Vidigal Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Heihei. Har nettopp fått lakket opp store deler av bilen (Garantisak). Bilen er svart av farge, og såkalte vaskeriper blir fort synlig. Derfor lurte jeg på hva en kan gjøre og bruke av midler for å unngå dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskeriper oppstår når bilen vaskes med svamp uten at den er reinspylt med mye vann og godt trykk. Og reinspyle en bil med hageslange og deretter vaske gir ofte vaskeriper. Men disse er så små at polering tar dem. Jeg for min del polerer bilen både to og tre ganger om sommeren. Men jeg tror den beste vaskemetoden er i vaskehall med de nye vaskemaskinene. Men, det koster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
520ia Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Hei Mitt råd er vask bilen med svamp og godt med såpe (bilshampo).Poler bilen minst 3 ganger i året med f.eks autoglym eller andre bra merker. Svart bil parkert i solen er aldrig fri for vaskeriper. Hadde selv en svart e39 som jeg stellet på denne måten, fikk en del skryt av at folk spurte om jeg hadde lakkert den om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
520ia Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskeriper oppstår når bilen vaskes med svamp uten at den er reinspylt med mye vann og godt trykk. Og reinspyle en bil med hageslange og deretter vaske gir ofte vaskeriper. Men disse er så små at polering tar dem. Jeg for min del polerer bilen både to og tre ganger om sommeren. Men jeg tror den beste vaskemetoden er i vaskehall med de nye vaskemaskinene. Men, det koster. Ja nye vaskemaskiner er kansje bra, fikk nesten sjokk etter en vaskemaskinvask på slutten av 80 tallet. Men det har vel skjedd en noe på den fronten også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild G. Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 i stedet for svamp så kan du bruke f.eks en meguiars "hanske" og bruke to bøtter når du vasker. en med lunkent vann med bilshampoo og en bøtte med rent vann til å skylle av hansken med. skyll av hver gang før du stikker hansken i bøtta med såpevann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskeriper oppstår når bilen vaskes med svamp uten at den er reinspylt med mye vann og godt trykk. Og reinspyle en bil med hageslange og deretter vaske gir ofte vaskeriper. Men disse er så små at polering tar dem. Jeg for min del polerer bilen både to og tre ganger om sommeren. Men jeg tror den beste vaskemetoden er i vaskehall med de nye vaskemaskinene. Men, det koster. Finnes nok av produkter(såpe, svamper, vaskehansker) som hindrer vaskeriper. Polerer du ikke om vinteren da? Trengs mer da egentlig.. Jeg tror IKKE den beste vaskemetoden er i vaskehall med "nye" vaskemaskinene. Verken automatiske eller selvvask. Er kjempe sterke kjemikalier for å garantere at bilene blir rene ( da disse late statoil-vaskerne har en tendens til å klage om bilen ikke blir ren, selv hvor inngrodd i dritt og asfalt den er) Dermed blir alt som heter voks og polish grundig spylt vekk, så du sitter igjen med en lakkfinish som er ren men ikke særlig glatt og veldig mottakelig for veistøv/asfalt og annen dritt som setter seg i lakken. Hvis du er nøye med å spyle bilen først(evt høytrykk) og bilen er vokset så ikke skiten sitter så veldig fast i lakken, så tror jeg det går helt fint å vaske med en svamp og såpe. Anbefaler meguiars sin bilsåpe.. Nå en stund etter bilen er lakkert så er det sikkert lurt å vokse den med f.eks meguiars techwax pluss evt en hardvoks(autoglym extra gloss protection). Dette beskytter lakken bra og er veldig enkelt å utføre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskemaskiner er BANNLYST (det er greit med en BØRSTELØS vask noen ganger om vinteren for å få underspyling) Kluet er å polere ofte, å bruker en "wash mitt" (vaskehanske) spyl bilen grundig før du vasker den. Du kan få en del god informasjon her http://www.detailersclub.no/forum/index.php?act=idx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Det er bevist at de nye vaskebørstene er mye mere skåsom enn de gamle. Ikke det at jeg bruker vaskemaskin ofte med har ingen betenkelighet med og bruke dem. Det ble spurt om jeg polerer på vinteren. Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg bruker Autoglym sin lakkforsegler voks på ettersommeren og da "pærler" vannet hele vinteren. En del jobb og legge på men et suverent middel, synes jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Det er bevist at de nye vaskebørstene er mye mere skåsom enn de gamle. Ikke det at jeg bruker vaskemaskin ofte med har ingen betenkelighet med og bruke dem. Det ble spurt om jeg polerer på vinteren. Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg bruker Autoglym sin lakkforsegler voks på ettersommeren og da "pærler" vannet hele vinteren. En del jobb og legge på men et suverent middel, synes jeg da. De er kansje mere skånsomme en de gamle, men det er fremdeles børster, å ikke på langt nær så skånsomme som en "wash mitt". Det som er det største problemet er at så å si ingen av de som driver bensinstasjonene vasker/renser børstene i maskinene, å tenk på hvor mye asfaltrester og GRAPS som sitter igjen på børstene etter at X antall biler har vert igjennom der. Jeg vil heller si at det nesten er bedre å ikke vaske bilen, fremfor å bruke børstevaskemaskin! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskemaskiner er BANNLYST (det er greit med en BØRSTELØS vask noen ganger om vinteren for å få underspyling)kunne ikke vært mer enig! da tar vi det kort oppsumert: 1: bruk slange med godt trykk/høytrykk 2: 1 bøtte med lunkent vann, og 1 med rent vann til å skylle svamp/hanske 3: anbefaler meguiars såpen siden den ikke fjerner voks 4: vaske ovenifra og ned, med mange mellomskyllinger og ofte bruk av skyldebøtte (jeg vakser alltid bakdelene av bilen sist dvs koffertlokk og bakfanger) 5: microfiber tørkehåndkle! fanger mer vann, og lager ikke de samme "SMÅ" ripene (som du egentlig ikke ser) pusseskinn er bannlyst hos meg! (kun til dørkarmene og som "påfører" av dekkshine den hører hjemme ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Det er bevist at de nye vaskebørstene er mye mere skåsom enn de gamle. Ikke det at jeg bruker vaskemaskin ofte med har ingen betenkelighet med og bruke dem. Det ble spurt om jeg polerer på vinteren. Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg bruker Autoglym sin lakkforsegler voks på ettersommeren og da "pærler" vannet hele vinteren. En del jobb og legge på men et suverent middel, synes jeg da. De er kansje mere skånsomme en de gamle, men det er fremdeles børster, å ikke på langt nær så skånsomme som en "wash mitt". Det som er det største problemet er at så å si ingen av de som driver bensinstasjonene vasker/renser børstene i maskinene, å tenk på hvor mye asfaltrester og GRAPS som sitter igjen på børstene etter at X antall biler har vert igjennom der. Jeg vil heller si at det nesten er bedre å ikke vaske bilen, fremfor å bruke børstevaskemaskin! børstene har egne dyser som spyler rensemiddel på dem, slik at de "vasker seg selv" men jeg hadde aldri vært i tvil om å kjøre bilen inn, men jeg gjør det ikke uansett har studert dem, og det sitter litt graps i dem, men det er mest bare småstøv som ramler av når børstene tørker litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 tar vi det kort oppsumert:1: bruk slange med godt trykk/høytrykk 2: 1 bøtte med lunkent vann, og 1 med rent vann til å skylle svamp/hanske 3: anbefaler meguiars såpen siden den ikke fjerner voks 4: vaske ovenifra og ned, med mange mellomskyllinger og ofte bruk av skyldebøtte (jeg vakser alltid bakdelene av bilen sist dvs koffertlokk og bakfanger) 5: microfiber tørkehåndkle! fanger mer vann, og lager ikke de samme "SMÅ" ripene (som du egentlig ikke ser) pusseskinn er bannlyst hos meg! (kun til dørkarmene og som "påfører" av dekkshine den hører hjemme ) Trodde faktisk det var omvendt jeg da... Viss du begynner nede, så slipper du at den dritten som er øverst renner ned og legger deg der du skal vaske etterpå: Dermed mer dritt som kan lage flere striper. Dett jeg har lært iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 joa, mange som sier det... men hvorfor løfte den store dritten opp til der det er lite... men derfor jeg skriver, spyl mye men se på det motsatt... du vasker nede, så renner dritten ovenifra og ned der du har vaska hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 kluet er vel at du skal vaske ovenfra og ned, deretter spyle nedenfra og opp eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Vaskemaskiner er BANNLYST (det er greit med en BØRSTELØS vask noen ganger om vinteren for å få underspyling)kunne ikke vært mer enig! da tar vi det kort oppsumert: 1: bruk slange med godt trykk/høytrykk 2: 1 bøtte med lunkent vann, og 1 med rent vann til å skylle svamp/hanske 3: anbefaler meguiars såpen siden den ikke fjerner voks 4: vaske ovenifra og ned, med mange mellomskyllinger og ofte bruk av skyldebøtte (jeg vakser alltid bakdelene av bilen sist dvs koffertlokk og bakfanger) 5: microfiber tørkehåndkle! fanger mer vann, og lager ikke de samme "SMÅ" ripene (som du egentlig ikke ser) pusseskinn er bannlyst hos meg! (kun til dørkarmene og som "påfører" av dekkshine den hører hjemme ) 6: Og vask med mikrofiberhanske, IKKE med svamp!! Dritten setter seg på svampen og du draaar den fint med deg rundt på bilen. Dypp den gjerne i en annen bøtte, men små partikler vil fortsatt kunne sitte igjen på svampen Vil du lese mer om bilpleie? Denne bør inspirerere en hver av oss http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=80165 forøvrig postet her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... d&start=45 Sitat: "I managed to get a decent shot of the typical paint condition. The owner had informed me I washed it regularly when he first got it – as he wash detailing unaware then the once common wash practice of bucket and sponge was no doubt responsible!" (med bilder midt på siden ca) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå