oddis Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Spenstig forslag, men langt fra gjennomførbart. Jeg ser mange problemer her. Men tanken er god ihvertfall. Hvilke problemer ser du ?... Dette er uten tvil teknisk gjennomførbart på moderne biler og jeg er også rimelig sikker på at politikerne justerer lovverket så konseptet hurtig kan være endel av innsatsen for å få ned antall ungdomsulykker på veiene. Én utfordring er; som andre også er inne på, at det dessverre går noen år før fremtidens ungdommer kjører dagens nye modeller. Du sier blant annet en av dem selv. Foruten at jeg ikke forstår hvordan foreldre (eller stat for den sakens skyld) kan bestemme over en myndig 18 åring? Jeg ser heller at et slik forslag bare vil føre til at ungdommene vil kjøre eldre biler halvveis på trass (ikke tro alle ungdommer synes dette er greit). Så må man som du er inne på justere lovverket og lage en skikkelig gulrotordning for å kjøre med denne typen teknologi. Og da mener jeg skikkelig gulrotordning, mtp hvor god råd mange nordmenn har. Har problemer med å se at 5000kr billigere forsikring pr. år er nok, som et eksempel. Så kommer vi til aspektet med når disse bilene faller i hendene på unge? Hvis vi snakker for BMW (som er et dyrt og bra merke) vil det minst ta 20-30år før en akseptabel del av den norske ungdomsandelen ratter rundt i noe sånt. Om 10 år er det nok reelt å klare det i Norge, men da rattter nok ungdommene rundt i de billigste merkene fra Østen, med påfølgende lave sikkerhetsforanstaltninger. Forslaget er uansett med på å begrense unge bilentusiasters interesse. Få en bil med begrensinger, hva tror dere det vil skape? Hvorfor ikke bare lære opp folk bedre? Og gi dem et alternativ til råkjøringen? Og hvor mange av de unge som døde i trafikken 2008 var ENTEN ruset eller hadde ikke setebelte? ... Overraskes til stadighet over ugjenomtenkte forslag
GiljeN Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 tar vell ca 1uke før du får kjøpt "crack" førerkort på ebay
Der Barockengel Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Foruten at jeg ikke forstår hvordan foreldre (eller stat for den sakens skyld) kan bestemme over en myndig 18 åring? I utgangspunktet ser jeg ikke problemer med at enhver person skal kunne sette regler for hvordan en eiendel man låner bort skal bli benyttet. Ellers mener jeg at artikkelen dekker saken dårlig ved å fokusere så sterkt på hvordan systemet vil være nyttig for foreldre som låner bort bilen til villbasser av noen barn som de ikke helt stoler på. Dette med å bli voksen og selvstendig hviler dessuten også på at man blir vist tillit.
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Ellers mener jeg at artikkelen dekker saken dårlig ved å fokusere så sterkt på hvordan systemet vil være nyttig for foreldre som låner bort bilen til villbasser av noen barn som de ikke helt stoler på. Dette med å bli voksen og selvstendig hviler dessuten også på at man blir vist tillit. Jeg er helt enig i at artikkelen kan oppfattes som stigmatiserende for en gruppe sjåfører og det kan man selvfølgelig mene mye om, men fokuset bør være på hvorfor det er slik. Ungdomsulykker i trafikken er et stort problem og som far til en 15 år gammel pike gjør man seg noen refleksjoner når man f.eks leser om to unge søstre fra Bygdøy i Oslo som måtte bøte med livet i sommer fordi de satt på med en ung mann som kjørte alt for fort. Han hadde bred erfaring fra motorsport, men overmot i kombinasjon med alkohol (og kanskje andre ting)... samt en hurtig bil (Audi TT) medførte at det gikk galt. Alkolåser på biler er nyttige når sjåførene ikke har kontroll på seg selv... tilsvarende kan man også ha ungdomslåser på biler. Jeg tror forøvrig ganske sikkert at slike systemer kan konstrueres på en måte som ikke kan brytes opp... det er et spørsmål om vilje og pris.
trek2 Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/10/13/122431.htm Enda ein god grunn til å kjøre BMW framover... med BAKHJULSTREKK
MortenK Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Hvis det er snakk om at foreldre eier bilen og det er en av "ungene" som låner den, så er det vel bare å ikke låne den bort hvis de er så redd for all burningen og alt piss. Ideen er jo smart, men en ting er sikkert, dette blir ikke populært hos ungdommen!
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=538074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå