Rayb Skrevet Oktober 9, 2008 Share Skrevet Oktober 9, 2008 Hallo Alle Jeg fjernet CDV ventilen på min E46 og vil gjerne oppfordre alle Dere til å gjøre det samme. Men husk at clutchen MÅ luftes etter at denne fjernes! Jeg brukte ca. 30 minutter på denne jobben, inkl. bytting av gummislangen den sitter på til fordel for en stålomspunnet slange. Forskjellen er virkelig merkbar, bilen blir lettere å løse, bedre å gire osv... Denne ventilen sitter på de aller fleste BMW’er (men ikke alle) i linken under er det en oversikt på det, og en god innføring i hva denne ventilen er der for og hva den gjør. http://www.zeckhausen.com/cdv.htm OBS: De skriver her at man må sitte inn en modifisert CDV-ventil, men det er helt unødvendig. Man skrur den rett og slett av å sitter slangen på igjen uten CDV ventilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet Oktober 10, 2008 Share Skrevet Oktober 10, 2008 har ringt min lokale BMw forhandler om dette. de hadde ikke vært borti det. så jeg sendte linken til verksmesteren slik at han kan prøve å svare på det. Han skulle se på det for dette er ikke noe jeg blir å gjøre selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Nei det har han sikkert ikke Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i... Følgende E46 modeller har denne ventilen: 320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi For å forklare litt bedre akkurat hvor mye struping av væske-flyten denne ventilen utgjør har jeg målt den innvendig. -Inni ventilen er det bare 1,5mm åpning! -Et vanlig bremserør har sin minste diameter ved nippelen, og der er det 4mm! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet Oktober 10, 2008 Share Skrevet Oktober 10, 2008 aha! Nei han mente også at jeg ikke hadde den (linka artikkelen til han og han sa at han hadde lært noe nytt i dag ) Men jeg føler iaffal selv at jeg har den. for måten han beskrev det på i den linken din så passa det jeg opplevde veldig bra. ^^ Men han skulle sjekke det neste gang bilen skulle på service. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Oktober 10, 2008 Share Skrevet Oktober 10, 2008 Nei det har han sikkert ikke Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i... Følgende E46 modeller har denne ventilen: 320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi Sikker på at han ikke har den.?? Siden beskrivelsen er fra USA og 318 aldri ble lansert i statene, så er det vel derfor den ikke står oppført.!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Sikker på at han ikke har den.?? Siden beskrivelsen er fra USA og 318 aldri ble lansert i statene, så er det vel derfor den ikke står oppført.!? Hmmm... Det viste jeg ikke, prøver å komme inn på gs sine sider for å sjekke der, men delebildene for clutchen på den bilen kommer ikke opp... Typisk Du har den... (Hvis du har manuell kasse selvsagt) Den finnes på disse E39 modellene: 523, 525, 528, 530 5-speed manual og 540i 6-speed manual. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Oktober 10, 2008 Share Skrevet Oktober 10, 2008 sitter på e39 520 også. Satt på min hvertfall, helt til jeg fjernet den. Idiotisk sak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2008 sitter på e39 520 også. Satt på min hvertfall, helt til jeg fjernet den. Idiotisk sak... Aha...! Da sitter den sikkert på de bilene som ikke ble lansert i statene også. Greit å vite Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Oktober 11, 2008 Share Skrevet Oktober 11, 2008 Nei det har han sikkert ikke Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i... Følgende E46 modeller har denne ventilen: 320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi For å forklare litt bedre akkurat hvor mye struping av væske-flyten denne ventilen utgjør har jeg målt den innvendig. -Inni ventilen er det bare 1,5mm åpning! -Et vanlig bremserør har sin minste diameter ved nippelen, og der er det 4mm! Det var da noen gigantiske bremserør du hadde. Alle bremserør jeg har sett, har ca 1mm åpning. Angående e46 318i, jeg kikket i delekatalogen, og på rørene til clutchen, er det en del som heter "lock valve". Jeg regner med at det er den som er cdv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2008 Hehe, ja det er mulig jeg tar feil ang. bremse rørene... Men ventilen er satt på for å bremse væske flyten. For å forklare denne CDV ventilens funksjon ble den satt på div. motorsterke bmw-modeller for å spare drivverket for gamle tanter og bestemødre som gjerne bare slipper ut clutchpedalen. Dvs. uansett hvor hurtig man trykker inn eller slipper ut pedalen vil clutchplaten og trykkplaten gå fra/møtes like sent, altså får man en liten sluring hver gang pedalen betjenes. Ergo slites clutchen fortere... Det er vel ingen gamle tanter og bestemødre her inne vel...!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Oktober 11, 2008 Share Skrevet Oktober 11, 2008 Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast. E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2008 Angående e46 318i, jeg kikket i delekatalogen, og på rørene til clutchen, er det en del som heter "lock valve". Jeg regner med at det er den som er cdv. Stemmer det, på bildene hos gs står det bare "nippel" nr. 15 på bilde. (Jeg skiftet også ut nr. 10 på bilde til en stålomspunnet slange) Trykk på bilde for å se hvilken del som er nr. 15. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 13, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2008 Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast.E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen. Ja den har nok sin misjon, for på E30 modellene finnes ikke denne ventilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Oktober 13, 2008 Share Skrevet Oktober 13, 2008 Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast.E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen. Ja den har nok sin misjon, for på E30 modellene finnes ikke denne ventilen. Det var det jeg mente, at drivverket gjerne hadde vært stramt og fint hvis tidligere eiere hadde hatt cdv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 13, 2008 Share Skrevet Oktober 13, 2008 Dette skal undersøkes nærmere ikveld Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå