TJ Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Smaken er jo som baken... Men personlig synes jeg E39 kler automat best. At de minste motorene blir litt dovne med automat er jo så sin sak, men en 520 blir ingen racerbil selv om du får den med manuell kasse. Ja, den går noe bedre da, men fortsatt blir det en bil du skal cruise rund i. Er du ute etter en bil med skikkelig sprut i, kjøper du ikke en 520 uansett... Trådstarter ønsker gjerne en automat igjen ser jeg, og jeg ser ingen grunn til at du bør styre unna dette på E39. Men å gå fra en MB 300E og til f.eks. en 520iA, blir nok en liten overgang, siden MB'en stiller i en helt annen klasse effektmessig (ref. Fredrik sitt innlegg). Du kan da evt velge å gå opp på en 523 eller 528, men da stiger jo prisen også. Anbefaler deg egentlig å ta deg en prøvetur i en 520iA/523iA og se hva du synes selv. Vær obs på at 520 før og etter faceliften har to forskjellige motorer, som nevnt tidligere i tråden, og at den nye motoren føles mye kvikkere. Har hatt begge motorene selv, og forskjellen er høyst merkbar. Uansett: E39 er en meget komfortabel og god bil.
gjeewaytee Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 en kompis hadde en mb 300e w124 samtidig som eg hadde en e39 520 ia. er jo hinsides forskjell nesten. ordentlig trist å kjøre min etterpå eg hadde kjørt med mb-en eg synes personlig at E39 touring er den fineste bmw-en blant "vanlige" bmw-er. ikkje m6 , x6 og de gutta der. men drømmebilen er nok en 850
Nytern Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Jeg gikk faktisk fra mb s124 300TE (Stasjonsvogn) med automat til E39'en jeg har nå. Her er mine tanker om saken.. 124'en hadde MYE mer bunndrag. Den dro igrunn supergodt allerede fra 1500rpm. Føler den var mer en arbeidshest der E39'en med draget ganske høyt oppe i registeret blir en slags litt halvkvikk hingst.. Mht sportslighet hadde ikke Mercedesen mye å stille opp med vs Bmwen, mye pga en heelt annen girkasse. Der kassa i Mercedesen er satt opp for cruising er kassa i Bmwen med på litt sprell. Det liker jeg. Min 300TE var så og si strøken. Den hadde gått 347.000km når jeg solgte den og går garantert det dobbelte uten nevneverdige problemer.. Uansett. Jeg hadde glatt gjort det samme valget den dag i dag. E39en er en mye mer moderne bil. Det merkes. På alle måter. Sånn rent kvalitetsmessig vil jeg si at 124'en var et lite hakk over E39'en. Kan ikke helt sette fingeren på hva det var men
Driv3r Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2008 hhehe. Tingen er at eg vil ha ein nyare bil og meir komfort og kjøre egenskaper, erkje ute etter ein racerbil då eg allerde har ein 300E som eg ikkje utnytter motoren fullt ut men blir altid frista til å ta kickdown..... Menne får sjå med tida om eg finner ein 528 til ein bra pris og kilometerstand so kjøper eg den utentvil, om eg finner ein 523i so ja og. Vurderer å styre unna 520. Stor forskjell på motoren og korleis den akselrere i forhold til 523?
hauken Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 lavere drivstoffutgifter vil du nok få uansett....
Nytern Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Motoren i 523en har høyere smilefaktor enn i 300en ihvertfall.. Nydelig lyd, må tuktes litt og da kommer draget. Er helt sikker på at 523en min er kjappere enn 300en jeg hadde. Uten tvil. Bedre komfort får du! 300en endte jeg opp på 1.5 til 2l på mila ved hver fylling. Bmwen ligger godt under literen...
nimitz Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Ja, da har du vært VELDIG tung på foten. Har selv hatt 300/24v som er noe mer hk og snitte lå på 1.25. Men så kjør jeg normalt
Nytern Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Mja, vakke spesielt tung på høyrefoten. Dette var i vinter med brukbar kulde og mest småkjøring. Da går det glatt 2l på mila med en gammel 300TE. Ihvertfall den jeg hadde
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Mja, vakke spesielt tung på høyrefoten. Dette var i vinter med brukbar kulde og mest småkjøring. Da går det glatt 2l på mila med en gammel 300TE. Ihvertfall den jeg hadde Husk at det skiller 11 år mellom W124 og E39... så bare det at vi diskuterer disse to modellene i samme åndedrag forteller faktisk mest om W124. Jeg kjøpte en ny W124 230E i 1990 og var meget godt tilfreds med den. Halvard Flatland (han med Casino på TVNorge) hadde imidlertid en tilsvarende W124 300TE som han skulle selge... vurderte å kjøpe den, men trakk meg i siste liten. Jeg har alltid angret litt på det valget... W124 er fine biler den dag i dag.
Nytern Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Veldig enig.. Mange hadde mye å si om min 124 når jeg kjørte den. Gubbebil, taxi, kosovobrakke etc.. Uansett, sannheten er at 123 og 124 er konstruksjonsmessige mesterverk.
LianLi Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Her er mine tanker om saken.. 124'en hadde MYE mer bunndrag. Den dro igrunn supergodt allerede fra 1500rpm. Føler den var mer en arbeidshest der E39'en med draget ganske høyt oppe i registeret blir en slags litt halvkvikk hingst.. Driver dere å sammenligner en 3Liter med en 2Liter?
Nytern Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Jeg sammenligner en eldre 3liter med en litt nyere 2.5liter.
Dan Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Må si jeg er kjempefornøyd med min 520D. Den er en nytelse å kjøre, meget strøkent interiør med masse ekstrautstyr. Jeg storkoser meg bak rattet Javisst kunne den hatt mer futt i forbikjøringer, men 280 nm gjør den nokså fornøyelig både ved normal og aktiv kjøring. Null problem å finne en bil som går bedre, men totalpakken (+eksteriør og interiør) er vel så viktig i mine øyne. Dette er min bruksbil, så styling er nedprioriert her. Satser kun på godt vedlikehold og vask etc. Har nylig gjort ferdig bilen til vinteren med en grundig innvendig og utvendig rengjøring. Ekstra morsomt å kjøre når bilen er i den tilstanden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå