Fredrik Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Det begynner å bli strenge straffer... og det er vel fortjent... iallefall i denne saken... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 769653.ece
Marius2002 Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Det begynner å bli strenge straffer... og det er vel fortjent... iallefall i denne saken... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 769653.ece Hmm, men er det ikke slik at det blir ordnet igjen etter 5 år? Mener det er sånn med prikker ihvertfall og noen sa meg engang at å miste lappen på livstid er i utgangspunktet 5 år. Rett meg hvis jeg tar feil.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvordan det er nå, med det prikk-systemet vet jeg ikke, men Kjell-Inge Røkke mistet jo lappen "på livstid" for gjentatt fyllekjøring, så han måtte ty til amerikansk sertifikat:P
Hansh Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Kan ikke si jeg synes synd på de jeg har lest om som har mistet lappen på livstid, men har lagt merke til at de bruker det stadig mer, og i flere sammenhenger. Var f. eks. en pirattaxi sjåfør her i Bergen som ble dømt for voldtekt av en kunde og noe av straffen var å miste lappen på livstid. Vet ikke hvor lang tid livstid vil si da..
eriklepe Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt. Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvis det heter livstid, så bør det jo helst være "på livstid" syns jeg. Altså at man resten av livet IKKE kan få førerkort. Jeg syns også det skal være slik, at har man fått denne dommen i et land, så kan man ikke stikke til et annen land og ta lappen der, slik Røkke gjorde. Han kjører jo i Norge nå, med US-førerkort.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Jeg syns ikke man kan sammenligne disse tingene. Folk kan gjerne være rusmisbrukere, uten å fysisk skade andre enn seg selv. Dessverre er det jo endel som skader både seg selv, andre, og offentlig og privat eiendom (les: skadeverk), og da blir de straffet for dette, både i nåtid og ettertid, alt etter hvor alvorlig det er. Hvis de kun har skadet seg selv, greier å bli rusfrie, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få en ny start, men hos noen vil "de" være stemplet for livet, rusfri eller ei Man må også huske på, at hvis man blir tatt for kjøring i ruset tilstand 1 gang, og ingen skade skjedd, så mister man lappen for en tid, og kan mest sannsynlig ta den igjen etter ca 2 år. Etter gjentatte slike tilfeller, eller ETT grovt, som nevnt i denne saken, så må det slås hardt ned, og jeg ser ingen annen løsning enn nettopp å bli fratatt førerretten på livstid!
Ågedal Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 livstid er 5 år. da må man søke om å få den igjen, er ikke alle som får den igjen , men er bare å søke på nytt, så får man den til slutt. teit '? tja, er vel egentlig det.
eriklepe Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Jeg syns ikke man kan sammenligne disse tingene. Folk kan gjerne være rusmisbrukere, uten å fysisk skade andre enn seg selv. Dessverre er det jo endel som skader både seg selv, andre, og offentlig og privat eiendom (les: skadeverk), og da blir de straffet for dette, både i nåtid og ettertid, alt etter hvor alvorlig det er. Hvis de kun har skadet seg selv, greier å bli rusfrie, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få en ny start, men hos noen vil "de" være stemplet for livet, rusfri eller ei Man må også huske på, at hvis man blir tatt for kjøring i ruset tilstand 1 gang, og ingen skade skjedd, så mister man lappen for en tid, og kan mest sannsynlig ta den igjen etter ca 2 år. Etter gjentatte slike tilfeller, eller ETT grovt, som nevnt i denne saken, så må det slås hardt ned, og jeg ser ingen annen løsning enn nettopp å bli fratatt førerretten på livstid! det er ikke ugjerningen jeg sammenligner, men straffen i etterkant.
Captain Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvis det heter livstid, så bør det jo helst være "på livstid" syns jeg. Altså at man resten av livet IKKE kan få førerkort. Jeg syns også det skal være slik, at har man fått denne dommen i et land, så kan man ikke stikke til et annen land og ta lappen der, slik Røkke gjorde. Han kjører jo i Norge nå, med US-førerkort. Om han har mistet det norske førerkortet, altså tap av førerretten her i Norge, så kan han ikke kjøre på US-sertifikat i Norge.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Jeg syns ikke man kan sammenligne disse tingene. Folk kan gjerne være rusmisbrukere, uten å fysisk skade andre enn seg selv. Dessverre er det jo endel som skader både seg selv, andre, og offentlig og privat eiendom (les: skadeverk), og da blir de straffet for dette, både i nåtid og ettertid, alt etter hvor alvorlig det er. Hvis de kun har skadet seg selv, greier å bli rusfrie, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få en ny start, men hos noen vil "de" være stemplet for livet, rusfri eller ei Man må også huske på, at hvis man blir tatt for kjøring i ruset tilstand 1 gang, og ingen skade skjedd, så mister man lappen for en tid, og kan mest sannsynlig ta den igjen etter ca 2 år. Etter gjentatte slike tilfeller, eller ETT grovt, som nevnt i denne saken, så må det slås hardt ned, og jeg ser ingen annen løsning enn nettopp å bli fratatt førerretten på livstid! det er ikke ugjerningen jeg sammenligner, men straffen i etterkant. Selv om det sjelden er tilfelle her til lands, så er jeg fast bestemt på at straffeutmålingen skal gå hånd i hånd med den kriminelle handling som er begått. På godt og vondt. Har man kjørt i beruset tilstand og forårsaket så mye skade som i dette tilfellet, så hjelper det ikke at man "på sine eldre dager" viser forbedring. Dette skulle man tenkt på i først omgang, før man satt seg bak rattet. Jeg sier ikke at jeg syns det er positivt med den "straffen" man mest sannsynlig har fra samfunnet generelt (les: rykteflom, skjeve blikk osv) dette bør jo avta med tiden, men den juridiske straffen er nok uansett på sin plass, og slik skal det være. Når folk er så utrolig dumme, så får de ta straffen for det, og det er virkelig på tide at de norske myndighetene tør å sette ned foten!
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvis det heter livstid, så bør det jo helst være "på livstid" syns jeg. Altså at man resten av livet IKKE kan få førerkort. Jeg syns også det skal være slik, at har man fått denne dommen i et land, så kan man ikke stikke til et annen land og ta lappen der, slik Røkke gjorde. Han kjører jo i Norge nå, med US-førerkort. Om han har mistet det norske førerkortet, altså tap av førerretten her i Norge, så kan han ikke kjøre på US-sertifikat i Norge. Han gjør det allikevel! Og han har blitt stoppet flere ganger med US-sertifikat, og dette har vært greit for politiet. Om dette er en glipp eller ikke veit jeg jo ikke
BreitBau Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 livstid er 5 år. da må man søke om å få den igjen, er ikke alle som får den igjen , men er bare å søke på nytt, så får man den til slutt.teit '? tja, er vel egentlig det. Njaaa.. Livstid er faktisk livstid, men som du sier så KAN du søke om å få det tilbake etter 5 år. Dette forutsetter at lensmannen i ditt distrikt anbefaler politimesteren at vedkommende skal få lappen tilbake, og da spørs det jo da, hva du har funnet på i disse 5 årene Innbærer jo at du har vært snill gutt i 5 år liksom.. Og da har du jo forbedret deg..
Rogern Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Mange som har glemt at de har vært kalv her. Jeg har gjort mange ting jeg angrer på i min ungdomstid, men at jeg skulle vært straffet for det resten av livet nå som jeg er familiefar og ikke gjør dumme ting lenger synes jeg ikke er riktig. Hvis du får "livstid" på førerkort, men har blitt voksen og ikke vært i konflikt med loven på noe sett og vis på 5 år synes jeg det er greit å få lappen tilbake. Ikke alle ungdommer har det like greit når dem vokser opp dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå