Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Meget interresant tråd med mangen gode bilder og god info! veldig kjekkt og lese om gamle bmw typer som e12.

Må innrømme at jeg er mer svak for eldre bmw typer enn det jeg er for nyere bmwer. Biler som e21, e30 og e12,e28 er biler som virkelig har særpreg og sjel. Nå vet jeg at jeg skal spore opp en 525 e12 jeg vet om som jeg ikke har sett på en stund her inne. Sisst jeg såg den var det en veldig gammel kar som slet med å løse bilen som kjørte i den. Det er sikkert 3-4 år siden. Håper den står i en garasje og godgjør seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I knew those shelves would come in handy one day::)

3zszavn7sojg9qd2dok4.jpg

Jeg lurte litt på hvilken film bildet over stammer fra, og det ser ut til at det kommer fra episode nr. 2, sesong 1 i tv-serien "Chips" - en serie om to motorsykkelpolitimenn i California, spilt av Erik Estrada og Larry Wilcox.

Her er en E12 til fra episode 18, sesong 2 i samme serie:

oqrre01y44czihix31dy.jpg

Og dette ser ikke ut til å ha vært de eneste BMWene som kom i kontakt med politiet i USA sent på 70-tallet og tidlig på 80-tallet. Her har en E21, også den med USA-fangere, møtt på politiets motorsykkepatrulje:

2jtjzx8lhn6v4587erhn.jpg

Og her viser en E3-fører oss en eller annen merkelig paraply-kunst.

Er det et saueskinnstrekk vi ser over passasjersetet, mon tro?:?

zpe2yjrvuvookxubwty9.jpg

Passe travelt for den som skulle bore hull for lykter i forskjermen på US-E3er, ser det ut til. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både til E28 og E12 vil jeg si at 245/45 415 er en god dim. Men på grunn av at jeg må selge bilene, hunden og mamma for å få tak i slike dekk så er det vel bedre med noe a.la 245/40-17, evt. 245/45-16. (jada, vet at rulleomkretsen blir litt feil)

Hvor mye hadde du tenkt deg for hunden? :P

Rulleomkretsen i dimensjonene du nevner blir ikke mye feil, og dimensjonene ligger vel rett under hva konsensus sier er det fornuftige maksimum på E12 og E28.

Selv lurer jeg av og til på om 65-profil er det fornuftige maksimum på noen bil, hvis man skal ta utgangspunkt i veistandarden enkelte steder. :roll:

Veldig brede dekk på E12 eller E28 ser for meg litt merkelig ut når man ser bilen bakfra, siden man får en viss veivals-effekt siden fordi bilen er i moderne målestokk ganske smal. Det spørs også hvor egnet et tidlig E12 chassis er for de mest dramatiske dekkdimensjonene.

Det jeg liker minst med E12 er faktisk innsynet. Kjører man bak, på siden eller foran en E12 så får man allikevel med seg alt som skjer inni bilen. Det er som et akvarium, ruter på alle kanter.

Interessant poeng - jeg prøvde baksetet i en ny Ford Mondeo nylig, og jeg fikk absolutte kjellerstueassosiasjoner - med mørke farger og små vinduer høyt oppe på veggen. ](*,)

Med vindusflatene på E12 tror jeg du traff spikeren på hodet - og at dette er en naturlig refleksjon av moteretningen innen arkitektur og design da bilen var ny; der store og rene glassflater som slapp inn mye lys var korrekt ifølge motebildet, og dermed et tegn på velstand.

Nettopp for å begrense innsynet - både i E12 og E28 - synes jeg derfor at hodestøtter i baksetet er å foretrekke. Når vi snakker om senere modeller - dvs. fra 1980-tallet - blir også soldempende rullegardiner i bakvinduet et tidsmessig helt korrekt tilbehør.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med at du skulle bumpe denne tråden iom at det er helg :D

Jeg blir glad hver gang jeg ser dette bildet! Og siden jeg har fått i meg en flaske rødvin må jeg nesten bumbe berta en gang til.

Jeg skulle til å svare at "joda, den berta er bumpe-verdig, hun." Men så tenkte jeg gjennom den setningen en gang til. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både til E28 og E12 vil jeg si at 245/45 415 er en god dim. Men på grunn av at jeg må selge bilene, hunden og mamma for å få tak i slike dekk så er det vel bedre med noe a.la 245/40-17, evt. 245/45-16. (jada, vet at rulleomkretsen blir litt feil)

Hvor mye hadde du tenkt deg for hunden? :P

Rulleomkretsen i dimensjonene du nevner blir ikke mye feil, og dimensjonene ligger vel rett under hva konsensus sier er det fornuftige maksimum på E12 og E28.

Selv lurer jeg av og til på om 65-profil er det fornuftige maksimum på noen bil, hvis man skal ta utgangspunkt i veistandarden enkelte steder. :roll:

Veldig brede dekk på E12 eller E28 ser for meg litt merkelig ut når man ser bilen bakfra, siden man får en viss veivals-effekt siden fordi bilen er i moderne målestokk ganske smal. Det spørs også hvor egnet et tidlig E12 chassis er for de mest dramatiske dekkdimensjonene.

Gi bud ;)

Veivalseffekten er prima! :) Syns jeg hører ungene i gata "Hæregud for någen breie fella!"

Jeg vil også tro at et E12 chassis med friske foringer og ledd, lett hadde gapt over TRX415 iallefall. De fulgte med på den første E28n min, og jeg har spart de til jeg får meg E12 igjen, da de kommer til å gi det ultimate stuket. Såklart med noe senking inne i bildet.

Det jeg liker minst med E12 er faktisk innsynet. Kjører man bak, på siden eller foran en E12 så får man allikevel med seg alt som skjer inni bilen. Det er som et akvarium, ruter på alle kanter.

Interessant poeng - jeg prøvde baksetet i en ny Ford Mondeo nylig, og jeg fikk absolutte kjellerstueassosiasjoner - med mørke farger og små vinduer høyt oppe på veggen. ](*,)

Med vindusflatene på E12 tror jeg du traff spikeren på hodet - og at dette er en naturlig refleksjon av moteretningen innen arkitektur og design da bilen var ny; der store og rene glassflater som slapp inn mye lys var korrekt ifølge motebildet, og dermed et tegn på velstand.

Nettopp for å begrense innsynet - både i E12 og E28 - synes jeg derfor at hodestøtter i baksetet er å foretrekke. Når vi snakker om senere modeller - dvs. fra 1980-tallet - blir også soldempende rullegardiner i bakvinduet et tidsmessig helt korrekt tilbehør.:)

Jeg lurer faktisk på om ikke 528 3.3n min hadde hull i taket til rullegardinfester. Jeg skal ikke være bråsikker og påstå noe men.

Finner jeg ut at det ikke er hull der når jeg kjøper meg E12 igjen, så får det fint bare bli det, for E28 hattehylle med original rullegardin skal inn :P

Grønne ruter står på dørene jeg har, og en grønn bakrute har jeg også til overs fra zender delebilen.

Jeg trenger en pre facelift E12 528 (til nøds 525, om ikke 528 er å oppdrive) med bra karosseri når jeg er ferdig med E21n og E28n.... Eller kanskje når jeg er ferdig med en av dem :P

E28n er jo rullende prosjekt, og man må jo alltid ha iallefall 1 prosjekt stående i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig publicitybilde for det amerikanske markedet. Ved siden av USA-typiske kjennetegn som store støtfangere og sidemarkeringslys, er det mange små tidsriktige detaljer å legge merke til; felger med kromringer, tidlige baklykter med bensinpåfylling mellom lyktene - men merk også at denne bilen har hodestøtter av den tidlige typen, med forbindelsen til setene ute til siden for selve hodestøtten.:)

