Gå til innhold

Kjøpe E39 - 525 diesel vs bensin


Mercefreaken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Var såvidt innom her i vinter da det sto mellom 520d og MB CDI (såvidt jeg husker ihvertfall). Pga. mangelen på automat på 520d falt valget på en E220 CDI som jeg forsåvidt har vært kjempefornøyd med, men solgte den for en uke siden.

Savner litt mer grumlyd (hadde en S-klasse med V8 før CDIen), og selv om 220en var rustfri da jeg solgte den vet jeg alt for godt at 210 E-klasse ruster mer enn jeg setter pris på.

Hvordan er egentlig E39 med tanke på rust? Man leser jo ikke mye om det i media, men jeg kjenner til flere som har hatt tildels store rustskader på disse bilene. Er det unntaksvis, eller gjengangerfeil?

Tråler annonser her og der på jakt etter ny bil, og har kommet over hhv. en 2002 525iA touring sølvgrå med svart skinn og en 2001 525dA sedan blå med svart skinn (ser utrolig strøken ut).

Touringen har gått ca. 100.000 mens sedanen har gått i underkant av 90.000 km. Sistnevnte har også noe mer utstyr (som hengerfeste, parkeringssensor...). Ingen har takluke, noe jeg føler jeg savner litt.

Prismessig ligger de ganske likt på rundt 220.000,-.

Hvilken motor bør jeg gå for? Om bensinmotoren bruker litt mer suppe er ikke det verdens undergang (ref. tidligere V8 ;) ), tenker mer på hvordan de oppleves i bilen og ting som holdbarhet, driftssikkerhet o.l.

Iflg. noen tekniske data jeg fant på nettet gjør 525i touring 0-100 på 9,3 sekunder - synes ikke det er veldig imponerende, men hvordan er mellomakselerasjon på denne?

Noen som har kjørt begge motorene og si litt om hvordan dieselen er i forhold?

Og for moro skyld - hva slags forbruk kan man forvente med en 525dA? Kjørte E-klassen på 0,57 i snitt, laveste på langkjøring var 0,48. Pent nok det :)

Ellers noe jeg bør være obs på ved kjøp av E39? 01 og 02 er jo blant de siste årsmodellene, så regner med at en del barnesykdommer er luket vekk.

Skal selvsagt få prøvekjørt bilene selv, men er litt nysgjerrig på hvordan folk som har litt mer erfaring med BMW opplever disse motorene/bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touring er ihvertfall bakluken utsatt!! Styr unna 520I. Ihvrtfall 150 hester'n som jeg har er ubrukelig! Eier ikke bunndrag. 170 hester'n har jeg hørt er nesten like ubrukelig. Dette gjelder med automat. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer med min m52 motor. Eneste termostathuset som er vanlig lekker. Dette er av plast, og går fort og bytte. Vet ikke kor d ligg an med de nyere bilene med m54 motor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt svært få problemer med min 2002 525da sedan (steptronic).

0,77 i snittforbruk ved hovedsaklig langkjøring siden jeg kjøpte den.

Overkant av literen ved blandet.

Har gått mindre enn de bilene du ser på.

Vedlikehold; Fulgt serviceheftet + skiftet olje på girkasse 3 ganger mer enn nødvendig for sikkerhets skyld. Vask og polering som vanlig.

Kjedelig vedlikehold; Kommer stadig småstein i bremseskjoldene foran.

Uventet vedlikehold; Fikset 2 løse dyserør, byttet begge bærebroer, byttet et støttestag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger (keep´em coming! :D )

520i skal jeg styre klar av :) På en måte litt synd, er jo rimelig mange av disse, og enkelte har ganske ålreite utstyrspakker også, men greit med litt motor når behovet melder seg.

Hvordan er skiftintervallene for olje på automtakassa? Er vant til 60.000 km fra MB. Er dette noe man bør la merkeforhandler gjøre, eller er det kurant for et ordinært ikke-merkeverksted å ta jobben? (For MBs del er det jo Berg´s Automatservice som har spesialisert seg på nettopp automatkassene).

Ble litt skremt da jeg gikk inn på linken i tråden her og så det som kunne oppstå av feil, men har bl.a. en kollega som har en E39 - den mest feilfrie bilen han noen gang har hatt.

Nå er forsåvidt ikke opplegget å finne en mest mulig feilfri bil, har vel innsett at oddsene er bedre om man kjøper en japse i såfall. Tittet såvidt på annonser for Toyota Avensis stasjonsvogn. Superfornuftig, økonomisk (diesel), lavt verditap, praktisk... Men gud bedre så vanvittig kjedelig - allerede på første annonsen tenkte jeg bare at en sånn bil hadde jeg aldri orket å eie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520i kan jeg bekrefte at bare er et alternativ hvis du skal ha manuell. Fungerer greit da, men blir veldig slapp med automat.

Med ditt budsjett tror jeg at jeg heller hadde sett på en 530d. Ligger en del fine eksemplarer til salgs med mye utstyr. I følge forskjellige her på forumet er den både sprekere og har et lavere forbruk enn 525d.

Uansett er E39 en kjempeflott bil å kjøre, særlig på langtur og selv om de ikke er like feilfri som en Avensis så er det ikke så veldig mye å frykte så lenge den er godt tatt vare på av tidligere eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervallet er på en måte "aldri" siden de oppgir Lifetime-Oil på steptronicen, men det er absolutt en fordel å skifte for det. Det er nok en bra olje, men den varer ikke en Lifetime (med mindre Lifetime regnes i x-antall år).

Jeg bytter olje oftere fordi jeg skar en girkasse på den forrige E39en min og syntes det for dyrt til å gjøre igjen - Og fordi et giroljeskift til 1500-2000,- er rimelig forsikring.

Når det gjelder feil på disse bilene må man også huske at første generasjon E39 nå er 11 år gamle og at det er mange "gjør-det-selvere" som synes alt er dritt hvis de skrur sundt eller ikke får det til.

Jeg sluttet mer eller mindre å skru selv når bilprodusentene begynte å kapsle inn motorene i plast og deksler og det ikke lenger gikk an å slå på forgasseren med en skiftnøkkel for at bilen skulle starte, og jeg tror ikke det har vært noen ulempe. Bilene mine virker iallefall :)

Har forøvrig kjørt/kjører MB også, og jeg har ikke noe voldsomt høyere driftsutgifter på BMWen (dyrere deler, men har skiftet mindre). Det som i mitt tilfelle er dyrest er forsikring og deler. Synes imidlertid det er lettere å få rimelige deler til MB og at ikke-merke-verksted har lettere for å skru på dem.

- Også bruker 6-er BMWen (525d/530d) mer drivstoff enn mange av MB cdi-ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er vant med litt motor, så virker nok 520 litt slapp, selv om 2,2 literen som kom i '01 modellene er kvikkere enn den gamle 2 literen.

Skiftintervallene på automatkassa er ikke-eksisterende. Dvs. Bmw sier at dette er lifetime-olje. Men det anbefales at oljen skiftes når du har passer 100.000 km for å være på den sikre siden.

Hvor du gjør det spiller vel egentlig ingen rolle, så sant de har peiling på automatkasser og kjenner litt til skifte av dette på Bmw.

Alle biler har jo potensielt voldsomt mange ting som kan slå feil. E39 har som alle andre biler sine klassiske feil, men vil ikke påstå at det er en bil plaget av mye feil. Dette har jo selvfølgelig med hvordan bilen tas vare på og vedlikeholdes også. Men at du skal bli skremt føler jeg du absolutt ikke har noen grunn til. Jeg eier nå min andre E39, og jeg har hatt et bilhold med svært lite feil. Har kun byttet de vanlige slitedelene, pluss litt småtteri som ikke har kostet stort. Så jeg støtter kollegaen din i den uttalelsen, og er enig i at dette er de mest feilfrie bilene jeg også har hatt. Er tross alt en grunn til at jeg kjøpte E39 igjen, rett etter å ha hatt en i 3 år. Normalt gjør jeg ikke sånt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kanskje jeg kan bidra litt?

Jeg har selv eid en 97 mod 520ia og eier nå en 01 mod 530Dat.

Og har selv kjørt 01 525i og en drøss andre E39 konfigurasjoner.

Jeg ville definitivt gått for en facelift model (fra 09.00 og nyere)

Mindre problemer og bedre motorer er stikkordene her.

8)

Siden du har eid diesel tidligre, men ønsker litt "brum-brum nå, er det lett å velge bort 520i/a, om det er 150 hk eller 170 hk blir det litt lite i en såvidt tung bil.

Så er det 523i, det er er prefacelift model, altså sluttet i 00.

Dette er kanskje det smidigste og fineste I6 motoren BMW har laget på lenge, offisielt 170 hk, men i praksis 180-185, altså det hjelper seg.

528i/a var også en prefacelift model, noe jeg syns bruker mer suppe 523i, og går ikke merkverdig bedre enn denne, personlig ville jeg styrt unna denne.

Så er det 525 TDSA, denne vet jeg lite om, men mindre moderne enn M57 motoren som er i 525D og 530D.

525D bruker mer suppe en 530D faktisk, og personlig syns jeg heller ikke pris differansen er urovekkende, så jeg tror jeg ender opp med å anbefale 530D evt den glimrende 530i (231 hk) når det dreier seg om facelift versjonen, og ser du etter en noe mer budsjett model, er 523i og anbefale.

Ønsker du å ta den mer ut (V8) er 540i evt M5 også et alternativ!

Lykke til!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall bestemt meg for at om det blir en E39, *skal* det være facelift. Både pga. de nye motorene og sikkert en hel del andre forbedringer, men også fordi pre-facelift merkelig nok ser utrolig gammel ut i forhold. Rart hva nye lykter kan gjøre med en bil...

Joda, kan bygges om, men det blir ikke helt det samme i mine øyne.

Har selvsagt mest lyst på en 530d, men har ikke funnet noen til en fornuftig pris ennå. Budsjettet er i utgangspunktet ca. 200K, pluss minus noen høvdinger.

Apropos pris - hva bør en 2001 525dA slik den beskrevet over ligge på i pris sånn røffelig? Klima, skinn, hengerfeste og noe annet småtteri, i underkant av 90.000 km.

Hvordan er egentlig bagasjerommet i sedan? Leste at volumet bare er 460 liter (mot 520 i E-klasse), men minns da å huske at bagasjen på svogern´s tidligere E39 520i virket ganske rommelig.

Burde vel egentlig gå for touring, men liker designet på sedan best. At bakluka ruster hjelper heller ikke, og husker en test i Sverige for en del år siden der de hevdet at kjøreegenskapene med max last i touring var "giftige". Noen som kan bekrefte dette?

Noen som har kjennskap til 520d? Den bør vel sikkert også tas med i betraktning, men er redd det blir litt som min gamle 220 CDI med litt knaklete gange. Og så er det jo spesielt rekkesekserne BMW er kjent for og "skal" ha, så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del BMW dieseler de siste årene og har vært meget fornøyd.

Har kun prøvekjørt 520d, men har hatt E46 320d (136hk) og her bør du etter min mening styre unna med tanke på at de går relativt dårlig. Det blir etter min mening for lite puff i peisen.

Prisforskjell mellom 525d og 530d kontra hva du får i mer effekt og lavere forbruk gjør at jeg uten tvil hadde gått for 530d. Dette var en bil jeg var meget godt fornøyd med.

De siste 519 km med min 730d har forbruket ligget på 0,66 Dette stabiliserer seg på 0,68 etterhvert, noe som også var typisk forbruk på 530d. (Dette gjelder dagpendling med iblandet bykjøring i begge ender)

Rust på E39 touring'en hadde jeg på bakluken noe som ble skiftet på garanti. Ellers hadde ikke jeg noe form for motorproblemer. Webasto som standard er jo også noe å ta med seg.

Lykke til med å finne rette bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall bestemt meg for at om det blir en E39, *skal* det være facelift. Både pga. de nye motorene og sikkert en hel del andre forbedringer, men også fordi pre-facelift merkelig nok ser utrolig gammel ut i forhold. Rart hva nye lykter kan gjøre med en bil...

Joda, kan bygges om, men det blir ikke helt det samme i mine øyne.

Har selvsagt mest lyst på en 530d, men har ikke funnet noen til en fornuftig pris ennå. Budsjettet er i utgangspunktet ca. 200K, pluss minus noen høvdinger.

Apropos pris - hva bør en 2001 525dA slik den beskrevet over ligge på i pris sånn røffelig? Klima, skinn, hengerfeste og noe annet småtteri, i underkant av 90.000 km.

Hvordan er egentlig bagasjerommet i sedan? Leste at volumet bare er 460 liter (mot 520 i E-klasse), men minns da å huske at bagasjen på svogern´s tidligere E39 520i virket ganske rommelig.

Burde vel egentlig gå for touring, men liker designet på sedan best. At bakluka ruster hjelper heller ikke, og husker en test i Sverige for en del år siden der de hevdet at kjøreegenskapene med max last i touring var "giftige". Noen som kan bekrefte dette?

Noen som har kjennskap til 520d? Den bør vel sikkert også tas med i betraktning, men er redd det blir litt som min gamle 220 CDI med litt knaklete gange. Og så er det jo spesielt rekkesekserne BMW er kjent for og "skal" ha, så... ;)

problemet blir vell å finne en 525d med den lave km standen,ville gått for en 530,mer guff og lavere forbruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare hatt en e39 og har akkurat kjøpt den, 520 97 mod, manuelt.

Kan bekrefte at motoren ikke har mest bunndrag, men går greit når den får litt turtall.

går du for bensin bør du sjekke ut problemet med vanos o-ringene som blir dårlig etter svært kort tid. (20-40.000km)

Har byttet på min og fått vesentlig bedre bunndrag, nå er det faktisk ikke så verst for en 2 liter. På dobbel vanos er det enda mer å hente.

I følge linkene under vil alle brukte bmw'er ha dårlige o-ringer i vanos enheten

http://www.beisansystems.com/

http://www.drvanos.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...