Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ble bilen utstyrt med hevefjærer - noe som haddde mindre gunstig innvirkning på kjøreegenskapene. :shock:

Du vet du har gjort noe noe gærent når du greier å forverre kjøreegenskapene til en klassisk, britisk roadster.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er på det: Hadde den amerikanske kongressen en agenda mot bmw på slutten av søttitallet? Det er besynderlig hvor mye verre bmw-er ser ut med de "5mph"-fangerne enn andre biler.

Når jeg hører beskrivelsen US-fangere tenker jeg øyeblikkelig på W116.

Dog synes jeg både den og E12 ser litt barske/tøffe ut med US-fangere, kunne fint levd med det selv.

sh4n7xw5bnqg5bc6ogrv.jpg

laa0pos087v8lugv88j8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og helt til slutt, en til Fredrik... Er dette en 911 eller 912?

hllyofysx5xwdaif83sz.gif

Vanskelig å si iom. at de visuelt er temmelig like. Teknisk er de imidlertid forskjellige iom. at 912 alltid hadde en firesylindret boxer... i motsetning til 911 som alltid har hatt boxerseksere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer Talbot sidespeil - her på en Porsche 356:

cyrvvwal40v62gkd5m11.jpg

Disse speilene var ofte å se på 2000CS - som for eksempel på den norskregistrerte på side 15, og den ikke-svenske på side 14.:)

Eller denne:

goyv30v3nvkhgqac8vvp.jpg

Her kan man bestille nye Talbot sidespeil - men merk at disse neppe er E-merket, så kanskje ikke like lette å få godkjent på nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til nakkestøttene, om det finnes regler på det vet jeg ikke, men den eldste bilen jeg har hatt uten var en 74 modell Rekord.

(ja, jeg, Opelhateren har hatt Opel)

(Og mer enn en..)

De gamle Datsunene jeg har hatt hade originalt speil på framskjermene, men de var flytta til dørene og erstatta med noen rare plastikkdeksel på framskjermene.

Dette var visst vanlig på japsebiler til begynnelsen av 80 tallet.

Citroen, min favoritt er 2CV, verdens enkleste konstruksjon :)

En må være lam fra nakken og opp for ikke å klare å mekke på de :)

Panser, bakdører og bagasjelokk sitter festa med falser og kan enkelt løftes av.

Å plukke ned fronten og ta ut motoren er gjort på en halv time, uten luftverktøy.

Og de er morsomme å kjøre, selv om de ikke er direkte raske.

(Ikke fullt så moro på vinteren men)

Jobba sammen med en entusiast, og han tvang meg til å kjøre hans 2CV hver gang jeg skulle ut en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er jeg stor fan av gammel Opel, det bare synd at de tapte seg så drastisk. Søttitalls-Opel og før det er kjempetøft, med mini-muskelbil-utseendet og alt. Åttitalls-Opel er heller triste saker.

Men om Opel kunne kjøre uten nakkestøtter, kan jeg det og!.

Jeg mener japanere hadde regler som sa at speilene skulle være synlig gjennom frontruta, noe som gjorde plassering over på skjermene naturlig.

Selv Citroen 2cv ikke er så vanskelig rent teknisk, er mye satt sammen i franks manér - dv.s, sannsynligvis er det ikke satt sammen i det hele tatt, og om det er satt sammen er det gjort på en vanskelig og overkompliserende måte. Prøvd å bytte clutch enda? :D

Citroen er for bilverden hva Jostein Gaarder er for norske romaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at endel biler klarte seg inn på 1980-tallet uten hodestøtter - særlig biler som rettet seg mot yrkesbruk. Datsun Pickup Diesel og VW Transporter kan nevnes som eksempler. Rart egentlig, at biler som skal brukes i arbeidssammenheng (og dermed kjøres mye) ofte er de siste til å få nye komfort- og sikkerhetsnyvinninger. Tenk bare på en ting som automatisk klimaanlegg.

Det spørs om ikke hodestøtter er et område hvor bilprodusentenes forskning og folks forventninger har kommet myndighetenes lovgivning i forkjøpet. Krav til hodestøtter kunne f.eks. blitt svært detaljerte - med bl.a. krav til lik beskyttelse av hoderegionen til mennesker med totalhøyde fra under 155cm til over 195cm - noe mange hodestøtter ville ha hatt problemer med å innfri.

tcifj81nh8223clqhcmo.jpg

Når det gjelder Citroëns 2CV, kan det neppe undervurderes hvilken rolle slike teknisk enkle og økonomisk overkommelige biler har spilt i etterkrigshistorien - både når det kom til å gi vanlige mennesker mulighet til å anskaffe seg motorisert kjøretøy - men også for å gi fabrikanten en fast og solid inntektskilde som gjorde at man kunne drive utvikling av mye dyrere og mer avanserte modeller - som DSen.

4bporhz569ku63l8wrdd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror i likhet med deg at 2cv har vært en svært viktig bil for Europa. Beetlen er et annet eksempel på en folkebil, og denne har nok vært enda viktigere med store markedsandeler både i Brasil og Sør-Afrika. Poenget mitt er likevel at vi heller ikke skal undervurdere franksmennes negative påvirkningskraft på den mentale helsen. Det er nok ikke få som har bestemt seg for å aldri kjøpe bil mer, etter møte med en franksmann.

Bare se hvor glade franskmenne selv er i biler nå for tiden:

539053.jpeg

;)

Når det er sagt er det flere franske biler jeg kunne tenkt meg.

Ikke klutsj, men bremseskiver :(

Disse sitter da naturligvis i senter av bilen, inne ved girkassa.

Men det kunne vært verre, av med fronten og drivakslene, og vips så var de bytta :)

Dessuten har Citroen en tendes til å bruke forskjellige størelser på alle skruer, så når man har tatt det fra hverandre så sitter man der igjen med masse skruer man ikke aner hvor skal hen. God, gammel sjarm.

Det å ha skivene innabords er det faktisk ikke bare Citroen som har. En del gamle Alfaer, Jaguarer med mer har dette. Gode kjøreegenskaper med lite ufjæret vekt er fordelene, ulempene er selvsagt tilgjengelighet.

Når jeg hører beskrivelsen US-fangere tenker jeg øyeblikkelig på W116.

Dog synes jeg både den og E12 ser litt barske/tøffe ut med US-fangere, kunne fint levd med det selv.

Selv synes jeg eldre Bmw topper Mercedes her. Bmw hadde allerede store fangere for at de skulle gå klar av snuten, så store fangere loven krevde ga derfor et inntryk av svært underbitt. Mercedes av den generasjonen har jeg aldri likt, men til gjengeld er jeg stor fan av den før. Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 står på ønskelista:

Her på Vinterbro står det også en forlatt finne-s-klasse hos den lokale bilbutikken:

3010533778_de4c01ac10.jpg

Liker den svært godt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Citroen 2cv ikke er så vanskelig rent teknisk, er mye satt sammen i franks manér - dv.s, sannsynligvis er det ikke satt sammen i det hele tatt,

Nå er ikke jeg så veldig godt kjent med frank, så jeg kan ikke kommentere hans manerer.

Men basert på egen erfaring, formelig siklet jeg etter en eldre BMW etter kun noen uker med en ny fransk bil. Hvis man imidlertid hører til typen som aldri kan få nok av "Åndenes makt" på TV-Norge, og som blir henrykt bare ved tanken på lys som går av og på av seg selv, og uforklarlige ristelyder, ja, da synes jeg du skal bestille en prøvetur med en franskmann idag.:)

Det er nok ikke få som har bestemt seg for å aldri kjøpe bil mer, etter møte med en franksmann.

Bare se hvor glade franskmenne selv er i biler nå for tiden:

539053.jpeg

;)

Hei, hei - fargene i dette bildet matcher DS-bildet over, jo!:D

Ok, nå er dette emnet et potensielt minefelt, men flesteparten av dem som tenner på biler i Frankrike i dag, har foreldre og besteforeldre som oppholdt seg et helt annet sted enn Frankrike da denne Citroënen ble lansert første gang:

rfros8v11najnzzr17sx.jpg

Mye av protesten består vel også i at de som tenner på biler ikke føler at de er fullt ut akseptert som franskmenn.:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg ikke at US-fangerne gjør utseendet på BMW noen tjeneste, men jeg kunne fint levd med dem jeg også. Ikke minst må de være praktisk til å beskytte mot andres parkeringsferdigheter. Kan man få US-fangere rundt hele bilen, tro?:?

Som kjent vil US-fangerne gi bilen beskyttelse i kollisjoner opp til en viss hastighet, og har innebygget fjæring som gjør at støtfangerne presses sammen ved sammenstøtet.

I US-fangernes hjemland er det populært hos noen eiere å få støtfangerne låst i sammenpresset stilling, for å gi en slags Euro-look. Bildene under forsøker å gi et inntrykk av hvordan dette vil ta seg ut.

Før:

e522uj7g5zmzs4onpu9o.jpg

Etter:

sdr0we7xtwrmgaeak76v.jpg

Like godt å la støtfangerne være slik de var (og beholde beskyttelsen mot parkeringsbulker), spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig godt kjent med frank, så jeg kan ikke kommentere hans manerer.

Men basert på egen erfaring, formelig siklet jeg etter en eldre BMW etter kun noen uker med en ny fransk bil. Hvis man imidlertid hører til typen som aldri kan få nok av "Åndenes makt" på TV-Norge, og som blir henrykt bare ved tanken på lys som går av og på av seg selv, og uforklarlige ristelyder, ja, da synes jeg du skal bestille en prøvetur med en franskmann idag.:)

Jeg må innrømme to ting her: Jeg liker ikke Åndenes makt og det skulle stå fransk!

Egentlig har jeg ikke spesielt imot noe lands bilproduksjon, men det er veldig morsomt å spille litt på stereotypene - jeg har til og med vært og kikket på en Citroen Ds som stod avertert på finn:

2653038777_e541705c58.jpg

2653039377_be6a15d0df.jpg

2653864050_56ce80e935.jpg

For øvrig høres det ut som om du har møtt "the Prince of Darkness"?

:lol:

Mye av protesten består vel også i at de som tenner på biler ikke føler at de er fullt ut akseptert som franskmenn.:?

Foreslår de at mine obsjervasjoner kan være i utakt med virkeligheten? :P

Selv synes jeg ikke at US-fangerne gjør utseendet på BMW noen tjeneste, men jeg kunne fint levd med dem jeg også. Ikke minst må de være praktisk til å beskytte mot andres parkeringsferdigheter. Kan man få US-fangere rundt hele bilen, tro?:?

Jeg har merket at i perioden med lav dollarkurs har mange av de nye klassiske bilene i området heer (altså biler som jeg ikke har sett i området før) vært med amerika-fangere, lykter os.v., selv på mange biler av europeisk opprinnelse. Eierene ser ut til å leve i beste velgående enda, noe som kan tyde på at det er teoretisk mulig å leve med det. Om livskvalitenen deres har gått betydelig ned skulle derimot ikke forundret meg. :D

Det som er mer sjokkerende er at jeg har sett enkelte europainnbyggere bytte europafronten sin mot en med amerika-stil. Jeg kan se du vil holde bilen slik den var orginal og derfor beholder amerika-utseendet, men å faktisk jobbe aktivt for å få det ... Vel, hver sin smak går jeg ut fra.

Vanlige gummilister utenpå fangeren er greie å ha for å forebygge parkeringsbulker, og dette er noe nesten alle søttitallsbiler har uansett marked. Jeg bruker mine aktivt.

Saab kom med en fiffig løsning på dette med sin 99 i 1972, nemlig opprettbare støtfangere - eller i praksis en gummilist. Faktisk så ble det regnet som en stor nyvinning når det kom, Saab vant også "the Don Safty Award" dette året. I prinsipp kan det ligne mye på "5mph"-fangerne for det amerikanske markedet. Kanskje Saab var inspirasjonen?

9475-1972_saab99.jpg

saab_99-1972_r8.jpg

Tidlig Saab 99 er temmelig linjelekker og deler enkelte likhetstrekk i fronten med e12. Spesielt åpningsmekanismen til panseret kan minne om den man finner på den første 5-eren. Dessverre ser alle tidlige Saab 99 ut til å være utryddet.

april_07.jpg

DSCN7396.jpg

saab99.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det å være skapfrankofil. For meg har det vært en interessant reise... ikke bare når det gjelder biler, men faktisk det meste som er fransk. Jeg var først anglofil... mye pga. en bestemor som var ansat i eksilregjeringen i London under krigen. Denne interessen førte til at jeg bl.a flyttet til Canterbury for å gå på skole i et år. Der møtte jeg mange franskmenn og de satte meg på sporet av hvor mye i det britiske (og amerikanske) som i realiteten er franskinspirert. Så... etter mye frem og tilbake med ferier i Frankrike, 6-7 franske biler, bøker om bl.a Chapron og La Déesse, kjærlighet for CX og XM... ender man opp med å elske designet på Citroën SM... da vet man at man er skapfrankofil og litt interessert i italiensk motorkunst... :wink:

isvqp3zgh5e8tkw7541x.jpg

7xp3436q0te90jtza0i5.jpg

9bvzbjjcfnoz2ctp819l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...