Der Barockengel Skrevet Januar 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2009 Og selv om vinteren nok vil vare en stund til, går vi indiskutabelt mot lysere tider igjen. Så nå er tiden inne for å legge planer for sommeren: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 1, 2009 Share Skrevet Januar 1, 2009 Er ikke det en E23 da? Men hvis det bildet er tatt i Tyskland, de tyske alper. Ja da skjønner jeg ikke hvorfor alle disse tyskerne kommer til norge på ferie. Flott landskap... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2009 Er ikke det en E23 da? Jo? Og her er en Citroën: Som sagt, sommeren er ikke så langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 2, 2009 Share Skrevet Januar 2, 2009 Har ikke helt fått hengt med her, travle juletider. Men angående Porsche 356 som råtner på rot, det står en i en garasje her i Isfjorden, har prata med eieren av garasjen, men fikk ikke lov å ta bilder Er snart 20 år siden sist jeg var inne der, da sto bilen akkurat som nå, uten motor, nedstøva og glemt Men det er lite rust heldigvis, så kanskje en gang vil den komme på veien igjen. Det er broren til eieren som viste meg bilen, og de andre bilene som står der, blant annet en Triumph Spitfire: En 1921 Chevrolet: Og en Peugeot 403: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 2, 2009 Share Skrevet Januar 2, 2009 Denne fant jeg i en annen tråd (Lokale bimmers, Rauma)... Repost? Holder seg til tråden da.. Sjekk frontruta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Har ikke helt fått hengt med her, travle juletider.Men angående Porsche 356 som råtner på rot, det står en i en garasje her i Isfjorden, har prata med eieren av garasjen, men fikk ikke lov å ta bilder Er snart 20 år siden sist jeg var inne der, da sto bilen akkurat som nå, uten motor, nedstøva og glemt Men det er lite rust heldigvis, så kanskje en gang vil den komme på veien igjen. Det er broren til eieren som viste meg bilen, og de andre bilene som står der, blant annet en Triumph Spitfire: Er den til salgs? Akkurat sånn som det der gjør meg svært så sinna. Biler som eieren har bestemt at kun skal stå til pynt et eller annet sted, når svært mange kunne vært interessert i å eie, kjøre eller bare se bilene. Selvsagt respekterer jeg eirens rett til å bestemme over tingene sine selv, men enkelte ganger skulle jeg ønske at jeg ikke gjorde nettopp det. Det kan ikke være mange Porsche 356 her i Norge. Selv har jeg kun sett en. Den var svart av farge, ispedd litt rust, hadde takstativ og så ut til å være godt kjørt - akkurat slik de skal se ut. Porsche 356 er som sagt en av de få Porschene jeg kunne tenkt meg. Siden vi snakker om tyske biler, sommer, fart og morro, tenkte jeg at følgende bilde er passende (Barockengel har nok sett det før): Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Siden vi snakker om tyske biler, sommer, fart og morro, tenkte jeg at følgende bilde er passende (Barockengel har nok sett det før): Stilig... en Auto-Union 72. Fatter hadde på midten av 70-tallet en Audi 100 LS som jeg husker ganske godt. Statusmessig var den faktisk på et høyere nivå enn en tilsvarende BMW (E3). En eller annen smart selger må iallefall ha klart å overbevise fatter´n om nettopp Audi´s fortreffeligheter iom. at den erstattet hans tidligere Mercedes-Benz W110. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Onkelen min hadde en Audi 100 Coupe, kjøpt ny hos Nsu/audi-forhandleren i Moss. Etter det jeg har fått vite var det kun fem andre lignende biler i Norge på den tiden. Mens han hadde den gikk den gjennom tre motorer, en hau med føreseter og svært mange slitedeler som bremser og slikt. Registreringsnummeret var ax10705. Jeg har et bildet av han stående stolt utenfor forhandleren sammen med sin nye bil. Selv har jeg alltid sittet med følelsen om at Audis modellrekke var noen hakk under Bmws rent statusmessig, og at Audi kun i de senere årene hadde tatt opp kampen hva gjelder ekslusivitet. Om det stemmer det du sier, må Audi ha vært usedvanlig dyre på søttitallet. Noen som vet hva disse lå på i Norge når de var nye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Jeg klarer ikke i farten å finne et bilde av fars gamle Audi 100, men hans enda eldre Mercedes-Benz W110 ligger i brukergalleriet her inne. Fars gamle 190, Mor og Trixie engang på midten av 60-tallet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Herlig bilde, Fredrik. Uten at det har noen betyding, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva slags status en slik Mercedes hadde på 60-tallet i Oslo/Norge? Mulig bare jeg som syns gammle Mercedeser ser veldig snobbete ut, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Mye finer bilder i denne tråden... Går faktisk en E12 520 som råner/vinterbil i Elverum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Har ikke helt fått hengt med her, travle juletider.Men angående Porsche 356 som råtner på rot, det står en i en garasje her i Isfjorden, har prata med eieren av garasjen, men fikk ikke lov å ta bilder Er snart 20 år siden sist jeg var inne der, da sto bilen akkurat som nå, uten motor, nedstøva og glemt Men det er lite rust heldigvis, så kanskje en gang vil den komme på veien igjen. Det er broren til eieren som viste meg bilen, og de andre bilene som står der, blant annet en Triumph Spitfire: Er den til salgs? Den er ikke det. Bilens eier bor i Stavanger, motoren står der nede da han skulle overhale den på fritida,men det ser ikke ut til å ha skjedd. Men han vil flytte opp hit igjen når han pensjonerer seg, så kanskje noe skjer da Om ca 10 år.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Herlig bilde, Fredrik. Uten at det har noen betyding, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva slags status en slik Mercedes hadde på 60-tallet i Oslo/Norge? Mulig bare jeg som syns gammle Mercedeser ser veldig snobbete ut, hehe. Takk for det... bildet gir jo litt klassisk vinterstemning... Det var bilrasjonering frem tom. 1960 i Norge etter krigen og jeg er rimelig sikker på at bildet er tatt i 1964. Mercedes-Benz W110 "Heckflosse" kom på markedet i 1961 og var nok ikke den billigste bilen man kunne kjøpe på den tiden. Det fantes med andre ord ikke et bruktmarked for slike biler og iom. at jeg vet at min far var en god venn av Erik Arnesen (stor Mercedes-Benz forhandler i Oslo siden 1962) ble bilen ganske sikkert kjøpt ny. Tja... hva slags status hadde en Mercedes-Benz i Norge på midten av 60-tallet ? Relativt høy vil jeg tro selvom den nok ikke var like høy som for en Jaguar eller Rolls-Royce. Audi fantes ikke og BMW var ikke et tema... så konkurrentene var nok først og fremst britiske og ikke minst amerikanske. Det gikk svært mange amerikanske biler i Norge på denne tiden og jeg kan huske at det ikke var uvanlig at en taxi i Oslo var en amerikaner... og da snakker vi om på midten av 70-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2009 Onkelen min hadde en Audi 100 Coupe, kjøpt ny hos Nsu/audi-forhandleren i Moss. Etter det jeg har fått vite var det kun fem andre lignende biler i Norge på den tiden. Mens han hadde den gikk den gjennom tre motorer, en hau med føreseter og svært mange slitedeler som bremser og slikt. Det er ofte lett å glemme hvor gode bilene egentlig har blitt med årene - det at førersetet måtte byttes før bilen hadde kjørt 50.000km var ikke helt uvanlig. Her mener jeg at BMW på 1970-tallet var i en litt annen liga enn merker som f.eks. Ford og Opel. Motorproblemer på Audi 100 Coupé S er faktisk ikke helt overraskende. Coupé-utgaven ble levert med samme motor som topp-modellen av limousine-versjonen; 100GL. GL-motoren var kjent for sjelden å holde til den var kjørt 100.000km - utgaver med automatgir holdt som regel lengre. Det har ikke vært helt uvanlig å se GL-versjoner som har fått transplantert den noe mindre, men langt mer holdbare motoren fra LS-utgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... 671613#top Pene biler er det i allefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå