AuroraDriver Skrevet November 8, 2008 Forfatter Skrevet November 8, 2008 Det ligger sikkert noe i det. Utsynet var ikke det helt store i den bilen.
Fredrik Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 fredrik, har 318d hatt et motorskifte iløpet av karrieren? E46 318d kom med to forskjellige varianter av M47D20 motoren... uten og med common-rail direkteinnsprøytning... skiftet ble gjennomført i perioden september-oktober 2002 til februar-mars 2003. Med tradisjonel høytrykkspumpe yter motoren 115 HK ved 4000 rpm og maksimalt 265 Nm mellom 1750 og 2300 rpm. Med common-rail direkte innsprøytning yter motoren også 115 HK ved 4000 rpm, men 280 Nm ved 1750 rpm. Det er ingen forskjell når det gjelder akselerasjoner og topphastigheter, men common-rail utgaven er marginalt mer økonomisk. Den eldre varianten uten common-rail går imidlertid roligere og virker totalt sett mer harmonisk... i tillegg til å være mindre avansert teknisk og dermed har en bedre holdbarhet. Vedr. E46 og rust er det store forskjeller... noen biler (uansett årsmodell) er virkelig utsatt for rust, mens andre (uansett årsmodell) ikke har antydning til rust. Jeg har vært heldig med min 2003 E46 318d Touring og har ikke antydning til rust... tiltross for at bilen brukes 365 dager i året og nå har kjørt over 175000 Km.
eriklepe Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 så med andre ord, det spiller keine kasserolle hvilken motor den har siden begge har fordeler og ulemper som kanskje veier hverandre opp. Jeg er vandt til biler som bruker minst 1 liter på milen(bortsett fra 325tdsen) så kjøp av en 318d vil uansett gi langt mindre i drivstoffrabatt For meg står det mellom 318d, 320d, 320i 118d og 120i. e46 må være facelift.
Fredrik Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 så med andre ord, det spiller keine kasserolle hvilken motor den har siden begge har fordeler og ulemper som kanskje veier hverandre opp. Ja... slik vurderer jeg også disse modellene. Facelift er avgjort viktig, men hvorvidt det handler om en 318d (med eller uten common-rail) eller en 320d er mindre viktig så lenge den aktuelle bilen er godt vidlikeholdt og ikke er typisk ungdomskjørt (korte turer og chippet motor).
AuroraDriver Skrevet November 8, 2008 Forfatter Skrevet November 8, 2008 Så du syns at chipping er en uting? Til tross for at bilen egentlig er nedjustert for å jatte med belgiske / norske politikere? Det syns jeg var litt interessant.
Fredrik Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 Så du syns at chipping er en uting? Til tross for at bilen egentlig er nedjustert for å jatte med belgiske / norske politikere? Det syns jeg var litt interessant. Det er kun dagens M47D20 versjoner med 163 HK og 136 HK (bl.a E90/91 320d/318d) som er effektredusert jmf. en avgiftsnedsettelse. M47D20 versjonene på hhv. E46 320d og E46 318d ble aldri effektredusert. Motorene er tildels forskjellige og det er også gearkasser og clutcher. Clutchen på E46 318d er f.eks den samme som på E46 320d med 136 HK og den er konstruert for maksimalt 280 Nm. Tilsvarend er det også for de andre modellene og derfor er jeg skeptisk til å chippe de eldre M47D20 motorene (E39/46).
AuroraDriver Skrevet November 8, 2008 Forfatter Skrevet November 8, 2008 Det var jeg ikke klar over. Greit å vite. Men jeg syns egentlig at det hørtes noe snålt ut. Men det du sier, er at girkassen ikke nødvendigvis tåler å få mere hester på seg.
Fredrik Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 Men det du sier, er at girkassen ikke nødvendigvis tåler å få mere hester på seg. Det er korrekt... spesielt clutch, men også gearkasser (især automatgear) er konstruert for en bestemt belastning og mange får da også problemer etter at motoren er chippet. Din kjørestil har imidlertid stor betydning for utfallet... for mange går det galt, men det er også mange som kjører fint med en chippet motor. Det største problemet med chipping av dieselmotorer er at det er en uoversiktelig bransje med alt for mange kvaksalvere og lurendreiere. Det å endre på motorens fylningsgrad er ikke noe amatører bør begi seg ut på (selvom det tekniske aspektet er relativt enkelt) og derfor koster også en chip fra f.eks Hartge eller AC Schnitzer relativt mye (selvom de selvfølgelig også selger på navnet). Det er skrevet ganke mye om dette her inne... et par tråder: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=861047 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=860272
AuroraDriver Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 Med eller uten chipping, ser ut til å bli uten, så tror jeg bilen er god Men det er greit å vite hva som evt. går ann. Det er dritkjipt å "prøve og feile" på ett område som ligger på det kostnadsnivået det er på, for å si det mildt.
AuroraDriver Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 Som en siste ting: Hvilke selskaper har gode og rimelige kaskoforsikring for BMW? Nå er ikke denne så motorsterk, men allikevel. Jeg har sett på Gjensidige, siden fagforeningen min gir meg medlemsfordeler der. Jeg har også lagt merke til at sikkerhetsutsyr teller inn for å gi rabatt på forsikringen (kanskje det mest snåle jeg har sett, er SNNs rabatt på forskringen hvis bilen har automatgir).
AuroraDriver Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 gjenstridige kan være et godt valg... Hørtes noe ironisk ut, heheh
Ca///e Skrevet November 10, 2008 Skrevet November 10, 2008 Hør med Codan. De har rimelig forsikring for normale biler. http://www.codanforsikring.no Edit: Men du må være over 25 for å få forsikring der... Var i alle fall slik for kort tid tilbake.
Fredrik Skrevet November 10, 2008 Skrevet November 10, 2008 gjenstridige kan være et godt valg... Hørtes noe ironisk ut, heheh Bilforsikring har en pris før og etter en ulykke...
jon///M Skrevet November 10, 2008 Skrevet November 10, 2008 tror ikke e46 med facelift er noe dumt valg. men jeg ville nokk valgt bensin og m pakke. for det er netopp det jeg har jort ( henter den lør. 15) fikk foresten forsikkring i gjensidige på 12500 i året bare 22år, ingen bonus, full kasko på 03 mod 320it med 87000km på tellern
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå