Fredrik Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Det retro-look tastaturet var jo bare utrolig kult. Jeg har alltid hatt sansen for de stilretningene som ble etablert på 20 og 30-tallet... spesielt Art Deco og Bauhaus arkitekturene. En parallel stilretning av Art Deco er den såkalte Streamline Moderne stilen som kom på begynnelsen av 30-tallet og den er toppen av kransekaken for min del. Denne stilen ble etablert gjennom designet på spesielt fremkomstmidler... SS Normandie, Hindenburg luftskipet, Chrysler Airflow, Airstream campingvogner, BMW 328... bare for å nevne noen eksempler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Det som er morsomt med denne "streamline"-stilen som du nevner, noe som også gjelder dråpeformen frankrike så sin elsk i (går muligens under streamline): Mange av disse bilene er mer aerodynamiske bak enn forran. Chrysler Airflow er et godt eksempel på det, men likevel ikke blant de verste. Grunnet gammeldags teknikk - moderne på den tiden - var motorer svære av fysisk størelse, trengte mye luft m.m Noe som gjorde at mange av bilene hadde høye og gammeldagse frontpartier. Baken hadde ikke slike tekniske begrensinger, og linjene kunne derfor trekkes glattere og flatere - hva vi forbinder med aerodynamikk. I likhet med "wedge"-stilen Lagondaen på forrige side var kjent for, viste "streamline"-stilen å funke bedre i teorien enn i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Streamliners er flotte å se på Så har vi jo boattails, her en Auburn 851 Boattail Speedster: Og glade i treverk var de, her en Hispano Suiza H6C 1924: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Ramla forresten over denne da jeg søkte opp Hispano Suiza: Hispano Suiza V8 flymotor, relativt enkel konstruksjon i forhold til dagens V8ere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Når vi snakker om store bilmotorer (vel... egentlig flymotorer) så må vi ikke glemme Napier-Bentley. Denne "Donald Duck" sportsbilen hadde en Napier Sea-Lion W12 flymotor på 24000 cm3 som utviklet 550 HK... i 1929. Dette er hva Wikipedia bl.a skriver om bilen: Due to the immense torque, the rear tyres produce clouds and clouds of smoke whenever this machine is launched, and the exhausts produce sparks, flames and smoke in equal measure... http://www.youtube.com/watch?v=XmqiTmTuGdA&NR=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Selv vuderer jeg å gå til anskaffelse av en bil til (selvsagt av gammel årgang), og jeg har i den forbindelse latt meg merke ved alle eldre biler jeg har møtt i kulden; [..] Etter en tur inn til byen for å handle, kan listen oppdateres med følgende: Toyota FJ40, Chevrolet Caprice mk1, Ford Cortina mk1 (sett i rundkjørigen akkurat bortenfor her faktisk), Datsun 1200 stasjonsvogn, boble, Saab 99, hva jeg tror var en Mazda 929 og en gammel Amazon. Fortsatt svært imponerende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2009 Og der fant jeg bildene av Jean Harlow jeg ikke fant i går. Legg merke til grillmerket på det siste bildet - ingen overarbeidet rekke-firer her, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Igjen... de hadde stil på 20 og 30-tallet... fantastisk flotte bilder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Jean_Harlow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2009 Etter en tur inn til byen for å handle, kan listen oppdateres med følgende: Toyota FJ40, Chevrolet Caprice mk1, Ford Cortina mk1 (sett i rundkjørigen akkurat bortenfor her faktisk), Datsun 1200 stasjonsvogn, boble, Saab 99, hva jeg tror var en Mazda 929 og en gammel Amazon. Svært sympatisk nabolag du befinner deg i. Jeg ser at Chryslers Airflow-modell har blitt nevnt et par ganger. Jeg lurte på om jeg skulle nevne Airflowen når vi diskuterte Citroën DS tidligere, og det er egentlig ikke noen tilfeldighet at