Gå til innhold

Import av bil fra tyskland


<330>
 Share

Anbefalte innlegg

Det du i tillegg må regne på er at private mest sansynlig ikke vil gi det momsfritak når du skal ha bilen ut av landet...

bilforhandler: pris 20.000,- euro (16200,- uten moms) altså en besparelse på ca 31.160,- Nkr!

Privat: 20.000,- euro uten mulighet for momsfratak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du i tillegg må regne på er at private mest sansynlig ikke vil gi det momsfritak når du skal ha bilen ut av landet...

bilforhandler: pris 20.000,- euro (16200,- uten moms) altså en besparelse på ca 31.160,- Nkr!

Privat: 20.000,- euro uten mulighet for momsfratak

Er jo bare der bilen har vært brukt i næringsvirksomhet at momsen refunderes, altså som utleie bil og annet.

Har vært borti tilfeller der "private" eiere (legemiddelfirma) solgt sin cabrio med refunderbar moms.

Prisen varierer, men generelt er makredet enormt mye større, og man kan fremdeles spare noen kr.

Hvorfor tror du alle disse import firmaene går rundt...?

Spesielt diesel er vel gunstigere i disse dager.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte modeller er det mye å spare på, ihvertfall. Passat, V70, 5-serie. 2-4 år gamle med dieselmotor.

Slipper også omregistreringsavgiften.

At det er så mye å spare på passat, v70 og E60/E61 tror jeg ikke så veldig mye på. Markedet her i Norge flyter over av akkurat disse modellene nå, og markedet er DØDT! Tror ikke man skal argumentere så voldsomt mye før man får prutet ned en bil i 300-500 tusenklassen med 20-30 lapper minst. Jeg solgte en av arten "favorittimportbilen" MB E klasse for noen måneder siden. Måtte slå av 55.000,- bare for å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte modeller er det mye å spare på, ihvertfall. Passat, V70, 5-serie. 2-4 år gamle med dieselmotor.

Slipper også omregistreringsavgiften.

Volvo og skabb får man generelt billig fra Tyskland, men hvem faen vil ha dem?

Hentet inn en V40 og et par V70'er, lite inspirerende!

Tror generelt markedet er såvidt overlesset at man må prøve å gå utenom "525Dat sølvgrå", men heller gå for noe mer nishe biler, litt mer kuriøse farger etc.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min z4 uten moms, og den er verken brukt som leiebil eller varetaxi.

En 5-10 år gammel bil er det like greit å kjøpe fra privat, er ikke rare forskjellen med eller uten moms. Jeg har importert fra privatperson i tyskland, og der gikk alt greit. Han kunne heldigvis litt engelsk også.

Jeg har importert pga utvalget er vanvittig mye bedre der nede, man får det man vil ha og må ikke fire på kravene til farge/utstyr osv. Og henter man den selv får man jo også en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte modeller er det mye å spare på, ihvertfall. Passat, V70, 5-serie. 2-4 år gamle med dieselmotor.

Slipper også omregistreringsavgiften.

At det er så mye å spare på passat, v70 og E60/E61 tror jeg ikke så veldig mye på.

Et eksempel, fort og gæli.

En 2006 VW Passat 2.0 tdi stasjonsvogn. Med Highline (stor utstyrspakke) og xenon koster den fra € 15 000 på mobile.de. Vi styrer unna de aller billigste og velger denne. På finn.no er billigste til salgs 299 000 kr.

Innkjøpspris (€ 16 370): 131 000 kr

Engangsavgift (103 kW, 1485 kg, 153 g C02/km) 84 000 kr

Merverdiavgift (den tyske er allerede trukket fra): 33 000 kr

Diverse (fly+hotell, diesel, forsikring, skilter): 10 000 kr

Sum: 258 000 kr

40 000 kr spart altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd - selv om den i noen grad omgår det opprinngelig spørsmålet til trådstarter.:)

Det tyske bilmarkedet byr på et svært stort utvalg av brukte biler. Ofte kan man finne en bil som har akkurat den riktige kombinasjonen av motor, kilometerlengde, utvendig og innvendig farge, samt utstyr.

Ofte er det imidlertid private selgere som tilbyr akkurat den bilen som er riktig for deg. Hvis man vil hente bilen selv i Tyskland, er dette ikke noe stort problem. Planlegger man derimot å få et firma til å hente bilen til Norge, støter man lett på problemer: Norske importører nøler med å hente inn disse bilene, siden man kan vente at selgeren er mindre rutinert med håndtering av kontraktspapirer - i tillegg vil bilen ikke være tilgjengelig for besiktigelse og eventuell avhenting i arbeidstiden.

Dersom noen kjenner konkret til firmaer som er positive til å ta inn biler som selges i Tyskland av private, føyer jeg meg til trådstarter på listen over dem som er interesserte i å høre om dette.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte modeller er det mye å spare på, ihvertfall. Passat, V70, 5-serie. 2-4 år gamle med dieselmotor.

Slipper også omregistreringsavgiften.

At det er så mye å spare på passat, v70 og E60/E61 tror jeg ikke så veldig mye på.

Et eksempel, fort og gæli.

En 2006 VW Passat 2.0 tdi stasjonsvogn. Med Highline (stor utstyrspakke) og xenon koster den fra € 15 000 på mobile.de. Vi styrer unna de aller billigste og velger denne. På finn.no er billigste til salgs 299 000 kr.

Innkjøpspris (€ 16 370): 131 000 kr

Engangsavgift (103 kW, 1485 kg, 153 g C02/km) 84 000 kr

Merverdiavgift (den tyske er allerede trukket fra): 33 000 kr

Diverse (fly+hotell, diesel, forsikring, skilter): 10 000 kr

Sum: 258 000 kr

40 000 kr spart altså.

Vel, du er ikke så langt unna sannheten, men det er viktig å bruke riktige tall. Co2 er 162g/km, vekt er 1510kg. Totalt ender man da på 266.000,- inkludert frakt. Og så kommer vinterhjul oppå der.

Men bevares, sikkert en grei pris det der om bilen er bra. Men jeg tror faktisk man kan prute ned en "norsk" bil til omtrent det samme og. Skal ikke alltid ta annonseprisene for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...