Driv3r Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Hei eg vurderer å selge førstebilen til sommaren og kjøpe meg E39, Eg har sett ein del på autodb og finn og har funne mangen, men dei har også gått langt altså ifrå 180tusen - 240tusen kilometer, korleis er motorane etter å gått so langt og drivverket, nokon som har erfaringer med dei her bilane etter dei har gått over 200K. Blir enten ein 520 eller ein 523. Eg har tenkt å bruke ca 90k-100k på ny bil til sommaren. Skinn er must Er det store oppgraderinger ifrå 96-97-98-99 ? Takk for svar Finst sikkert fleire sanne posta, menne er so stress å starte å søke igjennom, får uttalige mange sider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRIO Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Min 520 passerte 170k for kort tid siden. Maskinen virker fremdeles veldig fin. Slitedeler blir det å skifte på alle biler når de nermer seg 150000km. Litt rust i skjøter i dører og bagasjeluke kan du se etter. Ellers kan du sjekke begagnatguiden på : http://www.autopower.se/ Der har de vel fått med det meste ang. e39 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheBirg Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Jeg har en E39 520 AT 98mod. Den har gått 280.00 nå. Motoren går som ei klokke, automaten oppfører seg eksemplarisk. Fin lyd, bortsett ifra noen foringer som knirker litt, skal få byttet de. Mulig fordi den har fått god service oppigjennom tiden, eller at den har en god kvalitet igjennom (slitedeler må man nok regne med, bremser, foringer og hjuloppheng) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Driv3r Posted October 9, 2008 Author Share Posted October 9, 2008 Korleis er forbruket på desse bilane? Automat? Manuell gir? Er det økonomiske bila? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hauken Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 for all del hold deg unna automat,iallefall 520... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Driv3r Posted October 9, 2008 Author Share Posted October 9, 2008 ka da? dreger dei dårlig? Bruker automatgirkassene å gå søndt? etter ein del kilometer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hauken Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 er sikkert ok for de som liker automat,men eg synest de blir for masete,girer hele tiden(520) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytern Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Har 523i med steptronic. Synes det er kreeem, drar godt nok til at det ikke blir masete. Forbruk på langtur ligger på 0.7 ca. Har klart 0.66 men da kjørte jeg altfor pent. Blandet ender jeg vanligvis opp på ca 0.9. For all del, bilen er sikkert god med manuell og. Men dette er en cruisebil. Da er automat tingen. Ihvertfall for meg Link to comment Share on other sites More sharing options...
nimitz Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Og advare noen mot og kjøpe automat fordi en selv liker manuel er vel feil. 520,en med 170 hk er aldri masete giring på. Jeg for min del kunne ikke tenke meg manuel gira bil, men og advare folk fra og kjøpe det hadde jeg aldri gjort. Det må vel bli opp til enhver og avgjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephan.s Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Ang. manuell vs automatdelen er jo det smak og behag. Men for mitt vedkommende, når man setter de mot hverandre, er manuell vinneren. Automatkasser er jo god komfort i en cruisebil, men det veier ikke mot ulempene som "kan" oppstå; Ved feil er en kasseoverhaling fort dyr business. Siden e39 er bakhjulsdreven, kan det oppstå uheldige situasjoner på vinterkjøring og glatt hvis automaten plutselig finner på å gire opp i en sving. Samt forbruket er jo litt høyere. Kanskje småtteri, men fort dyrt i det lengre løp. Pluss at automatkassene på e39 styres tildels av ABS sensorene. Så når en ryker, begynner bilen å gire i hytt og gevær. Og siden det er førstebil det er snakk om, vil jeg nesten annbefale å gå for manuell. Men uansett, smak og behag. Edit: Men for faktisk å svare på noe av det du spør om Eg har sett ein del på autodb og finn og har funne mangen, men dei har også gått langt altså ifrå 180tusen - 240tusen kilometer, korleis er motorane etter å gått so langt og drivverket, nokon som har erfaringer med dei her bilane etter dei har gått over 200K. Min e34 har pr dags dato gått 368000km, og den bærer klart preg av dette. MEN, man skal leite godt og lenge for å finne et annet merke som holder seg like godt etter samme km. Må jo såklart påberegne skift av div slitedeler. Men km har ikke så mye å si som enkelte skal ha det til. Går mer på hvordan bilen er behandlet alle km den har gått. Sjekk servicehefter hvis dette eksisterer for bilen du skal se på. Se på flere biler og sammenlign slitasjen f.eks. Har sett mange biler som har en differanse på titusner av km hvor den som har gått minst virker mest "slitt". Er det store oppgraderinger ifrå 96-97-98-99 ? Kort svar er nei. Det meste skjedde i faceliften 2000 om jeg ikke husker feil. Uansett, lykke til Driver å kikker på e39 selv om dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas1 Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 er sikkert ok for de som liker automat,men eg synest de blir for masete,girer hele tiden(520) Det er på grunn av motor/girkasse kombinasjonen. Det gjelder i enda større grad den du kjører nå (525tdsa) så det er kanskje der du har det fra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas1 Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Til trådstarter: Kjøp nyest mulig bil med størst mulig motor med lavest mulig kilometer så blir det nok bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Siden e39 er bakhjulsdreven, kan det oppstå uheldige situasjoner på vinterkjøring og glatt hvis automaten plutselig finner på å gire opp i en sving. Det der er ikke et tema for E39, siden antispinnfunksjonen eliminerer slike "overraskelser" (med mindre du har slått den av). Den er forøvrig en glimrende vinterbil, som overgikk alle mine forventninger på vinterføre. Til trådstarter: jeg ville styrt unna '96 mod, siden dette er første året for E39. Dessuten ble det gjort noen små endringer til '97 mod. Ellers skjer det ikke noe før 2001 modellen kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wabby Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 På tråden min så ser du litt fra en '97 model 520 Automat. Selv er jeg en manuell man, men denne har vært utrolig deilig. Imorgen selger jeg passten min, desverre. Så nå har jeg ingen manuelle leketøy. Den er litt mastete i giret rundt 80km/t da det er rundt der den skal låse 5giret. Men plages ikke nevneverdig av det. Motor er finfin den og Rust er det lite av da jeg fikk Olsen Bil til å fikse dette før kjøp. Men anbefaler dem ikke Ang Automat og vinterføre så kan du jo bare kjøre i steptronic og styre giringen selv. Har du lyst å leke deg litt så går faktisk det ann... Har hatt bilen sidelengs i flere anledninger på vått. Og det er med 265 dekk bak Om det er noe jeg savner på bilen? ... Tja, litt feitere motor hadde nok ikke skadet, men jeg er av den personen som kan gå under "mye vil ha mer"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytern Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Dessuten må da manuelle kasser vedlikeholdes også. De trenger oljeskift og clutchbytte.. La oss si at du bytter clutch 2 ganger for hver automat du overhaler.. Blir ikke mye prisdifferanse da altså. Ikke så mye at jeg synes det er nevneverdig ihvertfall. Skyt meg hvis jeg tar feil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now