten selvtillit hos Sp, at man frir til velgerne med på denne måten. :roll:

Jeg vil nå mene at uttalelsen fra Navarsgeita var en slags programerklæring i forbindelse med partilederposten i Senterpartiet og ministerposten som samferdselsminister. Hun vet hva hun gjør og hvilke bål hun tenner... og det er denne beregnende fasongen jeg ikke liker med Senterpartiet. Det er et primitivt spill, men dessverre veldig effektivt... vi så det samme under EU-kampen med Anne Enger Lahnstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt av poenget er at artikkelen i Aftenposten er et svar på Navarsgeita´s hodeløse uttalelse. Så hvis bare Navargeita hadde holdt kjeft... så ville denne diskusjonen kanskje ha hatt en mer sivilisert og fornuftig form

Der kommer jo frem mye bra selv om der en er god del tøys ..

At Navarseter ble partileder er sikkert veldig flott for hu , selv har jeg rett og slett ikke fugt så mye med på SP at jeg på strak arm kan nevne så mange kandidater til denne posten heller. Og at SP frir til distrikstnorge er vel heller ingen bombe ;)

Men de fleste partier som har en ansvarlig og aktiv næringspolitikk vil på et eller annet tidspunkt se den samfunnsøkonomiske nytten i å ruste opp samt bygge nye bedre veier .

For de som var på oljemessen i stavanger så ble vel problemstillinga nord -sør logistikk tatt opp der også , og fra tungindustri med aktører som Elkem som vurderer utbygging ved enkelte verft vil vel en opprusting av vei og logistikk gi et ganske sterkt budskap fra norske mydnigheter.

Gruveselskapene som har etablert seg langs kysten krever nye veier , utsetting og drift av vindmølleparker på land og vanns , bygging av nye oljefelt utenfor Møre .. Alt dette krever transport av varer og rask forflytting av service personell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bringer meg igjen tilbake til prinsippet om inndeling av fylkene våre til selvstendige stater, der befolkningen betaler for seg selv... Som sikkert mange i storbyen hadde satt pris på :) Så kunne vi utpå bygda bygd oss relevante tjenestetilbud og aktiviterer, og de i byen kunne lagd 10 felts vei og fem nye operahus :kose:

Da hadde det vel blitt dårlige kår nedi der :lol: For hvilke landsdeler er det som står for hovedinntektene til Staten, det er ihvertfall langt ifra regjeringskvartalet, og det er faktisk noen få fylker (4-5?) som står for kanskje 70-80% av dette.

Dere som sier at grisgrendte Nord-Norge trenger bedre veier, har dere f.eks. kjørt Kristiansand <-> Stavanger? Eller trillet litt på veiene fra Sandefjord til Arendal? Norges farligste veistrekning. Her snakker vi betydelige mengder trafikk, og elendige veier. Heldigvis er en del strekninger der i ferd med å få seg et løft, men det er fortsatt veldig lang vei å gå.

Var fakktisk på sommerferie der i år, og jeg skjønner ikke hva det klages over. Det jeg registrert derimot var kjøremønsteret. Utrolig aggresivt, og masse ille forbikjøringer som de hentet 2-3plasser i køen på over flere mil. Hva de ønsker å oppnå med det skjønner jeg ikke, hva de oppnår skjønner jeg mere av :twisted:

Så et program ifra Dubai her om dagen, mon tro hva demmes pengesløsing (les investeringer) gjør ifht rente og andre bannskap?

Dubai er imponerende, og det er nesten krangel til oss om hvem som skal dra hver enda gang. Men ikke bli blendet av deres luksus om det en framtid man sikter etter. Hele "ideen" deres er å legge igjen symboler på deres storhetstid. De virker nesten å ha som mål å bruke alt på kortest mulig tid. Hva som skjer etter Oljen blir spennede å se. De jobber med å få opp turisme så det griner. Om dette vil vare er jeg heller tvilende til :-k

Les hva jeg skrev lenger oppe i tråden : det er økonomisk fordelaktig å ineistere for utberdinger der man tjener penger og ikke der man bare bruker de.. De to desiderst største næringene i Norge er Olje/offshore virksomhet og fiskeri . 4 av fylkene står for 80% ( ja du las riktig 80%) av statens inntekter. Gjett hvor de fylkene er ? De er ihvertfall ikke på sentrale østlandet ;) .

Og det er her satsingområdet er NÅ , og ikke om 10år når oljeboomen er begynt å avta . Riktig logistikk og lettere komunikasjon langs kysten vil føre til tettere samarbeid bedrifter imellom og lettere for nye å etablere seg , samt det kan få de allerede etablerte til å satse enda mer.

Her er og store utenlandske gruveselskap som vurderer å (og har) etablere seg flere plasser på kysten, men da hjelper det ikke at veien ikke er godkjent for lastebiler og/eller at de må stenge 4mil med offentlig vei hver gang et vogntog kommer med forsyninger.

Det er næring og næringspolitikk som er viktig . Detaljhandel er kun å bytte penger , og dette er ting som flytter seg alt etter hvor folk er . Industri er det som bygger verdier .

Dere får bare lære dere til å ta bussen mere ( for det har dere absolutt mulighet til ) når det er for galt og være med å ta dette løftet på veiene her vest NÅ . Gevinsten vil komme på kontoen til AS Norge slik at de kan bygge ut sentrale deler OGSÅ.

Og dere som bor på Østalndet (sentrale delere) det er en grunn til at jeg legger til en ;) innimellom. MEN å tro at dette ikke vil komme dere til gode er utrolig kunnskapsløst og naivt.

:clap: Bra :!:

Jeg reiser land og strand, og spesielt Oslo er en drøm når det gjelder å komme seg fra A-B(I Norsk målestokk). Alt flyter fint, tog/buss/trikk, ALT!!! Jeg har ikke vært irritert en eneste gang nedi der. Det har vært innstilte tog osv når jeg har dårlig tid o.lign, men for ett tilbud dere har. Jeg ville ha skaffet meg en helgebil og benyttet kollektiv konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke tro at ilandføringsannlegg for gass og olje på den ødeste ø var økonomisk forsvarlig heller .. Langt i fra bebyggelse med mere transportkostnader og en større utfordring i forhold til service personell og varetjenester.

Den kraftige veksten som har foregått siste 10 årene har bidratt til at kapasitetskrav for veiene er langt oversteget faktisk kapasitet for lenge siden. Veiene er utdaterte og fungere som en strupning og en brems i forhold til videre utbygging og ekspansjon.

Og en viss sentralisering må en jo bare rekne med med bedre infrastruktur , men det trenger vel ikke være negativt det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke tro at ilandføringsannlegg for gass og olje på den ødeste ø var økonomisk forsvarlig heller .. Langt i fra bebyggelse med mere transportkostnader og en større utfordring i forhold til service personell og varetjenester.

Den kraftige veksten som har foregått siste 10 årene har bidratt til at kapasitetskrav for veiene er langt oversteget faktisk kapasitet for lenge siden. Veiene er utdaterte og fungere som en strupning og en brems i forhold til videre utbygging og ekspansjon.

Og en viss sentralisering må en jo bare rekne med med bedre infrastruktur , men det trenger vel ikke være negativt det .

Prøv å få godkjenning til å bygge et slikt enormt prosjekt i indre Oslofjord f.eks., i tillegg til at det skal aksepteres blant folk i nærheten, det skal være kapasitet i farvannet for mange store skip på en gang (Mongstad er Nordeuropas travleste havn) og det vil nok trolig koste ganske mye å kjøpe et slikt landområde et sentralt sted. Og fortsatt ser vi fortsatt helt bort fra det faktum at disse anleggene bør ligge praktisk mulig til med tanke på avstand til havinstallasjoner, spesielt hvis det snakk om rør/kabler mellom installasjonene, og fartøyenes destinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å sette faglig ekspertise tilside og la egne politiske målsettinger avgjøre, er noe politikere har gjort og gjør ofte - og som vi vet, med ganske varierende suksess.

Når jeg leser Elin Ørjasæters tirade over samferdselministeren, slår det meg nok en gang med hvordan enkelte bruker uttrykkene "distriktene" og "utkanten" om hverandre. Jeg antar at "utkanten"/"distriktene" er de stedene hvor det blir for langt å dagpendle til en kontorjobb i Oslo sentrum.

Elin Ørjasæters kommentar makter å oppnå en ting; jeg selv sitter igjen med en respekt for ministeren jeg ikke hadde før. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få godkjenning til å bygge et slikt enormt prosjekt i indre Oslofjord f.eks., i tillegg til at det skal aksepteres blant folk i nærheten, det skal være kapasitet i farvannet for mange store skip på en gang (Mongstad er Nordeuropas travleste havn) og det vil nok trolig koste ganske mye å kjøpe et slikt landområde et sentralt sted. Og fortsatt ser vi fortsatt helt bort fra det faktum at disse anleggene bør ligge praktisk mulig til med tanke på avstand til havinstallasjoner, spesielt hvis det snakk om rør/kabler mellom installasjonene, og fartøyenes destinasjoner.

Nå er ikke dette en diskusjon om Mongstad eller andre offshoreinstallasjoner i så måte og ingen som har påstått de er feil plasser . Det jeg mener er at det hjelper ikke å bygge et kjempestort kjøpesenter nær hovedveien vist du ikke bygger avkjøringssone og parkeringsplass også ;)

Men det er helt klart at for eksempel Mongstad var den beste lokaliteten som gav det beste kompromisset mellom de punktene du nevner da den ble planagt og bygd .

Det er derfor viktig at sentrale myndigehter følger opp og sørger for å ruste opp/bygge nye veier slik at infrastruktur er tilstede for å ta unna den kapasitetsøkningen vi tross alt har hatt langs kysten siste årene .

Se på alle de småbedriftene som produserer varer og teknologi som de selger over hele verden , servicebedrifter, skipsverft, utvikingen i tungindustri, omorganisering av fiskeflåten og ikke minst utbygging av olje og gass felt på norsk kontinetal sokkel ( men også eksport av varer til utelandske utbygginger) . Dette sammen med normal nyttetraffikk er noe som krever en større kapasitet på veinettet .

Dette er noe som de kommer til å merke i Nordre deler av landet også , så opprustning av viktige veistrekninger bør jo absolutt komme tidlig inn i

fylkesplanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elin Ørjasæters kommentar makter å oppnå en ting; jeg selv sitter igjen med en respekt for ministeren jeg ikke hadde før. :shock:

Respekt for Navarsgeita ?!?... da leser du sannelig Ørjasæters kommentar som fanden leser bibelen. Ørjasæter har da ikke nevnt noe om at all samferdselspolitikk i Norge skal relateres til Oslo. Det finnes store befolkningssentra på Veslandet også som bør prioriteres før dalstrøkene innafor... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for Navarsgeita ?!?...

Korrekt.:)

da leser du sannelig Ørjasæters kommentar som fanden leser bibelen.

Javel, hvis du sier det.:) Men, jeg er ikke nødvendigvis den eneste.

Ørjasæter har da ikke nevnt noe om at all samferdselspolitikk i Norge skal relateres til Oslo. Det finnes store befolkningssentra på Veslandet også som bør prioriteres før dalstrøkene innafor... :roll:

Bare :roll: i vei, men jeg finner måten man sprer rundt seg med begreper som "utkanten" som fryktelig unyansert.

Som eksempel kan vi føre at steder som Vinstra eller Dovre lett kan defineres som "utkant", og at satsing på bedret kommunikasjon her vil føre til at lokalbefolkningen lettere vil kunne finne på å flytte til Trondhjem eller Oslo. Dette kan forsåvidt stemme. Vi må selvsagt måle dette opp mot effekten mer effektiv kommunikasjon mellom noen av de største byene vil ha - men det man heller ikke må glemme, er at bedrede kommunikasjoner også vil gjøre det lettere for mennesker å bosette seg på "utkantsteder" som Vinstra eller Dovre, og arbeide på større steder.

Dette er interessante momenter i en spennende og viktig debatt - det som imidlertid ligger til grunn for at problemstillingen er oppe nå, er at Senterpartiet - ved sin nye leder - viser sin populistiske side, og viser at de kan gjøre bestride Frps rolle som Norges mest populistiske parti.

Her skal nevnes at jeg ikke er særlig glad i populistiske politikere, enten det er en Hagen, en Solheim - eller en Navarsete.

Hva Navarsete her oppnår - og som jeg er tilbøyelig til å mistenke er en bevisst strategi - er å bringe fram populistiske motpoler til sitt eget standpunkt. Dette vil selvsagt gjøre Sp ekstra uspiselig i sentrale strøk, i kontrast til partiets glansdager hvor de vel hadde et sete på Oslobenken i Stortinget. På steder der det ikke går buss etter klokken 7 om kvelden, ser man nok tingene på en litt annen måte, og Navarsete kan nok innkassere en viss gevinst som "uredd kriger" eller "forfulgt mobbeoffer."

Jeg ser ikke for meg noen stor framtid som Sp-sympatisør for meg selv, og Navasetes utspill om at sentrale Østlandsstrøk har fått nok, er en dårlig skjult tåkeleggingsmanøver for å skjule at det generelt er for knappe veibevilgninger. Men den dagen en storby-komiker får applaus for en vits om at Navarsete bør reise hjem igjen til fjøset, er det ikke usannsynlig at jeg får litt større problemer med å huske at det dreier seg om en tåkeleggingsmanøver. Andre kan sogar bli så blendet av tåken at de stemmer Sp på valgdagen. Og da har populistlinjen i hvert fall vært litt vellykket. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare :roll: i vei, men jeg finner måten man sprer rundt seg med begreper som "utkanten" som fryktelig unyansert.

Som eksempel kan vi føre at steder som Vinstra eller Dovre lett kan defineres som "utkant", og at satsing på bedret kommunikasjon her vil føre til at lokalbefolkningen lettere vil kunne finne på å flytte til Trondhjem eller Oslo. Dette kan forsåvidt stemme. Vi må selvsagt måle dette opp mot effekten mer effektiv kommunikasjon mellom noen av de største byene vil ha - men det man heller ikke må glemme, er at bedrede kommunikasjoner også vil gjøre det lettere for mennesker å bosette seg på "utkantsteder" som Vinstra eller Dovre, og arbeide på større steder.

Dette er interessante momenter i en spennende og viktig debatt - det som imidlertid ligger til grunn for at problemstillingen er oppe nå, er at Senterpartiet - ved sin nye leder - viser sin populistiske side, og viser at de kan gjøre bestride Frps rolle som Norges mest populistiske parti.

Her skal nevnes at jeg ikke er særlig glad i populistiske politikere, enten det er en Hagen, en Solheim - eller en Navarsete.

Hva Navarsete her oppnår - og som jeg er tilbøyelig til å mistenke er en bevisst strategi - er å bringe fram populistiske motpoler til sitt eget standpunkt. Dette vil selvsagt gjøre Sp ekstra uspiselig i sentrale strøk, i kontrast til partiets glansdager hvor de vel hadde et sete på Oslobenken i Stortinget. På steder der det ikke går buss etter klokken 7 om kvelden, ser man nok tingene på en litt annen måte, og Navarsete kan nok innkassere en viss gevinst som "uredd kriger" eller "forfulgt mobbeoffer."

Jeg ser ikke for meg noen stor framtid som Sp-sympatisør for meg selv, og Navasetes utspill om at sentrale Østlandsstrøk har fått nok, er en dårlig skjult tåkeleggingsmanøver for å skjule at det generelt er for knappe veibevilgninger. Men den dagen en storby-komiker får applaus for en vits om at Navarsete bør reise hjem igjen til fjøset, er det ikke usannsynlig at jeg får litt større problemer med å huske at det dreier seg om en tåkeleggingsmanøver. Andre kan sogar bli så blendet av tåken at de stemmer Sp på valgdagen. Og da har populistlinjen i hvert fall vært litt vellykket. :?

Jeg har egentlig intet imot Senterpartiet (SP)... på mange måter er det godt at noen partier agerer som motpoler til f.eks FrP, men jeg tror folk flest oppfatter SP som et sært interesseparti uten en spesielt bred apell. Som alltid er det en politisk pendel som går frem og tilbake og der det er godt å være i det lange løp er i midten. Hvad Navarsgeita angår er det den rå populismen jeg ikke liker... og jeg har derfor selvfølgelig heller ikke sansen for FrP.

Da jeg vokste opp på den aller beste vestkanten i Oslo (Vinderen) betraktet vi alt nord for Sinsenkrysset og vest for Lysakerelven (danner grensen mellom Oslo og Akershus/Bærum) som bondelandet. Vi var noen snobber av rang... akkurat som de noe eldre ekvivalentene fra gutteklubben "Grei", men med tiden fikk jeg mer og mer sansen for Norge utenfor Oslo og jeg har da heller ikke bodd fast i den byen på ti år. Jeg bor mer eller mindre på landet utenfor Århus og når vi flytter tilbake til Norge i løpet av første halvdel av 2009 blir det til noe lignende i Akershus eller omegn.

Jeg er for at folk skal kunne bo i hele Norge og jeg er for div. fraktutjevningstiltak vedr. livsnødvendige varer og drivstoff. Jeg er for kollektiv transport, for hurtigtog og for motorveier der det er nødvendig. Jeg ønsker å redusere flytrafikken (globalt/innenriks) og jeg er for alternativ energi i stor skala.... osv... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at folk skal kunne bo i hele Norge og jeg er for div. fraktutjevningstiltak vedr. livsnødvendige varer og drivstoff. Jeg er for kollektiv transport, for hurtigtog og for motorveier der det er nødvendig. Jeg ønsker å redusere flytrafikken (globalt/innenriks) og jeg er for alternativ energi i stor skala.... osv... :wink:

Høres lovende ut - tar du sikte på å stille liste i mange fylker, eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...