Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte av en kompis av meg at det var lov å bruke kurve-/tåkelys som kjørelys dersom de har en flate på minimum 40cm2. Slik at det er lov å kjøre med tåke/park også etter mørkets frembrudd.

Stemmer dette? Eller er det bare vrøvl...?

Skrevet

Så vidt jeg vet er dette bare vrøvl. Størrelsen på kurve-/tåkelysene har ikke noe å si så lenge de er, ja nettopp, kurve-/tåkelys.

Skrevet

Ihht. loven kan du kjøre med kurve/tåkelys som kjørelys frem til gatelys tennes. Etter gatelys er tent er det vel kun tillatt med tåke/kurvelås ved bruk av fjernlys og ikke i samråd med nærlys.

Meeen lovens lange arm praksiser dette forskjellig fra sted til sted. Har hørt om de som måtte demontere ettermonterte tåke/kurvelys mens lovens lange arm fulgte med før de fikk kjøre videre.

Skrevet

så vidt jeg har lest er det lov til å bruke tåke/kurvelys som kjørelys så fremt det er opplyst vei! Jeg fikk beskjed her for noen uker om at jeg måtte ned på biltilsynet for å få godkjent lyktene mine jeg. Sa at jeg ikke kom til å gjøre det fordi at de er orginale og at jeg ikke hadde tid til å stå her lenger så om han skulle gi meg bot måtte han bare gjøre det. Ente med at jeg fikk kjøre.

EDIT: Det første de sa når de stoppa meg var at feilbruk av lys var 4200 i bot eller 3 dager i fengsel!?!

Skrevet

feil bruk av lys blir straffet med en bot på 2500kr her i området ihvertfall. at du havner i fengsel for feil lysbruk er nok en liten overdrivelse...

Skrevet
feil bruk av lys blir straffet med en bot på 2500kr her i området ihvertfall. at du havner i fengsel for feil lysbruk er nok en liten overdrivelse...

Ja jeg bare mått le. UP... veit faen ingenting!

Skrevet

At du havner i fengsel har vel med at hvis man ikke kan betale boten må man sone i stedetfor, men skal vel ekstremt mye til før det skjer. Trodde uansett at det ble regnet som 500kr pr dagen i fengsel, atlså at 2500kr i bot ville tilsi 5 dager...

Skrevet

Ble stoppet i Bergen for 2 uker siden, fikk beskjed at ringer i lyktene og grøftelys, var for sterkt lys å kjøre med når det hadde blitt litt mørkt. Politiet mente at han ikke kunne se noe når han kjørte motorsykkel. Han stod jo ved veikanten og vinket folk inn. var ingen motorsykkel der. Fikk besjed at enten satt jeg på nærlys ellers så fikk jeg en bot på 2000.

Skrevet
Ihht. loven kan du kjøre med kurve/tåkelys som kjørelys frem til gatelys tennes.

Dette står nok ingen steder, det er bare en grei "huskeregel".

Skrevet

Lysbruk er omtalt i Forskrift om kjørende og gående trafikk (poulært kalt Trafikkreglene) §15

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#15

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

For å si det enkelt; kjørelys om dagen, nærlys når det er mørkt :)

Kjøretøyforskriften §28 beskriver krav til lys;

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

11.1 Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektoratets godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset. Lykter som er godkjent i Sverige og Finland og merket med nasjonalt godkjenningsnr. kan også godkjennes. Lykter som gir kurve-/tåkelys skal tilfredsstille kravene i § 28-5 nr. 1.

Ved reduksjon av nærlys skal spenning ved pæren være minst 5.5 v - 11 v - 22 v ved respektive 6 v - 12 v - 24 v anlegg ved full generatorladning og uten noen ytterligere strømforbrukere innkoplet.

Dersom kjørelys er bygget inn i kjøretøyet av kjøretøyfabrikanten, kreves ingen spesiell godkjenning dersom bestemmelsene her er dokumentert oppfylt.

Skrevet

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Det står vell ingenting om at det må være lyst ute?

Skrevet
§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Skulle tro den setningen omfatter når det ikke er lyst ute, og påbudt lysutstyr på bil er:

Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

Bil skal ha lykt(er) bak som gir hvitt lys for kjennemerke.

Kjørelys er ikke relevant, da disse skal kobles ut når lysbryteren vris om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...