vikan2 Skrevet Oktober 15, 2008 Share Skrevet Oktober 15, 2008 Noen spørsmål angående navigasjon, mp3 og tlf til en 2001 E38 740ia: Jeg har lest endel tråder på forumet om navigasjon nå og tror jeg har skjønt hvilke versjoner som er hva. I bilen sitter det jo orginalt en MKIII med 16:9 display. Har jeg skjønt det riktig at for å oppgradere til MKIV så trenger jeg kun å bytte ut DVD spilleren bak? Det er her computeren sitter også? 16:9 displayet går altså om hverandre til MKIII og MKIV? Kunne tenkt meg en cd spiller bak displayet istedet for den kassettspilleren, men det er nok ikke helt værdt pengene... Er det mulig å få koblet på en mp3 spiller på dette MKIV systemet? Er det en aux inngang noen steder, eller kom dette først litt senere? Mener å ha lest at det er en inngang på tv tuneren, men at det kun er mono? Det er også en orginal motorola tlf i bilen. Er det mulig å bytte/koble om kontakten i midtkonsollen til denne slik at man kan bruke en tlf fra en annen produsent - Nokia eller SE f.eks? Eller har BMW låst systemet sitt opp mot Motorola? Er det isåfall mulig å bytte kontakt slik at man kan bruke en mer moderne Motorola tlf? Jeg vet at mange synes tvillingsim er en god løsning, men jeg hadde nå håpet på å slippe å ha to mobiler... Det beste hadde jo nesten vært om det var mulig å koble på en bluetooth dings på den kontakten, så kunne man bare koble til hvilken som helst mobil etter behov. Men noe sånnt finnes ikke tror jeg, har lett litt rundt ihvertfall. Håper det er noen her som kan gjøre meg litt klokere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Alt lar seg gjøre MP3 adapter, er for Ipod men er en AUX input på den også. Erstatter cd veksler. http://www.incaripod.com/Vehicle/BMW/DI ... ration_Kit Bluetooth retrofit for BMW: http://www.bimmernav.com/ En side med mye nyttig informasjon om X5, men mye av dette kan brukes på E38/E39 også. Mye om navigasjon for eks. http://www.x5world.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Navi enheten kan byttes til en MkIV ja, plug and play. Ellers så koster det skjorten for disse retro bluetooth kittene for tlf. og for interfaceboksene som muligjør avspilling av mp3. Du kan like godt kjøpe deg en nytt cd magasin som spiller mp3 til bmw'en (ja det finnes) Ellers må jeg si at en gammel Nokia av type, 6310i skal være den beste tlf. å oppgradere til når du allerede har tlf. i bilen. (en sånn finner du sikkert billig på qxl.no) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bengt Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Skal personlig bestille meg denne: http://stores.homestead.com/2point5/-st ... Detail.bok Synes denne er genial, da du kan plassere dockingen i aksebegeret, og styre låtene med det orginalmonterte utstyret (ratt/radio). Du får tilogmed opp teksten på låtene på skjermen ! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Skal personlig bestille meg denne:http://stores.homestead.com/2point5/-st ... Detail.bok Den så gøy ut! Bare så synd alt slikt koster skjorten... pluss at jeg må ha meg en iPod og begynne å bruke det idiotiske iTunes Men hva mener de med dette? Factory satellite radio? I don't use my satellite radio I use my satellite radio (add $30) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bengt Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Ja, det koster fort penger:-( Sjekket hva det ville bli med frakt og alt til Norge (Tromsø). Kom på 452 dollar, med Fed Ex... Ipod har jeg heldigvis Råder deg til å bynne å spare! Jeg må også gjøre det... 3000,- kroner blir fort mye penger når man ikke har dem... Jeg ser på det som en god investering, da man kan velge mellom 4-5-6000 sanger, (noe som bør holde til hele bilferien ) Begrenser seg hvor mye man får i det bedritne 6 cd-magasinet så... Satelitt radio tror jeg kun er et Amerikansk fenomen som muligens kan sammenlignes med DAB her i Norge. Altså noe man ikke skal bry seg om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Itunes ? Har da Anapod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Jeg har lest endel tråder på forumet om navigasjon nå og tror jeg har skjønt hvilke versjoner som er hva. I bilen sitter det jo orginalt en MKIII med 16:9 display.Har jeg skjønt det riktig at for å oppgradere til MKIV så trenger jeg kun å bytte ut DVD spilleren bak? Det er her computeren sitter også? For å oppgradere til MKIV trenger du bare å bytte ut din nåværende MKIII med en MKIV. Computeren og alt er inni denne enheten, så når du bytter "CD-spilleren" din med en ny "DVD-spiller" har du alt du trenger. MKIV kommer kun med DVD, mens MKI-III bare kommer med CD. MKIV kan riktignok spille av CD-kartplater den også. Dette er plug & play. 16:9 displayet går altså om hverandre til MKIII og MKIV? Ja. Kunne tenkt meg en cd spiller bak displayet istedet for den kassettspilleren, men det er nok ikke helt værdt pengene... Jeg ville heller oppgradert til CD-spiller bak displayet enn en MKIV navi-computer, men dette må deu nesten vurdere selv hva du føler du trenger. Det ligger fra tid til annen rene 16:9 CD-spillere på eBay uten skjerm, slik at du kan bruke displayet du allerede har. Dette er en god del billigere enn å kjøpe hele enheten, men du får da en kasettspiller mest sannsynlig ikke får solgt. Kjøper du en helt ny enhet med skjerm kan du sikkert få solgt den du har til noen med 4:3-display som ønsker å oppgradere. Dette er forsåvidt en vurderingssak. Er det mulig å få koblet på en mp3 spiller på dette MKIV systemet? Er det en aux inngang noen steder, eller kom dette først litt senere?? Her er det flere alternativer. Om du ikke benytter deg av iPod og heller aldri har tenkt å gjøre det, kan man få en enkelt få en AUX inngang med ledning som kobles bak på 16:9-skjermen din. Les mer om det her. Om du har eller kommer til å skaffe deg iPod er det flere alternativer, både originalt og uoriginalt. De aller fleste benytter seg av en enhet som heter DICE. Denne fungerer forsåvidt greit nok, men man får ikke helt utnytte det store displayet man har i bilen. Jeg har bestilt meg en som heter Intravee II som ikke er så veldig kjent har jeg fått inntrykk av, men med denne får man mye mer menyer, sangtitler etc. på skjermen. Bilder av dette her (4:3 skjerm til venstre, 16:9-skjerm til høyre). Med Dice får man bare en enkel tekstlinje øverst der det er blått. Begge disse kan kontrolleres fra knappene på rattet, og bruker inngangen til CD-magasinet for å kommunisere med bilen. Om du har CD-magasin før så forsvinner denne. Ingen av disse vil lade nyere iPod eller iPhone, da Apple har byttet lade-system, men dette finnes det andre løsninger på. Mener å ha lest at det er en inngang på tv tuneren, men at det kun er mono? Ja, det stemmer. Folk som ønsker seg Stereo via tv-tuneren benytter seg av AUX-inngangen jeg skrev om lengre opp i tillegg. Det er også en orginal motorola tlf i bilen. Er det mulig å bytte/koble om kontakten i midtkonsollen til denne slik at man kan bruke en tlf fra en annen produsent - Nokia eller SE f.eks? Eller har BMW låst systemet sitt opp mot Motorola?Er det isåfall mulig å bytte kontakt slik at man kan bruke en mer moderne Motorola tlf? Jeg vet at mange synes tvillingsim er en god løsning, men jeg hadde nå håpet på å slippe å ha to mobiler... Det beste hadde jo nesten vært om det var mulig å koble på en bluetooth dings på den kontakten, så kunne man bare koble til hvilken som helst mobil etter behov. Men noe sånnt finnes ikke tror jeg, har lett litt rundt ihvertfall. Håper det er noen her som kan gjøre meg litt klokere.. Det er fullt mulig å oppgradere til Bluetooth, og enda enklere når du har handsfree i bilen fra før. Du finner mye info om dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vikan2 Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Takk for all meget grundig og nyttig informasjon. Skal da ihvertfall bytte ut MKIII cd-spilleren bak med en MKIV dvd spiller så snart jeg finner en på ebay. Vurderer dog å bytte ut displayenheten foran også slik at jeg fortsatt får mulighet til å spille av en vanlig cdplate hvis jeg går for en av de ipod løsningnene. Egentlig dumt at jeg da vil miste cd veksleren bak, men den vil vell neppe bli mye brukt hvis man får en ipod/mp3 spiller koblet opp. Er egentlig motstander av ipod, og hadde aldri tenkt å bruke det, men muligheten til å få den koblet opp mot annlegget OG display/rattkontroll gjør det likevell meget interessant. Koster jo litt, men jeg får tenke litt på det. Den bluetooth retrofit saken var også veldig interessant, men koster også litt... Er det mulig å bare bytte ut kontakten til telefonen til en som passer en Sony Ericsson?. Slik at man da altså ikke har bluetooth. Det burde jo bare koste et par hundrelapper hvis det er mulig. Hvis man da mister det integrerte handsfree systemet er det jo imidlertid uinterresant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Slett min tidligere post! Jeg skal ha en sånn AUX inngang Eneste man trenger... Kan noen anbefale en god mp3 spiller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Takk for all meget grundig og nyttig informasjon.Skal da ihvertfall bytte ut MKIII cd-spilleren bak med en MKIV dvd spiller så snart jeg finner en på ebay. Det er en her på forumet som har en slik tilsalgs (link), hør med han. Irriterer meg litt at jeg så den litt for sent, jeg har en på vei fra tyskland i øyeblikket. Vurderer dog å bytte ut displayenheten foran også slik at jeg fortsatt får mulighet til å spille av en vanlig cdplate hvis jeg går for en av de ipod løsningnene. Egentlig dumt at jeg da vil miste cd veksleren bak, men den vil vell neppe bli mye brukt hvis man får en ipod/mp3 spiller koblet opp.Er egentlig motstander av ipod, og hadde aldri tenkt å bruke det, men muligheten til å få den koblet opp mot annlegget OG display/rattkontroll gjør det likevell meget interessant. Koster jo litt, men jeg får tenke litt på det. Jeg tror egentlig ikke at CD-veksleren vil bli det store savnet. Jeg har CD-veksler bak i tillegg til vanlig CD-spiller fremme, og etter at de seks platene i veksleren ble "brukt opp" har jeg aldri brukt den. Kommer enkelt og greit aldri på å bytte plater i den. Med den løsningen jeg har bestilt kan man faktisk koble til en Alpine CD-skifter i tillegg, men jeg ser ikke helt behovet for dette. Jeg hadde samme mening som deg når det gjaldt iPod, uten at jeg helt vet hvorfor. I den forrige bilen min bygde jeg PC, noe som var gøy og holde på med, men det var alltid et eller annet som ikke var optimalt. Jeg bestemte meg da for at om jeg skulle ha en multimedia-kilde i en annen bil skulle de bli noe enklere og simplere. Det er også ganske viktig for meg at det ser mest mulig originalt ut, at artist/tittel kommer i display og at alt kan styres fra rattet. Med disse kriteriene kommer man ikke uten iPod. Nå har jeg riktignok iPhone, men prinsippene er de samme. Den bluetooth retrofit saken var også veldig interessant, men koster også litt...Er det mulig å bare bytte ut kontakten til telefonen til en som passer en Sony Ericsson?. Slik at man da altså ikke har bluetooth. Det burde jo bare koste et par hundrelapper hvis det er mulig. Hvis man da mister det integrerte handsfree systemet er det jo imidlertid uinterresant. Jeg hadde gått for bluetooth, da man kan bruke dette med flere telefoner, og om flere bruker bilen kan alle benytte seg av dette. Selv om dette er en noe dyrere løsning kan man alltids finne brukte ting hvis man har litt tålmodighet. Om det er mulig å bytte kontakt på handsfree-greiene du allerede har vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle gå an heller. Dette har aldri vært aktuelt for meg, så jeg har ikke undersøkt dette. En annen ting som kan ettermonteres (hvis du ikke allerede har) er stemmestyring av navigasjon. Dette er heller ikke en stor operasjon, og krever ikke så mange deler ettersom du har mikrofon og slikt tilhørende handsfree. Slett min tidligere post! Jeg skal ha en sånn AUX inngang Eneste man trenger... Kan noen anbefale en god mp3 spiller? AUX-innganen kan faktisk lages selv ganske enkelt med relativt enkle elektronikk-kunnskaper. Finnes flere guider om dette rundtom. Når det gjelder MP3-spiller må du nesten bestemme deg for prisklasse og hvor stort minne den skal ha. Man får MP3-spillere for et par hundrelapper på Clas Ohlson. Viktig og merke seg at det er kun iPod/iPhone og ingen andre MP3-spillere som kan styres fra ratt/navi/CD-spiller, og da kun med iPod-adapter og ikke AUX-inngangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Viktig og merke seg at det er kun iPod/iPhone og ingen andre MP3-spillere som kan styres fra ratt/navi/CD-spiller, og da kun med iPod-adapter og ikke AUX-inngangen. Pokker! Da får jeg vente til OEM Cd-magasinet mitt ryker å kjøpe et OEM Cd-magasin som spiller Mp3 (Dyrt!) Plug&Play leste jeg på nettet, men hvis man ville ha mp3 text på skjermen måtte radiomodulen i bilen være av nyere type...!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Oktober 16, 2008 Share Skrevet Oktober 16, 2008 Det er også ganske viktig for meg at det ser mest mulig originalt ut, at artist/tittel kommer i display og at alt kan styres fra rattet. Med disse kriteriene kommer man ikke uten iPod. Viktig og merke seg at det er kun iPod/iPhone og ingen andre MP3-spillere som kan styres fra ratt/navi/CD-spiller, og da kun med iPod-adapter og ikke AUX-inngangen. Så lenge du har et interface som kan tolke og oversette det som blir sendt på bilens I-bus, kan du koble til hva som helst og slik styre dette fra navi/+ratt. Jeg styrer f.eks pc'n min fra ratt/+navi mens jeg bruker AUX inn for lyd Plug&Play leste jeg på nettet, men hvis man ville ha mp3 text på skjermen måtte radiomodulen i bilen være av nyere type...!? Korrekt, men du kan fortsatt bruke en mp3-veksler, forskjellen er at du med gamlere type får spilt av uten visning av tekst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 Så lenge du har et interface som kan tolke og oversette det som blir sendt på bilens I-bus, kan du koble til hva som helst og slik styre dette fra navi/+ratt.Jeg styrer f.eks pc'n min fra ratt/+navi mens jeg bruker AUX inn for lyd Ja, men i dette tilfellet var det snakk om MP3-spillere, og da er eneste alternative produkter fra Apple, med mindre man skal bytte CD-spiller etc. til en uoriginal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 noen som vet hva som må til for å bygge om fra den lille skjermen på siden til 16:9 skjerm? 1995 bmw 750 uten dsp trur jeg om jeg husker riktig og er det video inn på noen av disse? så man kan koble til video og spille av film? mvh Raymond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå