Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skal det forresten nevnes av Horst var i Norge første gang som soldat under krigen..

Jeg har også merket meg at de fleste biografier er lite konkrete når det kommer til Tapperts krigsfangenskap - dvs. hvor han ble tatt til fange, og hvor lenge han satt i fangenskap.

Jeg er ikke sikker, men de nesten 150000 tyske soldatene som i 1945 befant seg i Norge da det tredje riket kapitulerte var formelt krigsfanger og dermed i alliert fangenskap. Tilbaketrekningen gikk relativt langsomt pga. store administrative problemer i Tyskland og de fleste tyske soldatene fra Norge og Danmark havnet derfor i det nordvestlige Tyskland (dvs. under britisk administrasjon). Horst Tappert ble allerede i 1946 bokholder på et teater i den lille byen Stendal i delstaten Sachsen-Anhalt ca. 120 Km fra Berlin. Teateret ga mersmak og på den måten ble Tappert skuespiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Jeg hadde virkelig tenkt å lage en kommentar om Bayerns svar på Crockett og Tubbs da jeg la ut bildet.:)

Når vi er inne på gamle helter, ser jeg at mange i dag forsøker hardt å finne en relevant link for å omtale Anne-Cath. Vestlys bortgang med sin egen innfallsvinkel Bil var vel kanskje ikke det man helst forbinder med Vestlys bøker - selv om "lastebil" er med i tittelen på en av de mer kjente. I tillegg har vi jo Aurora og den vesle blå bilen.

utr16wx9z2ff2o7a22nl.jpg

Den blå bilen er nok ingen BMW - noe som kanskje er like greit, siden Auroras ikke helt praktisk anlagte pappa etter hvert utstyrte bilen med røde skjermer.

Hvis bengalakk kunne snakke....

Derimot kan jeg avsløre at det finnes en høyst relevant forbindelse mellom E12 og Anne-Cath. Vestly: Fra en tidligere post i denne tråden, ser vi her et bilde fra Mormor og de 8 ungene i byen - der Mormor - spilt av Anne-Cath. Vestly - står i veikanten mens en hvis E12 kjører forbi. Takk for minnene, Anne-Cath. Vestly.:D

1md4gyh128q7mcoecob5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men de nesten 150000 tyske soldatene som i 1945 befant seg i Norge da det tredje riket kapitulerte var formelt krigsfanger og dermed i alliert fangenskap. Tilbaketrekningen gikk relativt langsomt pga. store administrative problemer i Tyskland og de fleste tyske soldatene fra Norge og Danmark havnet derfor i det nordvestlige Tyskland (dvs. under britisk administrasjon). Horst Tappert ble allerede i 1946 bokholder på et teater i den lille byen Stendal i delstaten Sachsen-Anhalt ca. 120 Km fra Berlin. Teateret ga mersmak og på den måten ble Tappert skuespiller.

En meget mulig forklaring på Tapperts status som krigsfange. Tilbaketrekkingen av tyske militære stasjonert i Norge er interessant - ikke minst siden okkupantenes kontroll over radio gjorde at mange i Norge faktisk ikke visste at krigen var over før flere dager etter at freden kom.

Bakgrunnen for min interesse for Tapperts krigsfangeskap, er også at jeg er kjent med at mange tyske soldater stasjonert i Norge fryktet å bli forflyttet til Østfronten - noe flere tilslutt også ble. Dersom Tappert var en av dem som ble sendt til Østfronten, hører han slik sett med til de heldige blant de uheldige, ikke bare siden han tydeligvis ble holdt som fange i et område han etter krigens slutt raskt kunne bli sendt hjem fra, men også ganske enkelt fordi han overlevde de siste krigsmånedene.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med min kjære barndomshelt Derrick :(

Husker han kjørte en E28 prikk lik min, kanskje jeg skal kjøpe meg trenchcoat, walter ppk og få meg en kompis som heter Harry?

Fin måte å hylle en gammel helt.:)

Du får se om det kommer noen trenchcoat på salg hos Siggen over nyttår.:) (Ok, nå ble vi veldig lokale her...)

Jeg ser at det er vel 3000 nordmenn som bærer navnet Harry, så du skulle ha noen å velge blant. Imidlertid var navnet på topp popularitetsmessig rundt 1920, og har falt jevnt siden dengang. Etter 1960 er det lite brukt, og etter 1980 er det svært få som har fått dette navnet.

Så hvis du får problemer, kan vi se om jeg kan være kompisen din - det er noen som mener jeg er skikkelig harry noen ganger. Beklageligvis - men heldigvis for meg - ser jeg ikke særlig klein ut; men, hei, noen kompromisser kan du vel gå med på?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mørk og stormfull natt.

l6pr5nhxndc6w4x8u8h1.jpg

Mordkommisjonen har rykket ut; her ser vi Derrick og Kleins trofaste lyseblå til venstre Ok, trofast og trofast - bilene i serien ble byttet ut relativt ofte, så det er vel heller snakk om at det var folket som ikke var så trofaste mot bilen... Dette er faktisk en prefacelift med humpen på panseret. Vi ser også Münchenpolitiets uniformerte E12 - på denne tiden tror jeg faktisk de kjørte 518. Vi ser også en Alfa Romeo Spider - sikkert disponert av noen tvilsomme karakterer i episoden. I bakgrunnen skimter vi også det som ser ut som en VW K70, som overraskende nok ikke står i lys lue. VW K70 ble Volkswagens første serieproduserte forhjulstrukker, og var på mange måter en NSU Ro80 som var gjort mer konvensjonell. K70 var opprinnelig planlagt lansert som en NSU, men etter at Volksvagenkonsernet overtok NSU, bar den VW-emblemet i stedet

Claus Luthes geniale Ro80 design skulle komme til å få innflytelse på linjeføringen hos Audi i mange tiår framover. Luthe ble senere designsjef hos BMW, og de to merkenes utseende skulle derfor komme til å bli influert av samme person.:)

Tilbake til politiutrykning i München på tidlig 70-tall; på bildet over ser vi at politistyrken disponerer en uniformert E12 - i tidligere episoder av serien, er de uniformerte bilene også BMW, men av tidligere modeller:

ktkhp85vgmn5d19rg7ek.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men de nesten 150000 tyske soldatene som i 1945 befant seg i Norge da det tredje riket kapitulerte var formelt krigsfanger og dermed i alliert fangenskap. Tilbaketrekningen gikk relativt langsomt pga. store administrative problemer i Tyskland og de fleste tyske soldatene fra Norge og Danmark havnet derfor i det nordvestlige Tyskland (dvs. under britisk administrasjon). Horst Tappert ble allerede i 1946 bokholder på et teater i den lille byen Stendal i delstaten Sachsen-Anhalt ca. 120 Km fra Berlin. Teateret ga mersmak og på den måten ble Tappert skuespiller.

Bare et lite apropos til de som ikke kjenner til historien. Det var under den andre verdenskrigen på det meste litt over 400000 tyske soldater i Norge (over 100000 flere soldater enn USA på det meste har hatt i Irak). I forhold til folketallet (ca. 4 millioner) var Norge derfor det tyngst besatte landet under krigen. Svært mange av disse soldatene kom som turister til Norge etter krigen... enten fordi de ønsket å se landet under fredeligere omstendigheter eller f.eks pga. familiære forhold (mange fikk barn med norske kvinner der Annifrid Lyngstad i ABBA kanskje er det mest kjente såkalte krigsbarnet). Til og med den tyske militære øverstkommanderende i Norge under krigen... General Nikolaus von Falkenhorst besøkte Norge som sivilist etter krigen... engang tidlig på 60-tallet. Én ting skal vi nordmenn ha... og det er evnen til å tilgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot kan jeg avsløre at det finnes en høyst relevant forbindelse mellom E12 og Anne-Cath. Vestly: Fra en tidligere post i denne tråden, ser vi her et bilde fra Mormor og de 8 ungene i byen - der Mormor - spilt av Anne-Cath. Vestly - står i veikanten mens en hvis E12 kjører forbi. Takk for minnene, Anne-Cath. Vestly.:D

1md4gyh128q7mcoecob5.jpg

Haha, tidenes mest far out "høyst relevante forbindelse" jeg har lest :D

Utrolig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har vi jo Aurora og den vesle blå bilen.

Med fare for å dra tråden vekk fra sitt opprinnelige spor:

Tittelen på den boka får meg til å minnes en annen kjent klassiker, nemlig Disneys "Susie The Little Blue Coupe".

http://www.youtube.com/watch?v=ITeUvJyxUko

Etter å ha sett denne filmen noen ganger har jeg grepet meg selv i å ha et ønske om å gjøre det samme. Jeg har festet mang en lapp på henslengte vrak i håp om at jeg skulle få min egen "hot rod". For et par måneder siden ble jeg til og med så hardt rammet av dette ønsket, at jeg bestemt meg for å dra til Sør-Sverige for å kikke på en Tatraplan (jeg har en ikke tilfredstilt fetish for eldre biler av østeuropeisk eller japanesisk fabrikat :oops: ) som skulle være forlatt på et jorde der - Selv om det ikke ble noe kjøp av den grunn. Prisen på bortimot 40.000kr synes jeg var hard å svelge selv om bilen visstnok hadde all verdens patina. Drømmen min og jeg måtte dra tomhendte hjem igjen.

En dag ...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...