Airflow har en tendens til å dukke opp. Da den ble lansert i 1934, hadde den et svært radikalt utseende - kanskje litt mer radikalt enn kjøperne var klare til å fordøye. Når vi ser tilbake på Chrysleren idag, er kanskje et av dens mest synlige bidrag at den er blant de aller tidligste ordinære bilene med motorpanser hengslet i bakkant, slik vi er vant til i dag. Før Airflowen hadde de fleste biler hatt todelt panser som var hengslet i midten, og som ble åpnet fra hver side. Kjapp liten bildebonanza. Det glade familieliv: Campingvogn kan brukes til mye: In the bleak midwinter of 1938: Landlig idyll: Ennå mer idyll: Museumsgjenstand: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Bare sånn for å få den rette settingen når det gjelder 20 og 30-tallet... noen som husker den engelske TV-serien "Jeeves and Wooster" (P.G. Wodehouse) med Hugh Laurie og Stephen Fry ? ... Begge to er karakterskuespillere og de spiller begge også i serien om Blackadder... der forøvrig også Rowan Atkinson spiller og er medforfatter. Stort mer bilgal enn Rowan Atkinson er det ikke mulig å bli... han har en intelligent tilnærming til biler og kjører naturligvis bl.a en McLaren F1. Vel... tilbake til Jeeves and Wooster. I den aktuelle scenen handler det ikke om biler, men om Bertie Wooster´s viderverdigheter sammen med Reginald Jeeves. Det som imidlertid er interessant med denne scenen er settingen der vi tydelig ser typiske art deco detaljer i stuen. Spesielt lysene og pyntegjenstandene er interessante. En annen britisk TV-serie som også har en interessant ramme rundt art deco er serien om Agatha Christie´s "Hercule Poirot" med bl.a David Suchet... også han en fenomenal karakterskuespiller. http://www.youtube.com/watch?v=om2cFIf4 ... playnext=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2009 Du har lyst på bond-jente og Bmw 3200 cs sammen? Skandale. Ja, for Bond + BMW er vel helt utenkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Rowan Atkinson har jeg selv stor sansen for. Generelt er jeg glad i engelsk humor, noe det nye sitatet i signaturen min er vitne på. Om du liker engelske serier med gamle biler i, ta en kikk på "Life on Mars" som starter i morgen på nrk2 (huff, reklamerer for nrk!). Riktignok er ikke bilene fra før krigen, men de er likevel såpass gamle at det er stas. http://www.imcdb.org/movie_478942-Life-on-Mars.html http://www.imcdb.org/movie_787490-Life-on-Mars.html Jeg vet jeg gleder meg, selv om jeg håper at de ikke ødelegger så alt for mange biler, slik som serier har en tendes til å gjøre. Svært sympatisk nabolag du befinner deg i. Jeg er nesten sikker på at om du tar en kikk rundt deg, vil du selv finne at nabolaget ditt kan by på overraksende mange spennende biler. Majoriteten av bilene på veiene her nede er biler jeg ikke bryr meg om, men så har vi den ene lille prosenten som skiller seg ut. Du har lyst på bond-jente og Bmw 3200 cs sammen? Skandale. Ja, for Bond + BMW er vel helt utenkelig? Muligens ikke helt utenkelig. Selv har jeg autografen fra Bond på den tiden han kjørte z3. Men likevel, akkurat som britiske krimserier = røde, gamle engelske biler, er James Bond = Aston Martin. Noe A.Martin vet å utnytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Så har vi jo boattails, her en Auburn 851 Boattail Speedster: Boattail, vel når vi er inne på det "våte" element, hvorfor ikke ta turen inn i bilen??? Hva med treverk som skipsplank??? BMW 760iL individual maritime; BMW Z4 individual maritime; Kjekt for de som savner sjøen på vinterstid... (Kansje dette hadde vært noe for Saltkjelen)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 7, 2009 Share Skrevet Januar 7, 2009 Jasså, du liker airstreamvogner Fredrik? Vet om en... Har stått tilsynelatende i ro i hvertfall de siste 2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå