Jump to content

CDV - Clutch Delay Valve


Rayb
 Share

Recommended Posts

Hallo Alle

Jeg fjernet CDV ventilen på min E46 og vil gjerne oppfordre alle Dere til å gjøre det samme.

Men husk at clutchen MÅ luftes etter at denne fjernes!

Jeg brukte ca. 30 minutter på denne jobben, inkl. bytting av gummislangen den sitter på til fordel for en stålomspunnet slange.

Forskjellen er virkelig merkbar, bilen blir lettere å løse, bedre å gire osv...

Denne ventilen sitter på de aller fleste BMW’er (men ikke alle) i linken under er det en oversikt på det, og en god innføring i hva denne ventilen er der for og hva den gjør.

http://www.zeckhausen.com/cdv.htm

OBS: De skriver her at man må sitte inn en modifisert CDV-ventil, men det er helt unødvendig.

Man skrur den rett og slett av å sitter slangen på igjen uten CDV ventilen!

Link to comment
Share on other sites

Nei det har han sikkert ikke :)

Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i...

Følgende E46 modeller har denne ventilen:

320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi

For å forklare litt bedre akkurat hvor mye struping av væske-flyten denne ventilen utgjør har jeg målt den innvendig.

-Inni ventilen er det bare 1,5mm åpning!

-Et vanlig bremserør har sin minste diameter ved nippelen, og der er det 4mm!

Link to comment
Share on other sites

aha! Nei han mente også at jeg ikke hadde den (linka artikkelen til han og han sa at han hadde lært noe nytt i dag :P) Men jeg føler iaffal selv at jeg har den. :P for måten han beskrev det på i den linken din så passa det jeg opplevde veldig bra. ^^ Men han skulle sjekke det neste gang bilen skulle på service.

Link to comment
Share on other sites

Nei det har han sikkert ikke :)

Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i...

Følgende E46 modeller har denne ventilen:

320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi

Sikker på at han ikke har den.?? Siden beskrivelsen er fra USA og 318 aldri ble lansert i statene, så er det vel derfor den ikke står oppført.!?

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at han ikke har den.?? Siden beskrivelsen er fra USA og 318 aldri ble lansert i statene, så er det vel derfor den ikke står oppført.!?

Hmmm... Det viste jeg ikke, prøver å komme inn på gs sine sider for å sjekke der, men delebildene for clutchen på den bilen kommer ikke opp...

Typisk :?

Du har den... (Hvis du har manuell kasse selvsagt)

Den finnes på disse E39 modellene:

523, 525, 528, 530 5-speed manual og 540i 6-speed manual.

Link to comment
Share on other sites

sitter på e39 520 også. Satt på min hvertfall, helt til jeg fjernet den. Idiotisk sak...

Aha...! Da sitter den sikkert på de bilene som ikke ble lansert i statene også.

Greit å vite :)

Link to comment
Share on other sites

Nei det har han sikkert ikke :)

Men jeg tror ikke du har denne ventilen på din E46 318i...

Følgende E46 modeller har denne ventilen:

320i, 325i, 325xi, 330i, 330Ci, 330xi

For å forklare litt bedre akkurat hvor mye struping av væske-flyten denne ventilen utgjør har jeg målt den innvendig.

-Inni ventilen er det bare 1,5mm åpning!

-Et vanlig bremserør har sin minste diameter ved nippelen, og der er det 4mm!

Det var da noen gigantiske bremserør du hadde.

Alle bremserør jeg har sett, har ca 1mm åpning.

Angående e46 318i, jeg kikket i delekatalogen, og på rørene til clutchen, er det en del som heter "lock valve". Jeg regner med at det er den som er cdv.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det er mulig jeg tar feil ang. bremse rørene... Men ventilen er satt på for å bremse væske flyten.

For å forklare denne CDV ventilens funksjon ble den satt på div. motorsterke bmw-modeller for å spare drivverket for gamle tanter og bestemødre som gjerne bare slipper ut clutchpedalen.

Dvs. uansett hvor hurtig man trykker inn eller slipper ut pedalen vil clutchplaten og trykkplaten gå fra/møtes like sent, altså får man en liten sluring hver gang pedalen betjenes.

Ergo slites clutchen fortere...

Det er vel ingen gamle tanter og bestemødre her inne vel...!? :)

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast.

E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen.

Link to comment
Share on other sites

Angående e46 318i, jeg kikket i delekatalogen, og på rørene til clutchen, er det en del som heter "lock valve". Jeg regner med at det er den som er cdv.

Stemmer det, på bildene hos gs står det bare "nippel" nr. 15 på bilde.

(Jeg skiftet også ut nr. 10 på bilde til en stålomspunnet slange)

qntvr9p795n3dcf8dw79.jpg

Trykk på bilde for å se hvilken del som er nr. 15.

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast.

E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen.

Ja den har nok sin misjon, for på E30 modellene finnes ikke denne ventilen.

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig bra at den er der, så får man spart drivverket til bilen blir kjøpt brukt av en entusiast.

E30en min har vært eid av en eldre mann, så en dame. Dette resulterte i et mellomaksellager som slet seg løs, og myyyye slakk i differensialen.

Ja den har nok sin misjon, for på E30 modellene finnes ikke denne ventilen.

Det var det jeg mente, at drivverket gjerne hadde vært stramt og fint hvis tidligere eiere hadde hatt cdv. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...