Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
For en del år siden ble det sagt at man burde sette de beste dekkene på drivhjulene. Nå sies det at de beste skal settes foran,

Du vet, for det store flertallet av ikke-bilinteresserte vil de to tingene innebære akkurat det samme. :wink:

Godt poeng! :) Men så var rwd vesentlig "vanligere" før i tiden enn i dag også. Enig i at rwd og bilinteresse går hånd i hånd 8)

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg setter beste dekk bak av stabilitetshensyn. Det har ingenting med å komme seg opp bakker å gjøre. Slipper det foran merker man det lettere og tilpasser farten deretter og i verste fall går man rett frem. Slipper det bak så går det rundt veldig fort og det er langt skumlere.

Jeg er enig... og det avgjørende poenget er ikke av hensyn til fremdrift, men av hensyn til retningsstabiliteten ved bremsing. Slipper det bak når man bremser går det som du poengterer veldig fort rundt og det spiller ingen rolle om bilen har forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. For å være helt ærlig ville jeg ikke ha gamblet med slitte vinterdekk... kjøp heller 4 stk. nye brukbare vinterdekk på nettet til 5-600 kroner stykket. Velger man f.eks dimensjonen 195/65-15 får man også kjøpt kvalitetsdekk til denne prisen.

Skrevet
For å være helt ærlig ville jeg ikke ha gamblet med slitte vinterdekk... kjøp heller 4 stk. nye brukbare vinterdekk på nettet til 5-600 kroner stykket. Velger man f.eks dimensjonen 195/65-15 får man også kjøpt kvalitetsdekk til denne prisen.

Her er jo løsningen, å takket være det at jeg hadde montert 4 nye dekk i dag, så har jeg bil enda, kjørte å skiftet til 4 stk hakka 5 med pigg, på turen hjem lå jeg i normal fart, å plutselig så slapp bilen på alle 4 hjula, alt av lamper blinka å ratting utav millioner, så gikk det bra, der HADDE det gått på skogen hadde jeg hatt slitte dekk forann ELLER bak!

Skrevet
Jeg trenger ikke å kjøpe nye dekk, som jeg sa alle dekkene er gode (conti viking 3) og med bra spor, men 2 av dekkene har mer spor en de andre.

.... så bør du sette de dekkene som er minst slitt bak.

Skrevet

Uansett hvor gode dekk man har, så er det alltid en og annen som drar av veien da det var "sinnsykt glatt" akkurat der.

De 23 forhenværende bilene som IKKE dro av der, må jo ha kjørt med kjetting...

Vi snakker uansett om og ha evnen til og bedømme føret i forhold til bilen man kjører og dens "sko", og ikke minst evnen til og se sine egne begrensninger.

Noen MÅ ha det beste innen dekk for og holde seg sånn nogenlunde på veien, mens andre klarer det meget godt med dekk som er halvslitte og gamle.

Snodige greier.

Skrevet
Jeg trenger ikke å kjøpe nye dekk, som jeg sa alle dekkene er gode (conti viking 3) og med bra spor, men 2 av dekkene har mer spor en de andre.

.... så bør du sette de dekkene som er minst slitt bak.

Enig.

Og siden dette også er bakhjulstrekk, så får du slitt dem nogenlunde likt ned etterhvert også. ;)

Skrevet

Dette varierer sterkt fra bil til bil i mine øyne.

E30 og E34 synes jeg kommer særdeles fort ut med hekken, brått og uten særlig forvarsel. Her ville jeg satt de beste dekkene bak, med tanke på stabilitet. Jeg har hatt et par heftige seilaser med min forrige E34...

E39 føles langt mer stabil. Hekken slipper mykt og kontrollert med gode forvarsel om at noe er i ferd med å skje. Her bruker jeg de beste dekkene forran med tanke på nødbrems. Hvorvidt det er stabilitetskrykker eller kun antispin på min vet jeg ærlig talt ikke, men det fungerer utmerket. Fremdrift på is har jeg ikke opplevd som noe problem. Den beste vinterbilen jeg har prøvd!

På gnagere generelt ville jeg brukt de beste dekkene forran.

Skrevet
husk at det er fordekkene som vannplaner først da ;) så ganske logisk å ha de beste dekkene foran

Øh hæ?

Dårlige dekk foran:

Du kjører igjennom en vanndam, og fordekkene planer. Bilen går rett frem og tar tak igjen etter vanndammen. Er du virkelig uheldig går det rett ut.

Dårlige dekk bak:

Du kjører igjennom en vanndam, fordekkene griper, men det planer bak og vips får du trent armene litt...

Skrevet

Har ikke lest igjennom tråden, men de beste dekkene skal stå BAK!

Argument 1:

Har du bakhjulstrekk har du bedre grep med de beste bak.

Argument 2:

Får du vannplaning er det bedre å ha grep på bakenden så du ikke snurrer rundt.

Argument 3:

Går igrunnen på det samme som #2.. Må du fåreta en nødbremsing er det bedre å ha kontroll på bakenden av bilen enn framdelen.. (Hvor mange klarer vi å samle som svarer at det er bedre med styring framme her inne etter dette? :lol:)

PS: Dette gjelder også grevlinger!

Var vel det jeg kom på i farten...

Skrevet

Dette tema blir dere aldri ferdig og diskutere. Noen sier frame og noen bak. Div tester seier og noen framme og noen bak. So de blir til syvende og sist de same. for naboen meiner ein ting og han overe veien meiner noe anna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...