På denne Oregonregistrerte bilen ser vi også USA-typisk midtmontert enderør for eksosen - men med utsparring i bakplaten for den mer sidemonterte Europa-varianten.;)

I god reklameånd er bilen plassert utenfor en pen middelklasse-eiendom ; akkurat riktig for at den som ser på bilde føler gjenkjennelse - eller at bildet vekker drømmer og ambisjoner.:)

Honey, I am home. Honey? Honey?

eypqqxvpa68jg6ywvi7f.jpg

Interiørbilde av bilen over: I Europa ble toppmodellen 528 levert med trelister øverst på dørene, og selvsagt hadde 530i det samme i USA. På god Amerika-manér er bilen forsynt med mer utstyr enn en vanlig Europa-utgave; automatgir, klimaanlegg og skinnseter. Det er litt vanskelig å si om denne bilen har elektriske vindusheiser - men E12 er en så tidlig modell at BMW ennå ikke hadde begynt å plassere betjeningsknappene for elektriske vinduer på det riktige stedet.;)

På bildet ser vi også godt den innvendige døråpningsmekanismen på E12; man åpner døren ved å føre hånden inn i det innvendige håndtaket, og klemme betjeningshendelen oppover mot håndtaket i døren. En ergonomisk favoritt for meg, men lite intuitivt, og derfor en fare for personer som er ukjente med bilen og som i en krisesituasjon må forlate bilen raskt. Når E28 avløste E12, var denne løsningen borte, og har aldri blitt sett igjen siden....

Leather and air-con, please - we're Americans:

nfdu02astu4o96dfvhy2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Desember 2008 skulle bli måneden som bragte nyheten om at den tyske skuespilleren og norgesvennen Horst Tappert er død.

Tappert ble for flere generasjoner nordmenn en av de mest kjente tv-krim heltene på fjernsyn. I 24 år fram til 1988 lokket tv-serien Derrick med Tappert i hovedrollen nordmenn til tv-skjermen på fredagskveldene.

Etter at serien ble lagt ned, har Tappert også lånt stemmen sin til animasjonsfilmer bygget på serien - her er et portrett av animasjons-Derrick.

n9a1caglcj30y3676ywn.png

I rollen som Stephan Derrick kjørte den 187cm høye Tappert rundt i en E12 525 sammen med sin yngre kollega Harry Klein - i deres stoppelige kamp mot kriminalitet. Etter hvert ble også bilutvalget oppdatert, og i senere år av serien kjørte Derrick og Klein E32.

Det kan derfor være på sin plass å hylle den tv-serien - og den skuespilleren - som på en tid da det langt fra stod en BMW på hvert gatehjørne i Norge, bidro til å gi 5-serien spesielt, og BMW generelt en identitet i Norge.:D

Her er en screen-cap fra en tidlig episode:

wacmm4qi92qwql31yco2.jpg

Mer Derrick-oppdatering følger senere.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist at Horst Tappert er gått bort... ikke kun fordi han hadde BMW´er som tjenestebiler da han var Derrick, men også fordi han skapte en sympatisk ramme rundt den pertentlige tyskeren... som like gjerne kunne ha vært en offiser i nazistenes Wehrmacht eller Waffen-SS. Jeg tror helt sikkert at Tappert var en vel så god representant for etterkrigstyskerne i Norge som f.eks Wencke Myhre er/var en representant for nordmenn i etterkrigstidens Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isadora Duncan wannabe? :shock:

8ivx0gi6cnv337828gm7.jpg

Lurer på om det var flere enn meg som tok den der?

Trist med min kjære barndomshelt Derrick :(

Husker han kjørte en E28 prikk lik min, kanskje jeg skal kjøpe meg trenchcoat, walter ppk og få meg en kompis som heter Harry?

Og som dere ser, ny fin avatar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...