Gå til innhold

Finanskrise på Bimmers?

opt
 Share

Anbefalte innlegg

har ikke detaljkunskap om dette,men de polakkene eg jobber med mottar iallefall barnetrygd for sine barn, da trodde eg også at ledighetstrygd var innen rekkevidde?

Så vil jeg tro at de er registrert med en fast bostedsadresse i Norge iht. folkeregisteret (dvs. at de er innvandret til Norge). Borgere fra land utenfor Skandinavia har kun lov til å ha en midlertidig adresse i Norge i 6 måneder. Hvordan dette sjekkes i praksis vet jeg imidlertid ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jobber du i feil firma. Vi har hatt løpende møter om der økonomiske situasjonen med Eieren av firmaet jeg jobber i.

Vell..

Et konsern med snaut 600 ansatte her, så møter med eier ang. økonomien der komunikasjonen er toveis er bare og glemme.

Her kalles slike møter for info. møte!

De aller fleste er veldig ansvarsbeviste og opptatt av å gjøre en bra jobb. Vi blør litt i noen avd ,men sjefen har ikke sagt opp eller permitert en eneste mann. Dette er jo også fordi det er et stødig firma som har god økonomi og er styrt relativ bra fra toppen. Og vi har mange goder og mye frihet. Dette gir tilhørighet og et ønske om å gi tilbake. Derfor har heldigvis ikke jeg noen problemer! :-) Men merker jo et det renner mer ut i faste utgifter nå en før, og det suger.. Må lissom sjekke om jeg har råd til delene før jeg kjøper nå.. KJIPT hehe. Ha en fin dag videre alle sammen

Ellers så har noen blødd, ansatte har gått av med førtidspensjon med 60-80 prosent lønn frem til dem er 67år/omplassert internt i bedriften, en del av disse til nyopprettet avdeling som ble drevet av subsidier/støtte, men som igjen gikk konkurs da tidsbestemt støtte forsvant, så der ble dem jo glatt kvitt folk som på en måte så fin ut utad, noen har rett og slett gått av med døden grunnet sykdom som igjen gikk inn under kategorien overbemannelse, så slik sett var det også positivt for bedriften og deres ansatte.

Også har vi dem som ikke fant seg til rette med nyplasseringen internt i bedriften, og fant seg andre jobber, så det kan heller ikke kalles for oppsigelse.....

Til sammen utgjorde ovenevnte grupper ca. 400 ansatte.

Ellers så har jeg det personlig meget fritt, og klager igrunn ikke på lønn.

Har økonomisk frihet så det holder i forhold til den livsstandarden jeg fører.

Krise???

No prob...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig håndtværk og elendig arbeidsmoral trenger man ikke å dra til Polen/ polske firmaer for å finne.

Jeg kan føye til noen eksempler på dårlig norsk håndverk i byggebransjen som jeg selv har observert:

-7 punkteringer av vannrør i én enebolig. (Jada, uflaks.)

-1 cm gliper mellom gulvlister i hjørner - forsøkt skjult med sagflis blandet i trelim (som igjen hadde rent og skadet gulvet).

-Ekstreme feil ved vindtetting.

-Byggetegninger er bare veiledende.

-Spesialbestilte heltredører saget ned i størrelse for å passe i en feilmontert dørkarm. :shock:

Selv har jeg nylig brukt ledige stunder hjemme til å rette opp skjeve dørkarmer og feilkonstruerte terskler.

Men egentlig er ikke dette noe jeg vil bebreide norske håndverkere for, siden de nevnte feilene har oppstått i et stigende marked, der håndverkere kan velge mellom jobber, og der de som hyrer dem velger den som tilbyr å gjøre jobben billigst.

Noe som imidlertid får meg til å lure, er at jeg kjenner flere entrepenørfirmaer som har begynt å la sine ansatte begynne dagen med hotellfrokost betalt av firmaet - fordi firmaet ellers ikke klarer å få prosjektene klare i tide, siden svært mange av de ansatte møter på arbeid uten å ha spist, og derfor ikke klarer å holde tempoet oppe gjennom arbeidsdagen. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig håndtverk......

Nu kommer jeg som de fleste veit fra Danmark, oppe fra det Nordjydske hvor de fleste kjenner de fleste.

Firmaer er ikke større end at man er mere eller mindre er kjent med alle.

Da jeg kom til Oslo I 2001, holdt jeg på å få sjokk.

Var jo f*** meg ikke kontroll på noe som helst noen steder.

Tegninger, ja det er jo bare d**** I, for her blir alt endret fortere end noen som helst klare å printe en tegning.

Og det er det største problem den Norske bygge bransje har. PROSJEKTERING, gjør det en gang og hold deg til den opprinnelige prosjektering.

Som jeg er vandt med det så blir ting Prosjektert, Anbud hentes inn, små endringer kan aksepteres men 14 Dager før igangsetting låses bygget og det er slutt med å flytte samtlige vegger i hele bygget. Til nød får du lov å velge andre dør håndtag.

Slikt fungere, og det fungere 100%.

Alle har like tegninger, alle har mulighet for å sette seg inn i den jobb de skal utføre, og langt de fleste gjør det også.

Men her skjønner jeg godt at folk ikke orker mere, der er rett og slett nesten ikke noen grund til å sette seg inn i ting, for i morgen er alt endret uansett.

Ber du om tegninger eller spesifikasjon på noe, da kan du like godt prate med veggen, for dem som tegner er like oppgitt som alle andre.

Det eneste som er sikkert, er at om 14 dager skal alt være ferdig (Og det blir det aldri)

Ingen veit noe, ingen bryr seg (for dem orker ikke mere) og alle sier bare "Det ordner seg nok", f*** til uttrykk som jeg hater som pesten.

Blander du så noen øst europære inn i bildet, ja da er det bare Bingo med en gang.

Da er det virkelig ting går til helvete, for da slutter de siste som bryr seg å bry seg.

Da blir det komplett umulig å få bare den minste fag kompetente prat i gang.

Nei da er det like før man må fortelle "snekkeren" (eller er han mon ikke utdannet sko pusser?) åssen han skal skrue i skruer så han kan få satt opp veggen jeg skal henge utstyret mitt på.

Når endelig den er satt opp, da er den gjerne et par cm ute av lodd, står nærmere 80 end 90grader mot andre vegger, og så står den som regel 5-10cm feil.

Jeg er nesten så jeg eksploder snart.

Og det verste er at når krisen til syvende og sist rammer Norge for fullt, da vil prisene gå enda mere ned, og bygge tiden vil også presses enda mere for å spare på utestående.

Polakkene kommer ikke til å reise med det første, så absolut ikke. Dem tjener jo sindsykt bra her og de fleste har vel også fått smaken for standarten (hvilket enhver jo må skjønne).

Skal nok en god del til før folk reiser hjem til fattigdom og en hverdag som vi her ville kalle krise.

Men nu skal jo ikke jeg prate for høyt sjøl, jeg er jo også bare en fremmed arbeider :oops::lol:

Men det hele begynner på toppen, og dem som sitter på toppen her oppe har ikke skjønt det sjøl.

Det kommer til å flere årtier å rette opp i det som skjer i befolkningen i dag, men jeg er redd det aldri kommer til å skje.

Men ikke noe tvil om at en ordentlig økonomisk lusing kan få folk til åpne øyene igjen og ta seg sjøl i ræva og våkne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig håndtverk......

Nu kommer jeg som de fleste veit fra Danmark, oppe fra det Nordjydske hvor de fleste kjenner de fleste.

Firmaer er ikke større end at man er mere eller mindre er kjent med alle.

Da jeg kom til Oslo I 2001, holdt jeg på å få sjokk.

Var jo f*** meg ikke kontroll på noe som helst noen steder.

Tegninger, ja det er jo bare d**** I, for her blir alt endret fortere end noen som helst klare å printe en tegning.

Og det er det største problem den Norske bygge bransje har. PROSJEKTERING, gjør det en gang og hold deg til den opprinnelige prosjektering.

Som jeg er vandt med det så blir ting Prosjektert, Anbud hentes inn, små endringer kan aksepteres men 14 Dager før igangsetting låses bygget og det er slutt med å flytte samtlige vegger i hele bygget. Til nød får du lov å velge andre dør håndtag.

Slikt fungere, og det fungere 100%.

Alle har like tegninger, alle har mulighet for å sette seg inn i den jobb de skal utføre, og langt de fleste gjør det også.

Men her skjønner jeg godt at folk ikke orker mere, der er rett og slett nesten ikke noen grund til å sette seg inn i ting, for i morgen er alt endret uansett.

Ber du om tegninger eller spesifikasjon på noe, da kan du like godt prate med veggen, for dem som tegner er like oppgitt som alle andre.

Det eneste som er sikkert, er at om 14 dager skal alt være ferdig (Og det blir det aldri)

Ingen veit noe, ingen bryr seg (for dem orker ikke mere) og alle sier bare "Det ordner seg nok", f*** til uttrykk som jeg hater som pesten.

Blander du så noen øst europære inn i bildet, ja da er det bare Bingo med en gang.

Da er det virkelig ting går til helvete, for da slutter de siste som bryr seg å bry seg.

Da blir det komplett umulig å få bare den minste fag kompetente prat i gang.

Nei da er det like før man må fortelle "snekkeren" (eller er han mon ikke utdannet sko pusser?) åssen han skal skrue i skruer så han kan få satt opp veggen jeg skal henge utstyret mitt på.

Når endelig den er satt opp, da er den gjerne et par cm ute av lodd, står nærmere 80 end 90grader mot andre vegger, og så står den som regel 5-10cm feil.

Jeg er nesten så jeg eksploder snart.

Og det verste er at når krisen til syvende og sist rammer Norge for fullt, da vil prisene gå enda mere ned, og bygge tiden vil også presses enda mere for å spare på utestående.

Polakkene kommer ikke til å reise med det første, så absolut ikke. Dem tjener jo sindsykt bra her og de fleste har vel også fått smaken for standarten (hvilket enhver jo må skjønne).

Skal nok en god del til før folk reiser hjem til fattigdom og en hverdag som vi her ville kalle krise.

Enig.

Men nu skal jo ikke jeg prate for høyt sjøl, jeg er jo også bare en fremmed arbeider :oops::lol:

IKKE enig!

Men det hele begynner på toppen, og dem som sitter på toppen her oppe har ikke skjønt det sjøl.

Det kommer til å flere årtier å rette opp i det som skjer i befolkningen i dag, men jeg er redd det aldri kommer til å skje.

Men ikke noe tvil om at en ordentlig økonomisk lusing kan få folk til åpne øyene igjen og ta seg sjøl i ræva og våkne opp.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal det tilføyes at jeg sier ikke at Danskere er bedre end Nordmenn, Danskere har bare ikke råd til å bygge samme bygg 3 gange og er derfor tvunget til å konsentrere seg litt om prosjektering.

Det er her det rakner for meg.

Det skal være så kostnadseffektivt og innbringende med tanke på at det skal være så og så stor avkastning (er ikke bra nok dersom det går med et greit overskudd her til lands lenger).

Og til tross for totalt waste of money på topp plan, i form av analyseringer og vise versa (der man selvsagt leier inn "uavhengige" freelansere til store summer), så går det ennå i pluss her i Norge.

Er snart på tide og se seg fornøyd dersom man kan drive med et lite overskudd etter at alle ansatte har fått sin lønn vel??

Nei...

DØD over blårussen, og det hysteriske skriket etter skolerelatert utdanning (på kjeledress/håndtverks nivået vell og merke).

Kan man dokumentere en flott skolegang som f.eks. biloppretter, så stiller man sterkt ved søknad om jobb, men ikke sikkert den personen nødvendigvis er flink til og rette opp biler..

For hvilket merkeverksted kan i dag utføre en større jobb feilfritt??

Har kunden en viss peiling på bil, så har han garantert noe og klage på (med god grunn) underveis....

Ha en fin dag alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal det tilføyes at jeg sier ikke at Danskere er bedre end Nordmenn, Danskere har bare ikke råd til å bygge samme bygg 3 gange og er derfor tvunget til å konsentrere seg litt om prosjektering.

Manglende og/eller dårlig estimering/prosjektering/ledelse er et stort problem i Norge generelt... og etter snart 10 år i Danmark (jepp... jeg er nesten en fremmedarbeider i Norge jeg også) kan jeg med hånden på hjertet si at det gjøres bedre der. Som du er inne på har den alminnelige danske knapt så mange penger (selvom man av og til kan lure litt når det gjelder kjøkken og badeværelser) og det tvinger folk... og firmaer... til å planlegge bedre/mer før byggeprosjekter påbegynnes. Det handler imidlertid også om kultur... den berømte spadetakmentaliteten er typisk norsk. Først så venter man i evigheter uten å gjøre noen verdens ting... for så plutselig skulle gjøre alt på engang. Dette fenomenet er mindre påtagelig i Danmark... de har nok mer sansen for typisk tysk grundighet/oppfølging... kanskje ikke så merkelig når man tenker på den korte avstanden ned til Tyskland.

På den annen side er forbrukerlovgivningen mye bedre i Norge... så når det først går galt i Norge er byggherren vesentlig bedre stillet når det gjelder skyldspørsmål og evt. erstatninger enn i Danmark. Akkurat dette kjenner jeg ganske godt til iom. at jeg for noen år siden bygget et hus i det jyske... som dessverre ikke var uten feil og mangler... intet alvorlig, men fryktelig irriterende. De gjør med andre ord feil i Danmark også, men helt generelt er danskene signifikant bedre enn nordmennene når det gjelder estimering/prosjektering/ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke detaljkunskap om dette,men de polakkene eg jobber med mottar iallefall barnetrygd for sine barn, da trodde eg også at ledighetstrygd var innen rekkevidde?

Så vil jeg tro at de er registrert med en fast bostedsadresse i Norge iht. folkeregisteret (dvs. at de er innvandret til Norge). Borgere fra land utenfor Skandinavia har kun lov til å ha en midlertidig adresse i Norge i 6 måneder. Hvordan dette sjekkes i praksis vet jeg imidlertid ikke.

Sjekkes opp når Arbeidstilsynet tar stikkprøver på byggeplassen. De noterer navn og firma og sjekker mot folkeregisteret. Firmaet blir samtidig sjekket for mva, arbeidskontrakter etc. etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DØD over blårussen

Død over rødrussen som først skal ha alt gratis, benytter billigste anbud uten å sjekke verken innhold, omfang eller referanser for så å klage etterpå.

Noen ganger er det faktisk slik at man betaler for kvaliteten.

Men blå russen skal ha æren for at kvaliteten er fraværende uansett prisen man betaler i den store sammenheng.

Økonomer med makt er farlig, noe vi klart begynner og se konsekvensene av nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger nok litt mindre X5`er i USA nå ja.

Kanskje ett litt uheldig tidspunkt å lansere X6 på også.

For de som skal kjøpe norsk bruktbil om noen år blir det nok lite biler med stor motor å velge i. Litt som det er med e36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...