Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jasså, du liker airstreamvogner Fredrik? Vet om en... Har stått tilsynelatende i ro i hvertfall de siste 2 år. :)

Jeg har absolut ingen erfaring med campingvogner, men designet på Airstream´s vogner er historisk interessant... de ser jo kule ut selvom designet stammer fra 30-tallet.

Airstream Panamerica

r0jaslk6czgm4nfkbdo7.jpg

Airstream Ocean Breeze

xm4zuowv4iocyh7sjoz8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten sikker på at om du tar en kikk rundt deg, vil du selv finne at nabolaget ditt kan by på overraksende mange spennende biler

Nei.:(

Snakker om avsporing her altså, og jeg skuffer på mere køl jeg....

Avsporing? Neida.:) Denne tråden baserer seg på den kjente politiske tenker Thorbjørn Jaglands berømte utsagn om at "Alt henger sammen med alt" - og tråden er også fylt med referanser. :)

Det er også slik at mange er oppriktig interessert i - og har kunnskaper om - opptil flere emner, og da snubler man gjerne raskt over kryss-assosiasjoner til andre tema når man begynner å diskutere ett. Se bare her på dette tilfeldig valgte eksempelet på hvordan tankene kan fly::)

Bare sånn for å få den rette settingen når det gjelder 20 og 30-tallet... noen som husker den engelske TV-serien "Jeeves and Wooster" (P.G. Wodehouse) med Hugh Laurie og Stephen Fry ? ... Begge to er karakterskuespillere og de spiller begge også i serien om Blackadder... der forøvrig også Rowan Atkinson spiller og er medforfatter. Stort mer bilgal enn Rowan Atkinson er det ikke mulig å bli... han har en intelligent tilnærming til biler og kjører naturligvis bl.a en McLaren F1.

Vel... tilbake til Jeeves and Wooster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både damene og bilene var utrolig flotte i gamle dager :)

Takke seg til ei jente som Carole Lombard fremfor dagens plastic fantastic babes..

Det er vel liten tvil om at verden har sett endel tekniske nyvinninger komme siden 1930-tallet - og mange av dem har kommet bilen til nytte.

Men når det gjelder hunder, kvinner, terrassemøbler, sol og sommer, hadde man nådd et svært høyt nivå allerede den gang - noe bildet under viser. Her er Carole Lombard igjen::D

8kejbbpsq0gmpp9vuuar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten sikker på at om du tar en kikk rundt deg, vil du selv finne at nabolaget ditt kan by på overraksende mange spennende biler

Nei.:(

Nei, daså. Her er noen bilder jeg selv har tatt av biler jeg har møtt på i sommer:

http://flickr.com/photos/ikoen/sets/72157606076093447/

Siden vi er i en bildetråd, slenger jeg inn et par:

2660308223_f24a5b328f.jpg

2656878642_14499d79fb.jpg

2653382205_385c2c7ce7.jpg

2653409649_0e292687e7.jpg

:D

PS: Siden jeg er lettere ustabil med kamera, beklager jeg at enkelte av bildene er uskarpe og/eller med rare motiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes konseptet med åpen plass for sjåføren og coupe til passasjerene burde tas opp igjen.

Her representert ved en 1935 Dusenberg:

02206-1935-dusenberg-sj.jpg

Sier vel noe om at når en var rik før, var en SKIKKELIG rik, og det ville vel ikke falle en inn å være sin egen sjåfør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har tatt opp konseptet flere ganger:

raro08mttz8.jpg

autowp.ru_mercedes-benz_s500_landaulet_popemobile_1.jpg

2009-Maybach-Landaulet.jpg

Den siste da representert med Maybach.

Problemet med slike biler er sikkerheten. Folk som har råd/ønske om en slik bil, er også gjerne de som ansees som mulige offere for eventuelle attentat. Med åpent tak vil muligheten for pansring og beskyttelse minke drastisk. :)

OPS: Det var visst omvendt fra hva du tenkt på. Se der, ja. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg oppdaget at det ikke var helt det du var ute etter. Du får sende inn forslag til Mercedes om å bygge neste s-klasse med en slik versjon.

Regjeringsbil/paradebil regner jeg med, for de helt i toppen.

Mercedes 600 ble brukt som pavebil blandt mye annet. Det kan være en slik en?

I Amerika var det vel Cadillac/Lincoln som ble brukt.

I Afrika brukte de visst Peugeot 604:

http://www.604tours.com/landaulet.html

I øst-europa brukta man visst Tatra:

T%20613%20K%20hotel%20int.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

raro08mttz8.jpg

Vil tippe du skal være rimelig høyt oppe for å komme med en slik en :)

S-klasse i "halvcab" ja :)

Nå hadde de jo ikke noe i mot å lage STORE cab'er heller før da, så en S-klasse cab hadde kanskje også vært på sin plass.

edit:

Samme bil uten "stigbrett":

ankauf-verkauf-quer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3g220gpk]Synes konseptet med åpen plass for sjåføren og coupe til passasjerene burde tas opp igjen.

Her representert ved en 1935 Dusenberg:

02206-1935-dusenberg-sj.jpg

Sier vel noe om at når en var rik før, var en SKIKKELIG rik, og det ville vel ikke falle en inn å være sin egen sjåfør...

Duesenberg Automobile & Motors Company er vel noe av det mest elegante som har kommet fra den amerikanske bilindustrien... det var nesten europeisk klasse over deres modeller (som også inkluderte modeller med to seter for den interesserte rikmannen). Duesenberg var stort (bl.a Jay Leno er en heldig eier), men ikke like stort som Mercedes-Benz etter min mening... noe denne Mercedes-Benz SSK "Papler" fra 1930 viser. Den hadde en 7065 cm3 stor rekkesekser som ytet 250 HK ved 3300 rpm og 562 Nm ved 1900 rpm. Denne modellen var trolig mer teknisk sofistikert i relasjon til samtidige bilmodeller enn Bugatti Veyron er idag. Mrk. at coachbuilding (karosserimakere) var alminnelig på denne tiden... Mercedes-Benz bygget ikke selv karosseriet på SSK modellene... allikevel utrolig elegant.

1930 Mercedes-Benz SSK "Papler"

7szgv3s7i4fz89aiy353.jpg

63f86vzf3uecr113dv0g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det programmet som gikk på Discovery om Jay Leno er forresten veldig interessant. Han kan sies å være en SKIKKELIG bilentusiast.

Han har bl.a. en egen mann ansatt bare for å skru på og vedlikeholde dampbilsamlinga si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med faste sidevinduer og åpent tak kalles tradisjonelt for Landauletter og den uten tvil mest historisk interessante av disse er Mercedes-Benz W111 770K eller "Großer Mercedes" fra 1930-43. Motoren er en rekkeåtter på 7655 cm3 som ytet 200 HK ved 2400 rpm... noe som medførte en teoretisk topphastighet på 160 Km/t. Selve modellen 770K kom i mange forskjellige utgaver... alt avhengig av hvem som var karosserimakeren.

"Großer Mercedes"

w228f4u2lfl2dp8on6pr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...