Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg sammenligner en eldre 3liter med en litt nyere 2.5liter.

Vil tro at en morderne 2,5ltr er mer "spenstig" enn en eldre 3,o ltr. Har selv en mercedes 300/24v og går og venter på en 525i. Er spent på forskjellen. Er tross alt en 10 år nyere motor.

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vil tro at en morderne 2,5ltr er mer "spenstig" enn en eldre 3,o ltr. Har selv en mercedes 300/24v og går og venter på en 525i. Er spent på forskjellen. Er tross alt en 10 år nyere motor.

Det er et spørsmål om hva du mener med begrepet spenstig... eldre motorer kan være ganske spreke når det gjelder effektutvikling og nyere motorer kan være temmelig kjedelige når det gjelder effektutvikling. Spesielt BMW´s M52 motorserie er kjent for å ha en lite spennende effektutvikling fordi de er konfigurert i forhold til å ha et lavt bensinforbruk... M52B28 motoren har f.eks en maksimal effekt ved lave 5300 rpm. Motoren i Mercedes-Benz W124 300 E-24 yter 220 HK ved mer normale 6400 rpm. Det er også verdt å merke seg at denne motoren kom allerede i 1989... BMW brukte 12 år på å ta igjen dette forspranget i en alminnelig bilmodell og da hadde motoren kun 11 hestekrefter mer (M54B30).

Skrevet

Det er kun innsuget som begrenser effekten (og også eksosen på 323) til 5300rpm, hele motoren er ikke konstruert til å være seig og treig.

Bytter man innsug så har man i teorien en 325 med 3dl større motor, og ja den er like turtallsvillig. Selv om den har litt størrre slaglengde i forhold til borr mot en 325.

Skrevet

E39 er nydelige biler, har herlige 6ere. Du kan ikke trå feil! :D

Men de har sine sykdommer, akkurat som andre gode biler. Med så mange år på nakken er de fleste problemene godt kjent og vedlikeholdet behøver ikke bli så dyrt.

Bruk god tid til å finne den rette bilen, betal litt ekstra for å få det utstyret du ønsker og en bil som er godt holdt. Det kommer du aldri til å angre på.

Bl.a koster det minst 10 lapper å ettermontere hengerfeste.

Skrevet
E39 er nydelige biler, har herlige 6ere. Du kan ikke trå feil! :D

Men de har sine sykdommer, akkurat som andre gode biler. Med så mange år på nakken er de fleste problemene godt kjent og vedlikeholdet behøver ikke bli så dyrt.

Bruk god tid til å finne den rette bilen, betal litt ekstra for å få det utstyret du ønsker og en bil som er godt holdt. Det kommer du aldri til å angre på.

Bl.a koster det minst 10 lapper å ettermontere hengerfeste.

helt enig med dvil her,og i disse tider der markedet renner over av bruktbiler burde du ha alle muligheter til å gjøre et godt kjøp
Skrevet
Det er kun innsuget som begrenser effekten (og også eksosen på 323) til 5300rpm, hele motoren er ikke konstruert til å være seig og treig.

Bytter man innsug så har man i teorien en 325 med 3dl større motor, og ja den er like turtallsvillig. Selv om den har litt størrre slaglengde i forhold til borr mot en 325.

Man kan gjøre mye rart med en motor, men BMW valgte den aktuelle konfigurasjonen på bl.a M52B28 motoren av to primære årsaker... tyske avgifts/skattegrenser og drivstofføkonomi. Mercedes-Benz var ikke hindret av tilsvarende begrensninger 12 år tidligere, men jeg mener allikevel at det er illustrerende for fenomenet at det først er nå vi ser en vesentlig effektøkning på trelitermotorene (både rekkesekser og V6) i forhold til motoren i W124 300 E-24. Årsaken er åpenbar... det er først nå teknologien tillater vesentlig mer effekt uten at bensinforbruket øker tilsvarende.

Skrevet

jeg gikk fra en 528ia til 520ia-150hk pga lavere forsikring og bensinforbruk.det eneste jeg savner er litt mer futt på lavere turtall.ellers drar jeg den gamle 97 modellen fint til 215 kmt.da jeg kun ligger ca 10-20 km over fartsgrensen så savner jeg ikke 528 motoren.man kjøper jo bil etter behovet,ikke tenk blindt på motorkraft men prøv de forskjellige modellene.du vil få en mye mer strøken 520 til samme pris som en 528.Men du må nok plusse på kjøpesummen din en del for å få en brukbar 528.

Skrevet

Jeps, sant det, men du verden det er kos at det flytter litt på seg og da, 523/525 kan da være et alternativ også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...