Torbjørn E39 Skrevet August 28, 2011 Share Skrevet August 28, 2011 Det der ble jo knall bra Ole Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet August 28, 2011 Forfatter Share Skrevet August 28, 2011 Takk, morro at flere deler min smak Er kjempefornøyd selv hvertfall ! (PS, har snudd bildene som istad var vridd 90grader). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet September 25, 2011 Forfatter Share Skrevet September 25, 2011 Har fått gjort litt i dag også Reparert og montert den nye hatthylla (med el.solgardin). Bytter dels fordi den gamle er fra det orginale grå stoff interiøret, og passet dårlig inn i det nå sorte interiøret, og dels siden det er el.solgardin. Den "nye", er jo brukt så litt solblekt er den. Men har limt trekket som var løst igjen så nå holder det til jeg evt trekker den opp i nytt stoff. Gammel (grå) og ny (sort). Mørkt bilde men viser at finishen ble noe annet. Og her en video: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mai 12, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2012 Update: Lenge siden siste update. Ikke hatt tid til så mye da lillemann på 9mnd får det meste av oppmerksomhet Men i dag har jeg ettermontert ferdig el.vindu bak iallefall, viker plettfritt Ellers har jeg mange planer fremover, men hvor mange av dem som lar seg gjennomføre får vi se. Kjører btw uten throwing stars dekslene på felgene nå, liker det utseende bare bedre og bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mai 13, 2012 Share Skrevet Mai 13, 2012 Dette ser veldig bra ut, og grattis med interiøret!! Hvordan kobla du sigarettenneren i den nye midtkonsollen? (hvis du har kobla den til da) Kunne tenkt meg en sånn selv Og vet du hva den der trekanten på den gamle hattehylla er? Noen form for luft? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2012 Dette ser veldig bra ut, og grattis med interiøret!! Hvordan kobla du sigarettenneren i den nye midtkonsollen? (hvis du har kobla den til da) Kunne tenkt meg en sånn selv Og vet du hva den der trekanten på den gamle hattehylla er? Noen form for luft? Takk Trekanten i hatthylla er for å henge opp midtselen Tok også meg litt tid å finne ut det, trodde først det var en slags lufting jeg også. Du klipser fast den løse selen for midtsete der så den henger pent, tyskerne liker orden vettu Koblet den med orginalt ledningsnett og sikkring frem til ett pluss og minus punkt under baksetet. Eneste minus med dette er at siden jeg har batteriet under baksetet har dette uttaket nå alltid strøm, uavhengig av nøkkelpossisjon, dette tenker jeg å koble om. Lyset koblet jeg som orginalt inn sammen med resten av interiørbelysningen sånn at det styres med lysbryteren som alle andre detaljelys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Juli 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2012 Mye som skjer egentlig, Hadde eu på den og fikk da feil påbremserør og bensinrør. Disse er det jo "litt" jobb og bytte, men ingen utfordring for stor Holder på å plukke ned bakstillingen nå for å få inn de nye bensinrørene, bestilte nye orginale og må si bmw stadig imponerer. Bensinrørene kommer ikke bare med ferdige endeflenser, men ferdig bøyde hele veien. Det er virkelig noe annet enn hos f.eks opel hvor man ikke engang får kjøpt hverken bremse eller bensinrør. Bremserørene er riktig nok ikke ferdig bøyde men med ferdige flenser og i korrekt lengde er det en lek å bøye dem selv 10 poeng til bmw der, tross alt en 22 år gammel bil ! Litt mer info og bilder kommer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Juli 20, 2012 Share Skrevet Juli 20, 2012 Dette ser veldig bra ut, og grattis med interiøret!! Hvordan kobla du sigarettenneren i den nye midtkonsollen? (hvis du har kobla den til da) Kunne tenkt meg en sånn selv Og vet du hva den der trekanten på den gamle hattehylla er? Noen form for luft? Takk Trekanten i hatthylla er for å henge opp midtselen Tok også meg litt tid å finne ut det, trodde først det var en slags lufting jeg også. Du klipser fast den løse selen for midtsete der så den henger pent, tyskerne liker orden vettu Koblet den med orginalt ledningsnett og sikkring frem til ett pluss og minus punkt under baksetet. Eneste minus med dette er at siden jeg har batteriet under baksetet har dette uttaket nå alltid strøm, uavhengig av nøkkelpossisjon, dette tenker jeg å koble om. Lyset koblet jeg som orginalt inn sammen med resten av interiørbelysningen sånn at det styres med lysbryteren som alle andre detaljelys. Hehe, har alltid lurt på hva den er fornoe (6 år i min E34) Trodde det var luft jeg og. Slo meg til ro med at det kanskje var for at det ikke skulle bli overtrykk når man slo igjen dørene.. hehe. Og midtselen har jeg fint rullet sammen under armlenet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AHellem Skrevet Februar 18, 2013 Share Skrevet Februar 18, 2013 dette var bilen sin som får omsorg ja ! passe på at den ikke blir for bortskjemt da! Meget pen bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet September 6, 2013 Forfatter Share Skrevet September 6, 2013 Update Har skjedd lite med bilparken min de siste 2-3 årene annet enn nødvendig vedlikehold, dels økonomiske begrensinger med oppussing av hus og dels prioriteringer av tid mtp 2åringen vår. Anyway, forrige helg gikk jeg løs på to prosjekt jeg lenge har skulle gjort, men som har blitt utsatt hver gang. Siden jeg for noen år siden flyttet batteriet fra motor rom til under baksetet (som på de fleste 525 og alle større e34) har jeg egentlig tøyd strikken litt. Siden min bil ikke hadde batteri der som standard var det ikke lagt opp kabler for dette. Minus tilkoblingen er der på alle e34, men hverken pluss eller minus kablene ligger klar annet enn en 6mm2 pluss kabel som egentlig er tilførsel fra en fordeling i motorrom til elektronikken under baksetet. Så i ett par år nå (og det vil si masse kaldstart vinterstid) har jeg tynt den lille 6mm2 kabelen, og selv om den ikke har kastet inn håndkleet ennå har den nesten skapt problemer iform av for lav strømlevering ett par ganger. Hadde liggende en orginal plusskabel fra M5, men den hadde avklippet ende i motorrom og er mye stivere å holde på med enn den jeg valgte å bruke. Valgte en 35mm2 enleder industri-gummikabel med ekstra slitesterk gummikappe. Denne er svært fleksibel og enkel å jobbe med. Som minuskabel har jeg fra første dag brukt den orginale kabelen hentet fra en M5. Jeg hadde også gjort klart en annen liten oppgradering tatt fra M5 som det passet godt å utføre nå. Mer om dette senere Her er hva jeg gjorde Ut med sittedelen av baksetet, div listeverk langs den bakre bunnmatten (interiørmatten) og løsnet fremstolene. Plukket så ut matten og det var ingen rust på noen av sidene under den bakre bunnmatten (den skal foresten heller ikke tilbake i bilen igjen, hint hint). Har ikke bilder av alt jeg gjorde men demonterte så kabelkanalen på passasjersiden og begynte å trekke inn en 35mm2 enlederkabel som ny pluss kabel. Beveget meg så fremover og demonterte mer eller mindre allt under dashborde for å kunne ta ut den fremre bunnmatten. Denne må deles i to (førerside og passasjerside) siden den går under hele varmeapparatet (klima enheten for de som har det), det blir da også liggende igjen en liten firkant under der. Men det gjør ikke noe siden dette dekkes av midtkonsollen. Au da, her var det rust på passasjersiden, skumgumien i matten var faktisk litt fuktig også. Ser såvidt den nye kabelen også. Og pokker var det ikke rust på førersiden også Her var matten faktisk nermest våt, ikke rart siden den ene gummipluggen i gulvet var gått i oppløsning og det har vært ett hull der en stund. Det orginale ledningsnettet som ligger utenfor kabelkanalen er nå flyttet innenfor (aner ikke hvorfor det lå utenfor) og de løse ledningene hører til alarmen som er bortkoblet og er nå fjernet Vel dette måtte utbedres Pusset ned det jeg kunne med diverse utstyr, så to tykke lag med sink (industri kaldgalvanisering) toppet med 2 lag hammerite Her er passasjersiden (hammerite fortsatt våt). Kabelen trekt over mot førersiden. Mens div lakk på passasjersiden tørket fortsatte jeg med kabeltrekkingen over på førersiden. Med interiørmattene ute kunne jeg nå banke ut det avblendede hullet for orginal plusskabel. Bruker de orginale delene fra den orginale kabelen jeg hadde liggende for kabelgjennomføringen gjennom torpedoveggen. 90grader beskyttelse i hardplast samt gummi membran og ett kabelklips for bruk i motorrom. Orginalt er det en avgrening inne i denne plastdelen fra hovedkabelen, en 6mm2 som går til en annen gjennomføring under dash på førersiden, dette er det tatt hånd om av en annen kabel i biler med batteri i motorrom så det trengte jeg ikke tenkt på. På plass (ang elektrikkertapen, det var det som var brukt orginalt på kabelen fra M5én også så da brukte jeg det). Kabel klar i motorrom. Klar for pressing. Kabelskoen presses på. Ferdig presset. Ferdig med krympestrømpe. Tilkoblet og klar. Finish (Med denne enden ihvertfall av kabelen) Så fikk rusten på førersiden samme behandling som pass.siden. Ny gummiplugg med litt godstoff som tettningsmasse siden det var rustet bort litt av stålet rundt hullet sånn at pluggen ikke tett 100% lengre. Regner ikke med at rustbehandlingen min varer i 50år, men det vil vare mer enn lenge nok mtp at bilen vil ha begrenset tid igjen som hverdagsbil (vi snakker nok år, ikke tiår) før den skal slippe flere vintre Skal se litt på undersiden før vinteren så det ikke ruster på nytt fra undersiden Innimellom har jeg også vært ute med innertaket. Når jeg for ett par år siden byttet til sort innertak hadde stoffet løsnet på noen kanter på bakre halvdel. Vel, 3 måneder etter montering løsnet alt stoffet på bakre halvdel over alt unntagen der hvor jeg limte det før montering. Så stoffet hang ned 10cm midt på mens det hang i ytterkantene Typiskt Vel, sånn kunne jeg ikke ha det, det minsket takhøyden i baksetet, så rart ut, og om jeg kjørte med mer enn ett vindu nede blafret stoffet så mye at jeg fryktet det kunne revne eller løsne. Her har jeg løsnet hele trekket (i to omganger for enklere å få det tilbake riktig på skallet) først bakdelen (fra takluke og bak) så fremdelen. Løsnet det forsiktig (satt temmelig godt der jeg limte sist), sprayet på rikelig med 3M scotch-weld 77 (samme som sist), lot det tørke til det ble klembrig og la forsiktig stoffet på plass. Tilpasset krinker og kroker og strøk det hardere mot limet. Til sist snudde jeg det og limte fast overskudds stoffet (i mangel på bedre navn på endene som sikkrer stoffet mot å løsne i kantene) på baksiden. Tilbake i bilen, lakken tørr og kabelens andre ende tilkoblet under baksetet (standard ettermarkeds batteriklemme med plateklemme for hovedkabelen (ingen bilder av det). Kunne nå starte gjennoppbyggingen av interiøret. Her kommer da den nye lille oppgraderingen. Interiørmatter (bunnmatter) fra M5, de er mørk grå (anthrazit) istede for lys grå (schifer) som er mest vanlig i e34. I mitt tilfellet var de gamle svært solbleket enkelte steder så fargeforskjellen var ganske enorm noen steder, og ikke så enorm under deksler og konsoller. Man kan se forskjellen ved varmeapparatet hvor det ligger igjen litt av den gamle matten. Monterte også ny gass pedal jeg hadde liggende. Alle mattene (både bunnmattene og de fire gulvmattene) ble tidligere grundig renset med Ghibli M8 våtstøvsuger. Først børstet inn med CG (Chemical Guys) GreenClean, så renset med vann og tilslutt behandlet med CG sin stoff impregnering. Dette ble gjort for ett års tid siden og de har ligget innendørs i hus så de er 100% tørre ihvertfall. Noe rusk på mattene på noen bilder, dette fjernet jeg tilslutt. Har også limt på nye rammer rundt åpningen for setebeltene på B-stolpe dekslene. Har flere bildet så det kommer en post til innen kort tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AHellem Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 liker framgangen her! ser meget bra ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå