Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sjelden og sen topmodell: M535i. Denne ble laget av BMW Motorsport fra 1980, og kom med 3,5 literen som var kjent fra 7-serien. For å kontrollere de ekstra kreftene ved høye hastigheter - og for å gi folk sjanse til å vike til side når de så denne i bakspeilet - ble den utstyrt med en dyp, sinna frontspoiler/støtfanger.:)

6iuvlybkkx2pfkovpoq7.jpg

Har faktisk kjørt en slik modell, en gang tidlig på 90-tallet. Bilen hadde dogleg-kasse, hvilket visstnok var originalt på denne M5-forgjengeren.

Slenger på et par bilder fra et treff jeg var på, på Spa-Francorchamps, for noen år siden.

DSCN3811.jpg

DSCN3812.jpg

DSCN3827.jpg

DSCN3835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk kjørt en slik modell, en gang tidlig på 90-tallet. Bilen hadde dogleg-kasse, hvilket visstnok var originalt på denne M5-forgjengeren.

Det tror jeg stemmer - her er et pressebilde fra 1980 som viser bilen parkert i 1. gir.

z5v12la914q5skjuay66.jpg

Sammen med den tettstegede 5-trinns girkassen med utveksling 1,0 i 5. gir (istedet for i 4. som vanlig på BMWs ordinære 5-trinns girkasser), klarte 3,5-literen å gi M535 en topphastighet på 222km/h. 0-100 gikk på 7,5 sekunder. Raskt i en 4-dørs sedan i 1980. Differensialutvekslingen var 3,07.

På bildet over legger vi også merke til Recarosetene og et 3-eket sportsratt trukket med skinn.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørbildet i mitt forrige innlegg er hentet fra sammen serie med pressebilder fra 1980 som bildet under:

M535i i nydelig vinterlandskap:

b2g2r3mvgq6g539y3ml2.jpg

Jeg synes det er interessant å legge merke til føreren på pressebildet - kanskje litt lettere å se på dette utsnittet:

kiaogfzwzgdmailfiybk.jpg

For å promotere sin raskeste sportsedan, valgte BMW i 1980 å sette en godt voksen mann med sixpence på hodet bak rattet.. Ingen moteriktig ungdom med designerdress og aksjeposter i de nyeste suksessene på børsen. :wink:

I en tid der ordet finanskrise preger overskriftene, og luksusforbruket fra dem som har tjent raske penger forsvinner, kan dette bildet være en nyttig tankevekker - om hvordan produsenter som BMW i urolig tider selger produkter til kunder med solid økononomi, grunnlagt over lang tid.

Vi tar med ett bilde til av samme karen - høyre sidespeil er bestilt som ekstrautstyr for ikke å skrape opp bilen når han rygger ut av garasjen. Tåkelys er visst bare noe tull som ungdommen driver med - og i motsetning til bildet over, har han husket å slå av langlysene på dette.:P

0bsz2obc1vnatkju6uk0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "Mormor og de åtte ungene i byen" - her med Mormor og en kjent skikkelse.:)

1md4gyh128q7mcoecob5.jpg

På 70-tallet var vel ting i Norge enten påbudt eller forbudt. Skvettlappene vi ser på bildet over, hørte til i den først kategorien. Hvis jeg ikke tar helt feil, kunne man bli stoppet og bøtelagt hvis man hadde mistet en eller flere skvettlapper.

Jeg tror skvettlapp-påbudet ble opphevet for personbiler rundt 1982-83.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke feil nei :P

Untitled-1-2.jpg

Heisan, du har til og med fått enderøret på eksosen til å formere seg.:D

Så, utfra bildet, kan jeg anta at du synes 175/80-14 ikke helt er det ideelle å kjøre rundt med? ;)

Det er vel ikke det mest ideelle nei.

Både til E28 og E12 vil jeg si at 245/45 415 er en god dim. Men på grunn av at jeg må selge bilene, hunden og mamma for å få tak i slike dekk så er det vel bedre med noe a.la 245/40-17, evt. 245/45-16. (jada, vet at rulleomkretsen blir litt feil)

Det jeg liker minst med E12 er faktisk innsynet. Kjører man bak, på siden eller foran en E12 så får man allikevel med seg alt som skjer inni bilen. Det er som et akvarium, ruter på alle kanter.

E28 er ikke så veldig slik, så tror at dashbordet og bagasjeluken har mye å si. Sammen med høydejustering av seter (som var på flere E12, men har garantert rusta fast. Såklart på øverste hakket.) og tonede ruter (som kom på sene E12 og de med litt utstyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvordan motivene forandrer seg. Nå i kapitalismens tidsalder er bilen stort sett avbildet i urbane settinger, gjerne med finansblokker, tunneler, broer og andre betongjungeler.

Mens på 70-tallet sto bilen på beite med kuer og alpejenter, eller på søndagstur på lokale nedsnødde alpeveier. Litt mer koselige og menneskelige omgivelser, mye varmere enn disse sølvfargede isaktige pressebildene nå til dags. Dessuten var alltid sjåføren avbildet før, nå er det uten sjåfør eller med sotede vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dogleg gearkasser. Porsche 931 (924 Turbo) hadde også en slik gearkasse i motsetning til en mer alminnelig konfigurasjon på Porsche 924. Jeg kjørte disse modellene ganske mye før i tiden og det er ingen tvil om at en dogleg gearkasse føles mer naturlig å geare iom. at andre og tredje gear ligger rett overfor hverandre (disse gearene brukes mer aktivt enn første gearet som ligger ned til venstre). Er det noen som vet hvorfor ikke dogleg gearkasser er standard på alminnelige biler i dag ?... :?

Dogleg konfigurasjon

6e2y0w6qf3q7gvaftwf7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dogleg gearkasser. Porsche 931 (924 Turbo) hadde også en slik gearkasse i motsetning til en mer alminnelig konfigurasjon på Porsche 924. Jeg kjørte disse modellene ganske mye før i tiden og det er ingen tvil om at en dogleg gearkasse føles mer naturlig å geare iom. at andre og tredje gear ligger rett overfor hverandre (disse gearene brukes mer aktivt enn første gearet som ligger ned til venstre). Er det noen som vet hvorfor ikke dogleg gearkasser er standard på alminnelige biler i dag ?... :?

Dogleg konfigurasjon

6e2y0w6qf3q7gvaftwf7.jpg

Datsun hadde denne kassen på 180B SSS på -70 tallet. Har kjørt noen av dem og er enig med Fredrik, de føles mere naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...