Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Men har det egentlig noe som helst med hvem av dem som lager den raskeste (gate)bilen i dag? Nja... den raskeste gatebilen er jo den raskeste gatebilen og det kan uten problemer være en Nissan (som jeg var inne på i mitt første innlegg). Mitt poeng er at det virker litt merkelig med tanke på Porsches erfaringer på området, men mange liker jo tanken på David som slår Goliat... dog kan det godt være at marginene ikke slo ut til Porsches fordel denne gangen.
LianLi Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 og når en bil på 1700 kilo gjør 0-100 på 3.4 sekunder (målt) med 480 hesters rekkesekser, så synes jeg det lukter litt moser i uglen Pirke, den har vel V6. Veldig imponerende 0-100 tider ja med 480hk i en 1,7 tonn bil oO. Den skal vist ha noe høyere kompresjon også i forhold til de fleste andre turbomatede motorer slik at den blir kvikkere når turboene ikke er fult i sving. Gjør dette at den er lite egnet til chipping? Altså at den ikke takler så høyt trykk pga mere komp.
Martins Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 å vinne i motorsport kan jo alle gjere,kan jo ikkje sammenligne det med en serie produsert gatebil da,er jo to forsjellige biler når du gar i reicing eller gatebil...
skillbill Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Jeg har også meget liten tro på at denne GT-R'n har klart å kjøre fra to av Porsches fartsmonstre! Er det slik at det kjøres med "standarddekk", altså de som sitter originalt på bilen når man bestiller fra fabrikk? For det kan vel ikke være slik at Nissans std-dekk er bedre enn Porsches'? Porsche antyder at Nissan kjørte med slicks, kan ikke Porsche kjøre enda en runde MED slicks og se an resultatet da? Jeg forstår at disse profesjonelle test-kjørerne kan kjøre runde etter runde med bare 100-dels marginer, men det er da endel faktorer som spiller inn, så i mine øyne er det meget vanskelig å få til en grundig sammenligning ang hvilken bil som er raskest!
hagenisse Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Jeg har også meget liten tro på at denne GT-R'n har klart å kjøre fra to av Porsches fartsmonstre! Hvorfor det? Det er ikke som om porsche er i en egen liga når det gjelder ytelse - selv om enkelte liker å tro det. Er det slik at det kjøres med "standarddekk", altså de som sitter originalt på bilen når man bestiller fra fabrikk? For det kan vel ikke være slik at Nissans std-dekk er bedre enn Porsches'? Råeste porschene er vel orginallevert på michelin cup-dekk, altså r-dekk. GT-R'en blir såvidt jeg vet levert med en slags mellomting mellom r og vanlige gatedekk. Om tiden til GT-R-en på ringen er kjørt på slicks, eller på noen annen måte jukset med gidder jeg ikke bry meg stort med, men at folk tror det er omtrent umulig å kjøre fra porschene synes jeg er merkelig. GT-R-en har forøvrig satt respektable tider på andre baner også - også der raskere enn både gt2 og gt3 så at bilen fungerer overraskende godt til å være en 1700kgs stygg bil er det ingen tvil om.
Nytern Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Uansett... Kun en kan vinne. En vant. Nå er den andre parten litt dårlige tapere og tyr til dette...
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Hvorfor det? Det er ikke som om porsche er i en egen liga når det gjelder ytelse - selv om enkelte liker å tro det. Porsche stiller ikke i en egen liga når det gjelder ytelser, men de stiller uten tvil i en egen liga når det gjelder kunsten å konstruere effektive sportsbiler. Ta en standard 911 Carrera S (997) for eksempel... den veier 1500 Kg mot 1655 Kg for E92 M3. Carrera S har en B6 motor på 3800 cm3 som uten pustehjelp yter 385 HK ved 6500 rpm og 420 Nm ved 4400 rpm... BMW´s S65B40 V8 motor på 3999 cm3 yter uten pustehjelp 420 HK ved 8300 rpm og 400 Nm ved 3900 rpm. Så kommer det interessante... Carrera S klarer 0-100 Km/t på 4,7 sekunder mot 4,8 sekunder for dagens M3. Porschen har en topphastighet på 302 Km/t... noe jeg faktisk tviler på at E92 M3 klarer uten elektronisk begrensning (250 Km/t)... og ingen tviler vel på at en Carrera S holder følge med en E92 M3 når ting begynner å utvikle seg på en trang bane. Hvis ikke dette går fort nok kan du selvfølgelig heller velge en 911 GT3 (415 HK)... eller en 911 Turbo (480 HK)... eller en 911 GT2 (530 HK)... eller 911 GT3 RS (1450 Kg). Porsche har utvilsomt noe for enhver smak...
Gunnar Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Eller man kan kjøpe en Corvette ZR1 som har kjørt ringen på 7:26 (og der er jo diskusjonen den samme)...
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Eller man kan kjøpe en Corvette ZR1 som har kjørt ringen på 7:26 (og der er jo diskusjonen den samme)... Ja... og akkurat Corvette ZR1 er et interessant alternativ til de sofistikerte europeiske sportsbilene. Den er billig... ca. 590000 kroner uten avgifter... og går noe helt utrolig med sin 6162 cm3 store V8 på 620 HK ved 6500 rpm og 820 Nm ved 3800 rpm. ZR1 veier over 100 Kg mindre enn E92 M3, men har 200 HK mer og fornuftige kjøreegenskaper... say no more... Et dyrt, men fornuftig alternativ til Corvette ZR1 er Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. 670 HK ved 5400 rpm og 1000 Nm mellom 2200 og 4200 rpm er rimelig rått. 0-100 Km/t går da også løs på kun 3,9 sekunder, men kanskje enda mer imponerende er 0-200 Km/t på kun 11 sekunder... topphastigheten er elektronisk begrenset til 320 Km/t.
Hakon Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Skal man ha en rå banebil kan jo også Gumpert Apollo nevnes. Mange syns den er stygg, men egentlig er det bare funksjonalistisk i sin utforming. Med 650 hester går 0-100 unna på 3 sekunder. Toppfart på 360 km/h er heller ikke dårlig. Prisen er imidlertid godt over hva en 997 GT3 RS koster. Iflg Wiki slo den Zonda F på Top Gears test track.
hagenisse Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Og vi kan gå enda litt lenger med ultima gtr eller diverse radical..
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Og vi kan gå enda litt lenger med ultima gtr eller diverse radical.. Eller hva med Caparo T1 ? (dog knapt noen egentlig gatebil)... Gordon Murray var såkalt Director of Advanced Concepts på Caparoprosjektet. Forøvrig sammen med Caparo Vehicle Technologies leder Ben Scott-Geddes og ingeniøren Graham Halstead som også begge to var med i Murray´s McLaren´s F1 prosjekt.
Hakon Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Utvilsomt en rå bil. Var det ikke Jason Plato som kjørte denne bilen da den begynte å brenne?
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 Utvilsomt en rå bil. Var det ikke Jason Plato som kjørte denne bilen da den begynte å brenne? Du er inne på noe der...
Deep Dish Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 I Fifth Gear for noen uker siden, fikk de Bruno Senna, til å teste Nissan GT-R opp mot Porsche 997 Turbo. Her kan dere se hvordan det gikk... http://www.youtube.com/watch?v=X9Jl8yLeV3A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå