Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Reklamebilder fra Volvo.

I dag er Volvo kontrollert av kinesiske eiere. Disse kan se ut til å ha litt andre synspunkter på hvordan merket skal posisjonere seg mellom premiummerkene og produsenter som Ford og GM, enn hva vi er vant med tidligere. Her er noen bilder fra dengang Volvo var selvstendig og norske myndigheter var villige til å gi bort deler av oljerettighetene for å få en bit av kronjuvelen Volvo. :o

rvmkk7d83wgdqisteu3w.jpg

Hvem sier at solen alltid skinner i reklamen?

4ody1pz3a7r8333652ro.jpg

En gang for lenge siden kunne man få seter som hadde farge.

s2vdbs5qigz2k13f5xrl.jpg

MS Marija Uljanova.

Marija Uljanova var Vladimir Lenins mor. Uljanova hadde tilknytning til Sverige gjennom at hennes mor var av svensk-tysk avstamning.

Cruiseskipet som bar hennes navn ble bygget i 1959 og hugget i 1993, få år etter at Sovjetunionen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at man fikk rattgir og benkesete i 140.

Den nederste der er vel ca samme årgang som min 144, rundt 1969, for øvrig har jeg også hatt en 145, men det var en 72 modell. B20A på ville 82 hester og autolat, sparka ikke i fritt fall engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo P1800 oppnådde kultstatus mye på grunn av at den ble brukt i tv-serien "Helgenen". Opprinnelig ble bilen bygget i England, senere ble produksjonen flyttet til Sverige. Helt mot slutten av produksjonstiden, kunne man i 1972 og 1973 også få bilen som stasjonsvogn; P1800ES.

ttvr63ixboowmw5q0qra.jpg

Volvo forsøkte å spille på statusen til P1800ES når de på 1980-tallet lanserte et nytt forsøk på en litt spenstig stasjonsvogn; 480. Med bakluke i glass, øyelokklykter og et kantete 80-tallsdesign - men siden den teknisk var basert på 440/460, ble det aldri veldig spennende. Eller kanskje var designet bare litt for tidstypisk og radikalt for Volvokjøperne.

pd0oavbvpszkag9rtzjw.jpg

Slik sett var kanskje Honda like interessante da de tilbød en spesialutgave av Accord ved navn Aerodeck. Her fikk man en stor bakluke i glass som gikk innover i taket og øyelokklykter foran - i kombinasjon med Hondas velkjente kvalitet.

ode2n12dripae090e9p2.jpg

Siden har øyelokklyktene slått følge med motorpanser som er henglslet i forkant på listen over ting man ikke finner på nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at man fikk rattgir og benkesete i 140.

Den nederste der er vel ca samme årgang som min 144, rundt 1969, for øvrig har jeg også hatt en 145, men det var en 72 modell. B20A på ville 82 hester og autolat, sparka ikke i fritt fall engang :)

Jeg går ut fra at du prøvde også - det der med fritt fall, altså. :o

Benkesete er litt tøft. Tror jeg kunne tenke meg et sånt. I samme slengen ønsker jeg meg også veier helt uten svinger. :)

obsw28nkdcv2wrl856bj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at denne tråden har blitt aktiv igjen :D

Hyggelig å høre. Og spesielt for Fredrik 90 og de tre andre som følger denne tråden, slår vi til med litt italienske moter:

qk1vx3wz7ehi1lwqzjiu.jpg

Sakte men sikkert gikk det opp for dem at dette ikke var veien til Milano.

oi3rpu59qqoaamehn2oh.jpg

Hvite sokker? Njaa, ikke helt sikker på det.

zj3rwx5gk6mm1rwagevp.jpg

Giulia var strålende fornøyd med å ha funnet det perfekte påskeantrekket.

Bilen på bildene over er selvsagt en Fiat 500, som var i produksjon fra 1957 til 1975 eller sånn. En tosylindret motor i hekken sørget for framdriften. Takket være den beskjedne størrelsen på motoren var faren for at kurvekjøring ble en skummel opplevelse heller liten. Derimot ble Fiat 500 av mange oppfattet som den ultimate bybilen, noe som har sikret den kultstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 500 ble som sagt satt i produksjon i 1957. Og i tilfelle noen sitter og tenker "1957, ja det er jo ikke så lenge siden", så har jeg en liten tilleggsopplysning. I Vest-Tyskland var 3. mai 1957 er merkedag for tyske kvinner, for fra og med denne dagen var det slutt på at de trengte ektemannens samtykke for å få førerkort.

gz8bc8nei4p7bbm5prji.jpg

1957 er veldig, veldig lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små biler med glassfiberkarosseri og små totaktsmotorer var svært populære en tid, og takket være den lave prisen kunne også tyskere med lave inntekter ha råd til å anskaffe seg bil. For de aller minste motorene under 0,25 liter var det fram til 1954 tilstrekkelig med å avlegge en teoretisk førerprøve,

Her er en litt større variant, Gutbrot Superior med 0,6 liters motor.

Gutbrot er litt interessant fra et norsk perspektiv, for etter at Gutbrot gikk konkurs i 1956, ble endel chassis og motorer kjøpt opp og brukt til å danne basis for de norske Troll-bilene.

wbmlo15cis2hu368w290.jpg

c13cdgxwindcpothqsdy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...