Gå til innhold

Bruker du Biltemaolje på din BMW?  

225 stemmer

1. 1. Bruker du Biltemaolje på din BMW?

• Ja
      48
    • Nei
      180

Anbefalte innlegg

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Som noen andre har sagt her så handler det litt om å vudere tilstanden på noe man skal bytte olje på. Hadde jeg hatt en Bmw hvor jeg viste at jeg kom til å holde høyt turtall innimellom ville jeg valgt kvalitets olje.

Som jeg gjør på crosseren min (som ikke er så dyr og er 4takt) så bruker jeg biltema olje. Den er billig og hvis jeg bruker den mye skifter jeg bare olje oftere. Verre er det ikke.

Hadde jeg derrimot hatt en 2takter hvor omdreiningene i motoren var mye høyere, ville jeg vudert bedre olje (noe som jeg gjorde på mopeden).

Men jeg skal ikke si noe i mot folk som bruker biltema olje på bil. De som er medlem på forumet her vet som regel hva de gjør og da er det jo opp til dem selv om hva slags olje de vil bruke ;) Jeg svare NEI på denne spørreundersøkelsen siden jeg ikke har bil enda!

Skrevet

Jeg har nå testa biltemaolje på bilen min. Etter 7000 km har det ikke blitt noen forverring i det hele tatt. Ingen tikking eller noe slikt. Må si jeg er fornøyd, men nå skal bilen inn til service 2, så da blir det vel fort BMW olje fram til neste oljeskift.

Skrevet
Hmm...merkelig problemstilling dette her, hvorfor på død liv kjøpe den billigste oljeen når man kjører fet bil og ellers er lidenskapelig opptatt av bil?

Ja, det var et sannhets ord. Og spar på oljekvaliteten på en kostbar motor er uforståeliig.

Skrevet

Er det prisen som avgjør kvaliteten til oljen da? :roll:

Meningsløse debatter dette her, blir kun synsing..(som nevnt helt i starten).. Er i samme kategori som å diskutere hvilken aksling de beste dekkene skal sitte..

Skrevet
Er det prisen som avgjør kvaliteten til oljen da? :roll:

Meningsløse debatter dette her, blir kun synsing..(som nevnt helt i starten).. Er i samme kategori som å diskutere hvilken aksling de beste dekkene skal sitte..

Nei, ang dekkene så finns det faktisk en fasit :wink:

Skrevet

Men all fornuft tilsier jo at man får det man betaler for?!

Jeg jobber jo i butikk selv, og kan jo si det slik at når det kommer til maling, som er midt fag, så er det særdeles stor forskjell mellom billig maling, og dyr maling. Billig maling falmer fortere, tørker saktere, får grovere struktur og finish, dekker vesentlig dårligere, brytes ned raskere, værre å smøre og som oftest dryppr og spruter slik maling mer.. Så joda, du får det du betaler for..

Jeg er også av oppfatning av at dersom du noenganger i livet skal gjøre en dyr invesering, som å kjøpe hus, så er det jo helt HØL I HUE at folk skal spare penger på utvendig behandling. Det ENESTE som beskytter huset ditt fra å rotne å falle sammen?

DERFOR sier min fornuft, at dyrt ER bra. Billig duger, men da bør du være klar over at produsenten like gjerne kan ha tatt noen snarveier her og der.. Er vanskelig å sammenligne olje, og maling, men poenget her er vel at det er så utrolig mye snarveier en produsent kan ta, for å komme fram til ett greit resultat, når resultatet du BURDE ønske er det beste av det beste! Dersom du investerer i noe dyrt, BRUK det som er bra! All fornuft tilsier dette! Dersom det ikke betyr så mye for deg, gå for en snarvei da vel! Huset bruker du god malinga, redskapsskjulet får du stikke ut å kjøpe noe billig drittmaling på Felleskjøpet..

Trenger ingen tester, det dreier seg rett og slett om å tro at prisen på produktet bestemmes av råvarene som blir brukt, samt fremstillingsprosessen det gjennomgår! Dette er jo "basics" i all buisness det. Kjøper du kvalitet, så får du kvalitet.. Klart, det finnes jo enkelte som tar blodpriser for dårlige produkter, men da lukter det jo råttent lang vei!.. Har I-N-G-E-N problemer med å selge dyre produkter til folk. Folk bryr seg om nettopp dette med at kvalitet koster litt ekstra..

Så kommer det feks til First Price produkter.. First Price produkter er rett og slett det som er igjen i bånn av kjelen når alt det andre er tatt! Naboen jobber i butikk, og han sier at det ofte kommer "ekte" vare innpakket i first price pappkartonger, eller motsatt. Dermed kan du få tilnærmet samme kvalitet til en billig penge.. Slike eksempler finner du garantert blandt olje også..

Dette Er en endeløs debatt.. Kan ikke si noe annet enn at all fornuft, tilsier at dyre produkt, gir deg det du trenger, og enda litt til..

Skrevet

Jeg har aldri prøvd noe annet enn castrol. Jeg hadde nok ikke merket noen som helst forskjell på bilen min med biltema olje. Men jeg tror nok at bilen har mer godt av castrol.

Og hva er det egentlig å spare? Hvor mye koster det for "billig" olje? Jeg betalte 1300kr tror jeg for 8 liter castrol sport edge 0w-40 og oljefilter. Og hvor mye hadde jeg landet på med billig olje... rundt 700kr inkl. filter? Aner ikke.... men poenget mitt er at om jeg bruker 500kr på olje fra eller til så er ikke det så farlig. Nå vet jeg iallefall at jeg bruker en olje bilen fortjener.

Men selfølgelig... det er nok som folk sier, at vi faktisk bryr oss litt mindre om bilene når de er gått langt og er gammel. Hadde jeg f.eks hatt en eldre bmw, med 200 på telleren hadde jeg sikkert fylt en rimeligere olje.

Skrevet

Kommer nok aldri biltema olje i nærheten av GT'n og 520'n har rullet så langt at jeg ikke gambler med oljekvaliteten lengre, men på fatterns gamle Mercedes 250D som verken er noen høyeffekt motor og som kjent kan rusle over millionen flere ganger, bruker vi bare felleskjøp olje, den får vi så billig at vi heller kan bytte 5 ganger i året hvis det trengs siden oljen har en tendens til fort å bli tykk og stygg uansett kvalitet og det da nok er viktigere å bytte ofte så oljen er mest mulig ren enn å koste på dyr olje man bare bytter 1 gang i året :)

Til bruk som på 250D'n så har jeg bare godt og si om felleskjøpet sin diesel-bil olje :)

• 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...