Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan vel ikke si at fransk motor var pent sammensatt...

Motoren er en V6 på 2,7 eller 3,0 liter fra Maserati (170-180 HK). Ledningskaoset var alminnelig på britiske og franske biler på 70-tallet. Det som imidlertid er veldig interessant med Citroën SM er motorens plassering... fullstendig bak forakselen. Ergo har SM i likhet med forgjengeren DS i praksis en midtmotor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fransk fotokunst der Maserati spøker i kulissene... :)

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

En klassiker til glede for nye lesere av tråden. :)

Det jeg er mest imponert over, er at du postet bildene i akkurat samme rekkefølge som du gjorde på side 16 i denne tråden. :o

Det kaller jeg orden og system.

Ellers hadde kanskje en motorvask gjort seg på det siste bildet. På den annen side vitner et støvete motorrom noen ganger om få problemer.

Jeg mistenker forøvrig at den SM-bildeserien ikke er så veldig gammel. På 70-tallet ble kvinner mer sjelden fotografert i kjeledress:

mqih1p6jqhhlkkz3qak1.jpg

5f9iv5zjaca3fza9al00.jpg

ryme5yn0tkx4vyoelext.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassiker til glede for nye lesere av tråden. :)

Det jeg er mest imponert over, er at du postet bildene i akkurat samme rekkefølge som du gjorde på side 16 i denne tråden. :o

Det kaller jeg orden og system.

Oops!... normalt pleier jeg å huske hva jeg har postet tidligere i forumet, men ikke denne gangen. Bildene får bli til ære for nye lesere av tråden og Citroën SM er jo ellers en historisk og teknisk interessant bil... :)

http://www.jaylenosgarage.com/at-the-ga ... item=83887

http://www.jaylenosgarage.com/video/cit ... te/986961/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si at fransk motor var pent sammensatt...

Motoren er en V6 på 2,7 eller 3,0 liter fra Maserati (170-180 HK). Ledningskaoset var alminnelig på britiske og franske biler på 70-tallet. Det som imidlertid er veldig interessant med Citroën SM er motorens plassering... fullstendig bak forakselen. Ergo har SM i likhet med forgjengeren DS i praksis en midtmotor... :)

Om de var flinke med plassering, så sugde dem dessverre på å få det til å se pent ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de var flinke med plassering, så sugde dem dessverre på å få det til å se pent ut :P

Franskmennene har iallefall latinsk ordenssans når det gjelder motorer. Britene derimot... er/var sannelig noe for seg selv i denne sammenhengen. Her er V12 motoren i Jaguar XJS... :-s

kvrbqi9nk0u2io38rtiu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden iløpet av de siste par dagene. Fantastisk lesning! Gleder meg til å følge denne videre.

Hele tråden! Det kaller jeg stamina...

Velkommen til forumet, forresten. Og velkommen til tråden. :)

Jeg håper å få på plass i alle fall to oppdateringer til denne helgen, og jeg håper de faller i smak.

Hagepynt er bra, så jeg lar denne hagepynten under være en liten teaser for kommende oppdateringer. Litt annen type stamina, dette.

Hehehe ;) Takker for det. Stamina i lange baner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en gamme cx gti ifjor sommer...En mildt sagt forfriskende opplevelse som var helt ulik all annen bilopplevelse jeg har hatt før :)

Cx er et annet stilikon fra Citroën. :)

numqjr6eub6e65zbg4e8.png

Enkelte ting ved CX krever litt tilvenning. Om radioplasseringen Citroën holdt fast ved i flere år var den beste er jeg litt usikker på.

w15981ty2kk57u9g9ydf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner litt det der med at det fantes sære vanlige biler, som Saab og Citroën. I dag så er alle biler liksom så like, ingen har noen spesielle særtrekk lengere. Før så hadde man Volvo containerene for de som for de som ville ha en billig og enkel familiebil med masse plass, disse er fortsatt familiebiler med masse plass men de skal i følge sine Kinesiske eiere konkurrere mot Audi og BMW og det gjør dem dyrere. Man hadde biler som Citroën og Saab for folk som var litt sære, gjerne arkitekter eller andre utdannede menneske med høyhalsede gensere og briller med tykk innfattning. Saab er i dag helt borte og Citroën lager nesten helt vanlige biler, ikke noen hydraulisk fjæring eller radio mellom framsetene. Alle direktører eller bedriftsledere kjørte Mercedes sine store sedaner eller Jaguar, noen lot seg friste av de sportslige kjøreegenskapene til 7-serien. I dag så kjører disse fortsatt en god del S klasse og 7- serie men forskjellen er at i dag så kjører alle disse bilene. Så hadde man de amerikanske bilene, gjerne store Caprice stasjonsvogner kjørt av storfamiliene og langtur entusiastene som gjerne foretrakk en Van. I dag så kjører stadig mange storfamiler amcars i form av Suburban eller Excurison men det er neimen ikke mange amerikanske personbiler på veien av nyere dato. De japanske merkene er stort sett det samme som de alltid har vært, kjedelige biler kjørt av folk som ikke bryr seg om bil og gjerne er litt oppi åra.

Trafikkbildet var også mer flerkulturelt før, det husker til og med jeg. Det var dominans av Svenske og Tyske biler, men også en god blanding av andre nasjonaliteter som Engelske, Franske, Italienske, Japanske, Amerikanske og faktisk Russiske i form av en håndfull Ladaer. Når så man egentelig en Lada på veiene sist? Når så man en glad familie en i en amerikansk fullsizer personbil sist? Når så man sist en italiensk bil som ikke er en nedkjørt diesel stasjonsvogn? Når så man en staselig britisk produsert bil kjørt av en stolt Bank sjef og hvor lenge er det siden nesten nesten alle som kjørte BMW kjørte dette merke nettopp for di det er en BMW og ikke noe annet...?

Bare noen synspunkter om hvor jeg synes utviklingen har gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner litt det der med at det fantes sære vanlige biler, som Saab og Citroën. I dag så er alle biler liksom så like, ingen har noen spesielle særtrekk lengere.

Vi kan dele "sær" opp i tre hovedkategorier: Design, tekniske løsninger og detaljer. Radio plassert mellom forsetene hører selvsagt til den siste.

Jeg er helt enig i at det er blitt lengre mellom biler med særtrekk. Igjen kan jeg tenke meg tre hovedårsaker. Produksjons- og utviklingskostnader; standardløsninger er rimeligere.

Salgsutsikter; sære løsninger kan gi lavere salgstall.

Den siste årsaken er økt fokus på sikkerhet: En produsent som velger en annerledes løsning risikerer at motorjournalister stiller spørsmålstegn ved at noe på bilen ikke er helt likt alle andre biler, noe som kan gi bilen et (uriktig) stempel som usikker.

Et par eksempler: BMW snudde på slutten av 80-tallet bilbeltene i baksetet. På denne måten vil man ved en ulykke presses mot midten av bilen, ikke utover. Etter en stund stilte flere spørsmålstegn ved denne løsningen siden man etter en sidepåkjørsel kunne ha problemer med å komme til beltelåsen. (Selv om det kan innvendes at det er lettere å løsne et sikkerhetsbelte ved å skjære over det enn det er å reparere et hode som har blitt slått mot dørkarmen...)

kp7ckp9uuwqxcxfkzszb.jpg

Eksempel to er Alfa Romeo som ganske dristig har valgt å gå tilbake til å ikke å ha et midtplassert nummerskilt. Fortsatt ser vi motorjournalister uttrykke overraskelse at noe sånt fortsatt er lovlig.

ttmw35r5tl2ylx3nyaiw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Kanskje jeg skal møte opp på neste BMW-treff med min gamle Alpina-jakke, genser og paraply fra 80-tallet?

Velkommen til forumet, Reihenmotor. :)

Hvis du ser ut som på bildet, tror jeg du og Alpina-tilbehøret kommer til å bli populære på BMW-treff.

Spøk tilside, tidsriktig tilbehør er undervurdert. For den rette 80-tallslooken tror jeg hvite sokker er helt påkrevet. :?

Takk for det Der Barockengel. Tror ikke jeg skal skryte på meg at jeg er nevneverdig lik utseendemessig som hun, nei.... Forøvrig mye interessant lesning i denne tråden, her vil jeg absolutt følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...