Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nei, daså. Her er noen bilder jeg selv har tatt av biler jeg har møtt på i sommer:

http://flickr.com/photos/ikoen/sets/72157606076093447/

Siden vi er i en bildetråd, slenger jeg inn et par:

2653382205_385c2c7ce7.jpg

Her var det mange fine bilder... og jeg tror også at kvartalene rundt Frogner/gml. Drammensvei/Skarpsno er et av de bedre stedene hvis man ønsker å se fine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine bilder... og jeg tror også at kvartalene rundt Frogner/gml. Drammensvei/Skarpsno er et av de bedre stedene hvis man ønsker å se fine biler.

Etter å ha gått mye rundt i byen og levd deler av livet mitt der, sitter jeg igjen med følelsen av at Frogner/Uranienborg er de beste stedene om du ønsker å finne litt dyrere, gamle biler parkert langs veien. På andre siden av byen, mot Grønland og slikt, finner man igjen en del vanlige og slitne bruksveteraner. Byen er generelt veldig flott siden det er mye gateparkering. Her ute på landet (metropolen Vinterbro) ser jeg svært mange gamle biler, men det er så sjeldent jeg finner dem parkert langs veien/på parkeringsplasser.

Ellers merker jeg meg litt forskjeller på bilene. Her ute hvor jeg bor, går det mye i fordums luksuskjerrer, store amerikanere og europeiske sportsbiler av diverse slag. Biler som med andre ord bruker mye bensin. I byen går det mer i mindre biler som Fiat 500, eller andre undermotoriserte biler.

Flott at du likte noen av bildene. Enkelte synes jeg har litt laber kvalitet, kameraet mitt er nemlig ikke best på å takle dårlige lysforhold. Jeg er ikke best på det heller for å si det mildt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått mye rundt i byen og levd deler av livet mitt der, sitter jeg igjen med følelsen av at Frogner/Uranienborg er de beste stedene om du ønsker å finne litt dyrere, gamle biler parkert langs veien.

Jeg er oppvokst på Ris/Vinderen og har bodd store deler av mitt voksne liv på Hoff/Abbedigjengen (ikke så veldig langt fra Frogner/Uranienborg) og jeg bor nå på Holmenkollen. Jeg går ofte søndagsturer ned til Skillebekk/Frogner og tilbake igjen via Frognerparken/Vinderen/Slemdal og da passerer jeg ganske mange fine biler. Ved et tilfelle så jeg bl.a tre stk. Porsche 928S (inkl. en S4 og en GTS)... og det er ikke daglig kost selv på Oslo´s vestkant. Jeg skal prøve å huske kameraet når jeg skal ut på tur neste gang (det blir imidlertid først når vi har hatt et væromslag som har redusert luftforurensningen kraftig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I beg to differ"

928s største ess, blir også dens akilleshæl.

Da den kom i 1978 var det en svært avansert bil for sin tid. Nyere og forbedret uavhengig fjæring ble konstruert, moderne motor og en tidlig versjon av firhjulsstyring (enkelte Skyline-modeller samt Mistubishi 3000gt fikk dette på nittitallet). I designet kunne det nyskappende sees ved f.eks intitregerte plastikk-fangere, noe som fortsatt var uvanlig da den kom. Faktisk var den annerkjent som en såpass god bil, at den vant prisen som europas beste samme år. Som et resultat av at bilen var tidlig ute med mye teknologi samt nyskappede design, er at bilen har mange av tingene som jeg misliker i moderne biler. Bilen føles og ser for moderne ut for min smak - noe som er grunnen til at jeg ikke tok den med i settet på Flickr.

Grunndesignet er sprekt, men de kunne nok til fordel ha valgt en litt mer klassisk rute: Slik som Citroen Sm; Bilens design i selv ser moderne ut, men samtidig har den krom-speil og -bakfangere.

Dessuten, bilen har slitt litt med ryktet sitt. I amerika var dette lenge svært billige biler, og her hjemme i Norge stod nok prisen noe høyere grunnet avgifter. Mange har derfor kjøpt bilen, men drømmer om 911 som de ikke hadde råd til. Enkelte har kjøpt bilen som en billig sportsbil, eller typisk billig måte å komme seg inn i Porscher. I dag har mange av disse blitt dårlig behandlet, siden en del ikke tenker på at selv om bilen er billig, vil reservedelene ha vanlig porsche-pris. Som med Fiat Dino, har bilen fått et ufortjent dårlig rykte for sin holdbarhet, når det i mange tilfeller er eierens dømmekraft som er problemet.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var ikke billigere når den var ny. Den var faktisk veldig mye dyrere, da 928 var fra Porsche ment som den ultimate bil på tiden, mens man skulle fase ut 911. Porsche-fanatikere er en underlig gjeng. Siden 928 verken var luftkjølt eller rompedrevet, greide den ikke å opprettholde så høye bruktbil-priser som Porsche er kjent som. I likhet med hva 400 er for Ferrari, har Porsche 928 blitt/vært en bil hatet av mange purister. Slikt driver bruktbilprisene ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk flott bilmodell... tenk om det fantes en slags waybackmaskin i virkeligheten også... :wink:

Vi får vente å se når med knut_olestad er ferdig med sitt Lombard-prosjekt.:)

Apropos reise bakover; Porsche 928 utmerket seg vel med å ha mindre luftmotstand hvis den rygget enn når den kjørte forover. (Dette var selvsagt før den fikk hekkspoiler.)

Baur-utgaven er forøvrig min favoritt-E36.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrk. at coachbuilding (karosserimakere) var alminnelig på denne tiden...

Riktig. Vognmakere som hadde laget penere hestevogner, fortsatte gjerne med å lage karosserier på bestilling etter at bilen kom. Enkelte vognmakere ble kjøpt opp av bilprodusentene, og navnene deres fortsatte å bli brukt på spesielle utstyrvarianter av bilmodellene.

Clark Gable's Duesenberg som jeg viste et bilde av tidligere, er et eksempel på at man også bygget om biler og gav dem et nytt karosseri etterpå.

Gable's Duesenberg ble levert ny med standard-karosseriet fra Rollston, men den ble ombygget hos Bohman & Schwartz like etter.

Det er litt forvirring ute og går når det gjelder Gable og Duesenberg. Siden han var en av de aller største filmstjernene på denne tiden, ser det ut til at en Duesenberg ble stilt til hans disposisjon, mens han selv eide en annen - denne. Noen mener imidlertid at denne var en gave til ham fra Carole Lombard, så det kan faktisk tenkes at han ikke kjøpte noen selv....

sa0fix6mq409bpj69rnq.jpg

Merk oppslått svigermorssete foran reservehjulene.

5v5raoy70ok6th0itp1m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har tatt opp konseptet flere ganger:

raro08mttz8.jpg

Sånn skistativ husker jeg at naboen min hadde også.:P

Landaulet-versjonen av Mercedes-Benz 600 tror jeg ikke det ble laget mer enn 59 eksemplarer av - det burde være mulig å finne ut hvilken dette er, og hva den ble brukt til. Virker som den kan ha blitt brukt ved spesielle statsbesøk e.l. Det tyske nummerskiltet behøver ikke bety at den var tysk i utgangspunktet, selv om det ikke er helt usannsynlig.

Det ser ikke ut til å ha vært Pave Paul VI som kjørte den til daglig, for her er hans:

fe80oeq7z2jmgp5qhs9k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...