normzzz Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Jeg søkte, men fant ingen tråder angående oppkjøring, men de fleste her har vel tatt lappen uansett:P Jeg har oppkjøring i Drøbak, Follo om bare noen få uker og merker jeg gruer meg. Mest fordi "alle kompiser" har bestått og jeg vil IKKE stryke. Er selvfølgelig best å snakke med kjørelærer ang hva jeg må tenke spesielt på, men vil likevel høre deres erfaringer ang oppkjøring. Hva var spesielt vanskelig, hva er spesielt lurt å tenke på? Jeg har fått høre at jeg er god til å håndtere bilen, men at jeg må bli bedre til å se på skilt, og følge fartsgrensen, noe jeg vil tro kommer på plass automatisk på oppkjøring. Tror egentlig det jeg er på jakt etter bare er noen beroligende ord:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 sats på å få en flytende samtale med sensor. det letter på "trykket". Ikke la en feil du evnt. gjør ødelegge resten av oppkjøringa. det er mest helheltlig som avgjør om du står eller ikke. (med mindre du gjør noen drastiske feil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crizi Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 slapp av kjøre rolig, logisk og defensivt. antar du er bilintressert da veit du sikkert godt hvordan reglene og alt fungerer. da er det bare å slappe av og ikke la fartsbølle instinktene ta overhånd og husk å samarbeid med resten av trafikken det er noe av det jeg mener er viktigste kvalitet hos oss traffikanter. og denne oppkjøringa er mye lettere enn teoriprøva og kommer naturlig for oss bilintresserte.. ble selv overraska hvor lett det var Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Sensoren tar hensyn til at du er nervøs siden det er oppkjøring. Det er egentlig ikke så ille når du først har startet å kjøre, da er det bare å kjøre, om du da virkelig kan å kjøre så består du. Det er veldig avslappende å prate med sensor om forskjellige ting, det hjalp iallefall meg. Pratet om alt ifra skole til bil. Viktig å se langt foran å bevege blikket, samt oppfatte skilt(som du sa), kan få spørsmål hvilken veg du er på, da ikke stedsnavn men forkjørsveg og fartsgrense. Det hjelper veldig å være høffelig å håndhilse på sensor. Hører mange sier at har man bestått teorien så har man lappen på oppkjøringsdagen. Oppkjøringen går fort og er veldig mye lettere enn det som jeg trodde først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crizi Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Sensoren tar hensyn til at du er nervøs siden det er oppkjøring. Det er egentlig ikke så ille når du først har startet å kjøre, da er det bare å kjøre, om du da virkelig kan å kjøre så består du. Det er veldig avslappende å prate med sensor om forskjellige ting, det hjalp iallefall meg. Pratet om alt ifra skole til bil. Viktig å se langt foran å bevege blikket, samt oppfatte skilt(som du sa), kan få spørsmål hvilken veg du er på, da ikke stedsnavn men forkjørsveg og fartsgrense. Det hjelper veldig å være høffelig å håndhilse på sensor. hehe sensoren min ville absolut ikke føre en samtale jeg prøvde men fikk kortfattete svar tilbake for det meste ja og nei svar.. samme sensor to ganger hehe værste ifølge folket rundt hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Jeg flørta med sensoren min. Hu var ikke mye eldre enn meg selv om jeg var 18 (hvis hu ikke var MILF da) så tror ikke hu fulgte med på kjøringa mi så veeeldig Så ga hu meg en klem etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Som sagt før, prøv å få en flying start med sensoren. Ble selv ganske glad da han spurte om jeg var sønnen til **** ****** som han visstnok kjente ganske godt til. Da hjalp det en del på hele opplevelsen for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayman Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 som flere sier her at det er viktig å være hyggelig mot sensoren og holde samtale oppe hele vegen, vel dette er ikke jeg enig i iallefall, om du skal bestå oppkjøringen eller ikke har vel ikke noe med hvor hyggelig du er når du kjører bil! Nei, greit nok du skal være hyggelig med sensoren, men viktigst av alt er å være deg selv og ha flyt i trafikken når du kjører, holde fartsgrensen og kjøreregler bruke speil mye og spesielt ved oppbremsing. En annen viktig ting som du sikkert vet er å passe på fotjengere og gangfelt kan fort bli oppslukt i andre ting og glemme seg ut når du kjører i byen. Lykke til iallefall, når du har knekkt de først 5 min i bilen og har fått roen i deg går de nok som smurt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torst1 Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Jeg kjøre opp forrige mandag, og jeg var nervøs rett før jeg også. Men det er bare å ta det rolig og ikke få panikk, så går det nokk bra;) Og om du vet du gjør noe feil, selv en liten ting, så si i fra til sensor at du har gjort noe feil! Det er mye bedre enn å ikke si noe, fordi da vet han at du er klar over feilen du gjorde;) Kristiansan'årn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Jepp, er de første 5-7 minutta som er svette. Hsk speila når du bremser, justere sete og såklart ha på seg belte før du kjører. Plassering i kryss og såklart reglene med vikeplikt som den store. Det er bedre å ta det litt piano fremfor tenke "oi, den luka skulle jeg tatt osv". Det er du som kjører bilen og bestemmer hvordan du skal følge trafikken og en sensor vil nok foretrekke en som er litt forsiktig fremofr en kompis av meg som fikk kommentaren: "Ja, du kjører egentlig litt for effektivt". Ta deg en litt lengre kjøretur dagen før der du kjører litt rundt i området så du kjenner litt til hvordan trafikkbildet er. Uansett lykke til og er bare å glede seg til vinterkjøringa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pkaill Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Jeg bor i Drøbak og har selv hatt oppkjøring her Har inntrykk av at det går greit for de aller fleste, men vær ekstra nøye hvis du får rute gjennom Drøbak sentrum! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
normzzz Skrevet Oktober 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2008 Takk for masse bra svar! Det jeg har mest noia for er å komme et sted jeg ikke har kjørt og havne i en rundkjøring og gjøre en feil pga at jeg ikke kjenner området:S må bare følge med noe sykt og håpe alt går bra:) Jeg bor i Drøbak og har selv hatt oppkjøring her Har inntrykk av at det går greit for de aller fleste, men vær ekstra nøye hvis du får rute gjennom Drøbak sentrum! Yes har samme inntrykket. Hva slags rute fikk du? hva så du på som det vanskeligste? Sentrum synes jeg forsåvidt ikke er så fryktelig vanskelig. Bare å holde 30 gjennom hele sentrum og passe på at forkjørsveien stopper etter 300(?) meter når du kjører inn i sentrum. Så selvfølgelig ta det rolig rundt gangfelt, kan stå biler tett opptill etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pkaill Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 Vegvesen -> Bakkerbru -> Togrenda (Vinterbro) -> Vegvesen Det var ruta mi Jeg hadde aldri kjørt på Togrenda før så da var jeg nervøs, men det gikk jo bra:) Det virker som om du har god peiling, lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayman Skrevet Oktober 28, 2008 Share Skrevet Oktober 28, 2008 passe på at forkjørsveien stopper etter 300(?) meter når du kjører inn i sentrum Sikker på dette? hva om neste kryss kommer om 50 meter da? Etter vikeplikt stopp skiltet er vikeplikt gjeldene i neste kryss trodde nå jeg da. Hehe er ikke alltid vi som har hatt lappen en stund er så sikkre på ting heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
normzzz Skrevet Oktober 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2008 passe på at forkjørsveien stopper etter 300(?) meter når du kjører inn i sentrum Sikker på dette? hva om neste kryss kommer om 50 meter da? Etter vikeplikt stopp skiltet er vikeplikt gjeldene i neste kryss trodde nå jeg da. Hehe er ikke alltid vi som har hatt lappen en stund er så sikkre på ting heller Skjønner ikke hva du mener. Er såvidt jeg husker forkjørsvei frem til man kommer ned til sentrum. Så krysses forkjørsveien ut og vanlig høyreregel gjelder. Er vel ikke vanskeligere enn det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå