Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når vi er inne på bulende panser på E12: Tidlige modeller med doble Zenith-forgassere hadde en tredje panservariant.

Her på et gammelt pressebilde for det engelske markedet. Ser ut som de i båten har problemer med påhengsmotoren....

Kan bilen sies å ha en tidlig versjon av kantfelger?:?

http://images.bimmers.no/files/jiw5gk057zve0kvtr0m9.jpg

Pre facelift hadde kun 2 panservarianter. Et med bul og et med nedoverscoop. Det øverste bildet Fredrik viser er faceliftpanseret.

Slike ringer fikk jeg med til vinterhjulene på den grønne faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre facelift hadde kun 2 panservarianter. Et med bul og et med nedoverscoop. Det øverste bildet Fredrik viser er faceliftpanseret.

Det var egentlig det jeg også mente å få fram - det ville vel vært riktigere av meg å si at panseret jeg viste var variasjon nr. 2, mens faceliftpanseret fra modellår 1977 er nr. 3...:)

Her er et nærbilde av en fransk E12 med faceliftpanser - komplett med guld frontlykter. Merk hvordan panseret løfter seg på midten for å gi plass til nyrene som strekker seg oppover, mens tidlige modeller hadde en gjennomgående horisontal linje over lykter og nyrer.

French Sharknose:

zz9pzb7z1w6atv22nb3x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånne bilder som gjør at man bare får lyst til å sette skistativ på taket av E28 518i'n (har desverre ikke noe e12) til mamma og reise til Alpene på ferie. Det hadde vært kos det!

Meget forståelig - men jeg hadde tatt til takke med en tur med skistativ ut i norske skiløyper.:)

Bilde av bilen til en kammerat av meg. En 528i som kun har gått 77990km. Den har stått lagra på en låve siden 1980-81 en gang :)

Flott bil - morsomt å se at det fortsatt kommer interessante biler ut av gamle låver.:) Post gjerne flere bilder av denne hvis du får tak i.:)

Når det gjelder E12 med sidespeil på forskjermene, kan det se ut som om dette faktisk var noe man kunne bestille som ekstrautstyr: Tidlige modeller kom uten elektriske sidespeil - elektrisk regulerbare speil later imidlertid til å ha vært noe man kunne bestille - og de ser ut til å ha vært plassert på forskjermen.:)

Eller - skal man være helt korrekt, så medførte vel panserutformingen på E12 at det var på panseret, ikke forskjermen speilene måtte monteres. :-k

Joa, en tur til Norefjell eller Hemsedal på vinter'n er fint det også. Men er liksom en drøm å kjøre snøfjøl i alpene da. Og visst det kan kombineres med idiotisk lang roadtrip i en gammel BMW må jo det kunne være noe sånn som det beste fra 2 verdener :)

Et par til:

11324.jpg

11327.jpg

11323.jpg

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, en tur til Norefjell eller Hemsedal på vinter'n er fint det også. Men er liksom en drøm å kjøre snøfjøl i alpene da. Og visst det kan kombineres med idiotisk lang roadtrip i en gammel BMW må jo det kunne være noe sånn som det beste fra 2 verdener :)

Uvanlig velholdt originalinteriør i Perlbeige på bildene du postet.:)

Joda, jeg er absolutt med at roadtrip hele veien til Alpene i gammel BMW hadde vært toppen - særlig hvis man kunne hatt vinterføre slik som dette hele veien sydover::)

dxgsogljbmlz6d0iq8y3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spinne litt videre på roadtrip til Alpene tanken, så er det kanskje litt usikkert om man kan regne med snødekte veier hele turen til Alpene. Det kan nok hende at slapseføre og køkjøring bak vogntog på Autobahn er noe man må regne med. Da er god sikt og godt lys viktig - og da kunne den venstre av disse to være en god bil for turen: 1977 528 med essensielt ekstrautstyr: Lyktepusser/-vasker anlegg.:)

p5pba9kc6ntprgljaoea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maipike?

8v80xz3lhag65p4nuiu3.jpg

Legg merke til "sporty" 70-talls look med senterkapsler og kromringer på felgene.:)

Dette er et av mine favorittbilder! Hadde dette som bakgrunnsbilde på en PC for noen år siden, og printet vel faktisk ut et og...Fantastisk bilde med alpejente med fete solbriller...Herlig å se igjen. Har du noen av Alpina-bildene av B7S Turbo som ligger i overstyring på en testbane? Hadde en del bilder av en beige Alpina i sladd, men de lå på en ødelagt PC...

Interessant nok finnes det fortsatt en del eldre bilførere i distriktene som mener at høyre sidespeil skal stilles lavt, og kun er til for å kunne se den hvite linjen i veikanten fra førerplassen.

Hehehe. Må innrømme at sidespeilet mitt også er innstilt på bakkenivå mtp parkering. Men nå er bilen ganske kort da, så har lite blindsoner...

Beste tråden her på evigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Må innrømme at sidespeilet mitt også er innstilt på bakkenivå mtp parkering.

Joda, så lenge du ikke får deg små overraskelser ved hurtige filskifter, så er det greit å se hvor man parkerer.;)

Fantastisk bilde med alpejente med fete solbriller...Herlig å se igjen.

Ja, det aller morsomste er bilder som avslører tiden da bildet ble tatt - bildesign er nok mer konservativt og forandrer seg mindre enn motebildet generelt - og solbrillemoten spesielt.:)

Skulle hatt flere bilder med tidsriktig tilbehør. Dessverre er det lite bilder av biler i fart - det kan ha med å gjøre at filmemulsjonene tidlig på 70-tallet ikke var egnet til å gi bilder med høy kvalitet av ting i bevegelse.

Bildet under er ikke noen Alpina, men bilen får til gjengjeld luftet undersiden bra; dere får forestille dere lyden av skrikende dekk selv.:D

Fra en av de tidligste testene av E12 i tysk presse, sensommeren 1972 - og igjen, legg merke til solbrillene.:)

Check that body-roll:

aautzm60cnhpr59mu228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spinne litt videre på roadtrip til Alpene tanken, så er det kanskje litt usikkert om man kan regne med snødekte veier hele turen til Alpene. Det kan nok hende at slapseføre og køkjøring bak vogntog på Autobahn er noe man må regne med. Da er god sikt og godt lys viktig - og da kunne den venstre av disse to være en god bil for turen: 1977 528 med essensielt ekstrautstyr: Lyktepusser/-vasker anlegg.:)

Hehe.. er vel ikke garantert fint snø føre på en hel sånn tur nei :) Men å gå så langt som å ville ha lykteviskere skal ikke være mulig. Det må jeg bare si jeg synes er skikkelig stygt på gamle BMW'r. Får jeg tak i en bil med sånt utstyr så havner det rett i soptunnan som svenskene sier :)

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å gå så langt som å ville ha lykteviskere skal ikke være mulig. Det må jeg bare si jeg synes er skikkelig stygt på gamle BMW'r. Får jeg tak i en bil med sånt utstyr så havner det rett i soptunnan som svenskene sier :)

Ok, men dersom du får tak i noen slike lykteviskere, kunne du sende meg en melding, slik at soptunnan din blir undersøkt litt nærmere?:)

Viskere på frontlyktene er vel noe vi aldri får se igjen på nye biler, så jeg kan tenke meg at fungerende lykteviskere kan vekke litt oppmerksomhet på et gammelbiltreff om noen år eller 15. Ser liksom for meg en gruppe storøyde mennesker som står og ser på en demonstrasjon av et lyktevaske/-visker anlegg.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden og sen topmodell: M535i. Denne ble laget av BMW Motorsport fra 1980, og kom med 3,5 literen som var kjent fra 7-serien. For å kontrollere de ekstra kreftene ved høye hastigheter - og for å gi folk sjanse til å vike til side når de så denne i bakspeilet - ble den utstyrt med en dyp, sinna frontspoiler/støtfanger.:)

6iuvlybkkx2pfkovpoq7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...